alfaalfaalfaalfa Skrevet 6. august 2010 #1 Skrevet 6. august 2010 Jeg fødte en datter i februar, og hadde ønsket meg en hjemmefødsel denne gangen, men jordmoren jeg hadde var ikke noen forkjemper for å føde hjemme, så jeg la det litt bak meg og valgte til slutt sykehus istedet. I dag er jeg vanvittig glad for det.... Tulla ble født, men morkaka kom ikke ut av seg selv... De prøvde det meste- til å med å putte hele hånda inn (veldig deilig...) og manuellt hente ut den. Men det funka ikke. Samtidig begynte jeg å blø noe helt sykt... Mista over 2 liter på veldig kort tid...og legen tok til slutt tak i senga og kjørte meg ned til øyeblikkelig hjelp-operasjon. Morkaka hadde grodd seg fast i livmorveggen, og kom ut i flere deler, fillete og veldig unormal. Dette ble IKKE oppdaget på ultralyd, og det ble tatt maaange ultralyder på meg den siste uken fordi de trodde vannet var litt grumsete... Jeg har alltid ment at hjemmefødsel må være veldig fint, men nå fraråder jeg alle, ALLE! Jeg bor 25 minutter fra sykehuset. Det kunne vært for langt om jeg hadde fått hjemmefødsel... INGEN kunne visst at dette skulle skje med meg -Tenk dere om...
Kamomille Skrevet 6. august 2010 #2 Skrevet 6. august 2010 Jeg har også opplevde at mmorkaken satt fast etter en fødsel og de måtte operere den ut med meg i narkose. Om du ikke bor så langt fra sykehuset, er ikke fastgrodd morkake i seg selv noe problem da de kan vente iallefall 1 time etter fødel med å operere den ut. Men blodet vil jo pumpe, så jo elnger de venter jo mer blod mister du. Fastgrodd morkake er ikke noe de ser på ultralyd. Uansett; jeg er ikke noen tilhenger av hjemmefødsel eller ett katastrofesnitt og en operasjon for å få ut morkaken..... Hjemmefødsler er alltid høyrisiko i forhold til å føde på sykehus.
alfaalfaalfaalfa Skrevet 6. august 2010 Forfatter #3 Skrevet 6. august 2010 Om det haster eller ikke, kommer jo an på hvor mye man blør da... Finnes også flere grader av placenta accreta... Jenta lå ble født kl 22.04, og jeg ble lagt i narkose kl. 22.30 og hadde mistet mellom 2 og 2, 5 liter blod før jeg ble operert. Siste jeg husker før jeg sovnet var at det kom en vanvittig "skyll" med blod når jeg lå på bordet... De hasta rimelig de legene som var der, og spurte meg hele tida om jeg "var med"... Er ingen lege jeg, men om jeg skulle ha ventet 25 min før ambulansen kom og 25 min til jeg kom på sykehus ++++ så hadde det tatt mer enn en time etter fødsel... Aner ikke hvordan ting hadde sett ut da.... Selvfølgelig mulig at det kunne gått bra selv om jeg hadde født hjemme, men jordmora sa også at jeg var heldig som var fødekvinne i år 2010, og ikke 1910...
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 6. august 2010 #4 Skrevet 6. august 2010 Det samme skjedde med meg, bare at de fikk morkaka ut med litt graving oppi der. Så jeg slapp heldigvis narkose og operasjon. Jeg blødde heller ikke så mye. Og jeg bodde over 1 time fra sykehuset. Det kunne aldri ha falt meg inn å føde hjemme. Man vet aldri hva som kan skje, selv om det i de fleste tilfeller går helt fint. Jeg føler meg mye tryggere på et sykehus enn hjemme når det kommer til fødsel. Men hva andre velger å gjøre er ikke min sak
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå