Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #1 Skrevet 6. august 2010 man kan ikke bruke fysisk og psykisk vold, det er jo en selvfølge. det er fy fy helt klart. men hva med at man ikke kan bruke trusler til straff...ehhh.. når barnet mitt gjør noe som hun ikke skal gjøre og jeg har tatt henne fra situasjonen flere ganger osv...hva gjør man...ikke kan man si "en gang til du gjør dette så får du ikke se på tegnefilm i kveld "(som er utenom barnetv) dette er visst en trussel om straff ??? hvordan tolker dere denne loven ? hva tror og mener dere de vil frem til med loven her....
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #3 Skrevet 6. august 2010 Vi bor i det landet i verden med mest lover og regler. Vi har lover for alt, og ingenting er lov. Jeg synes det du peker på her, er meget reelt. For hvor går grensen mellom å true et barn om straff, og forberede det på hva som blir konsekvensene av dets handlinger, dersom det ikke hører etter? Barn trenger regler. Og de må straffes på en måte, dersom reglene brytes. Sånn er det jo for dem når de blir voksne også. Og det er sånn vi forbereder dem på voksenlivet. Men det virker som om de som bestemmer lovene idag, mener vi skal la barna gjøre som de vil, uten at det får konsekvenser for dem. Lurer bare på hvor stor skaden er når det blir oppdaget hvordan dette påvirker dem i voksen alder!
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #4 Skrevet 6. august 2010 Man har ikke lov til å ta fra barnet privilegier, eller true om det. Ok... vanskelig for mange... men det som plager meg mest er at man ikke har lov til å ha det barnet kan oppfatte som irriterende oppførsel. Hvem i alle dager klarer den??? Om man klarer det frem til man har tenåring i huset er det i seg selv en bragd, men ingen klarer vel oppdra barn uten å en eller annen gang bli oppfattet som irriterende? Forstår aldeles ikke hvor de vil med disse merkelige lovene sine.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #5 Skrevet 6. august 2010 Så hvordan i H**** Skal vi oppdra ungene nå da??? Min får timeout i gangen, og da blir jo advarselene hun får en trussel. eks for 5 min siden: Om du ikke slutter å slå hunden nå, så må du sette deg i gangen. Kunne jo bare satt henne i gangen UTEN advarsel, men da skjønner hun jo ikke bæret av hvorfor :/
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #6 Skrevet 6. august 2010 Det er nok snakk om mer alvorlige trusler enn at barn blir "truet" med time out eller ikke noe lørdagsgodt. Man må nok lese litt mellom linjene. Det er nok alvorlige trusler om vold eller lignende det er snakk om her. Så på en måte kan det nesten gå under psykisk vold. Sikkert mange barn som lever med det hver dag.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #8 Skrevet 6. august 2010 vil tro det går med på at man ikke skal true med juling, innestengelse osv ikke at man tar fra ungen lørdagsgodtet...
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #9 Skrevet 6. august 2010 Hva med å ikke kunne ta ifra barn privilegier som straff fa? Det tolker jeg, om jeg skal være skikkelig firrkantet: Frihet altså time outen utgår, Godterier: altså at lørdagskosen forsvinner, TV, spill, data, leker/leketid mm... HVORDAN kan dette i praksiss gjennomføres????? Hvordan lykkes med barneoppdragelsen nå`?
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #10 Skrevet 6. august 2010 Jeg er totalt imot fysisk avstraffelser, men denne barneloven er jo faktisk helt ekstrem hvis man tolker den i ytterste konsekvens så vil det i praksis si at verktøykassa til oss foreldre er helt tom og at den eneste riktige oppdragelsen er fri oppdragelse siden kjeft ol. kan tolkes som psykisk vold i verste konsekvens. Ser for meg at større barn og ungdom kommer til å true foreldrene med anmeldelser, vet allerede noen jeg kjenner har fått en slik trussel pga at moren tok sønnen i armen for å få han med seg i bilen da hun hentet ham et sted han absolutt ikke fikk lov til å være. Ja, barn skal beskyttes, men foreldre må også få lov til å korrigere barna, noen ganger må man true med sanksjoner og gi kjeft. den nye barneloven tilsider jo at barna skal behandles som sarte porselensdukker. Jeg må til tider bruke makt og tvang for å feks få barna med meg i bilen, for å kle på dem, få dem til å slutte å sloss, men i følge barneloven så bør jeg vel ikke gjøre dette lengre. Hva er alternativet da? At jeg kommer for sent hver dag, eller overhode ikke møter opp? At barna skal gjøre akkurat som de lyster og gå ut i sommerklær midtvinters? Joda, stort sett løser dette seg uten tvang, men en og annen gang har jeg ikke noe valg. Jeg skader ikke barna mine hverken fysisk eller psykisk ved å tvinge på med et par bukser eller støvler og ei lue. Sånt har både jeg og andre levd greit med selv i oppveksten.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #11 Skrevet 6. august 2010 Man skulle tro det, men slik loven er formulert kan man ikke engang si "spiser du ikke opp middagen, får du heller ikke desserten din" eller noe lignende. Det er faktisk formulert på en måte som gjør at det vil oppstå mange tilfeller der foreldre i all uskyld sier noe som klassifiseres som ulovlig, uten at de er klar over det. "Rydder du ikke rommet/gjør du ikke leksene først, får du ikke...blabla..." Skammelig!
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #12 Skrevet 6. august 2010 Man kan ikke bruke vold og man kan ikke true med vold. Altså; det går greit med trusler om å ta fra barna pc, tv-tid og andre goder. Men det er ikke lov å true barna med å rive ut tarmene deres og skylle de ned i do (ok... litt rart ekspempel).
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #13 Skrevet 6. august 2010 Det presiseres at barn heller ikke skal utsettes for skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs opptreden. Dette kan for eksempel omhandle innelåsing av barnet i et rom, bruk av trusler om straff eller trusler om at barnet skal bli forlatt eller skadet, latterliggjøre barnet mens andre hører på eller følelsesmessig avvise barnet. Tolkningen er vel veldig opp til den enkelte som skal behandle en barnevernssak, anmeldelse eller hva det nå fører til. Er det ingen av dere som selv har/har opplevd at andre sier "hvis du ikke slutter å sette deg ned å ta av skoene, så går resten av familien videre uten deg" til en vanskelig fireåring? Det fungerer jo, og barnet tar ikke skade av det, men det er nå ulovlig.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #14 Skrevet 6. august 2010 Dette sier departementet: Departementet mener at «skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs adferd» bør kunne omfatte alle måter å skade, skremme, ydmyke eller på andre måter krenke barnet uten bruk av fysisk makt, som er egnet til å gi barnet en følelse av frykt, avmakt, skyld, skam, mindreverd eller fortvilelse eller en grunnleggende følelse av ikke å være ønsket eller elsket. Det kan for eksempel omfatte innelåsning av barnet i et rom, bruk av trusler om straff eller trusler om at barnet skal bli forlatt eller skadet, trusler om å skade en av barnets omsorgspersoner, søsken eller kjæledyr, ydmykelser, utskjelling, herunder å kalle barnet ved ukvemsord, følelsesmessig manipulering, latterliggjøring, særlig mens andre hører på, nedvurdering, verbal trakassering og følelsesmessig avvisning. Eksemplene er ikke ment å være uttømmende. Ved gjentagende mønstre skal det mindre til for at atferden vil rammes. Ved mer ekstreme handlinger vil en enkelthendelse være nok til at det rammes.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #15 Skrevet 6. august 2010 Viktig med en slik lov! Tenk på alle de stakkars barna som har vokst opp med den type trusler! Får helt vondt av å tenke på det. Husker noen episoder da jeg var liten også, som sikkert ikke var alvorlig ment.... Men det sitter som støpt. Husker mer av sånne type situasjoner enn at moren min tok meg hardt i armen. For det vet jeg også at hun gjorde, men det husker jeg ikke noe av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå