Gå til innhold

hva syns du om kraftlinjen i hardanger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg syns de bør legge den i sjøen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En skam for Norge om det blir en realitet.

Hardanger er jo et av de stedene i Norge turistene kommer for å se uberørt og flott natur.

En kraftlinje vil bli som et stort arr i et ellers nydelig ansikt.

Skrevet

Et STORT feilgrep av NVE.

Skrevet

Skriver slik jeg skrev det i innlegget i Rogalandsavisa :

Kraftfaen i helvete! Når utbygging dikteres av kraftselskap og ikke folkevalgte går det som det gjør. Jeg håper de som stemte for dette har et godt svar å komme med til sine barnebarn når de spør.

Når "dere" legger varmekabler i oppkjørselen, håper jeg "dere" tenker på det vakre landskapet vi har øderlagt..... Årgh...Denne saken irriterer meg langt inni ryggmargen!

Skrevet

Enig med å legge kablene i sjøen, men pynter vel ikke akkurat opp hardangerbrua heller?

Skrevet

nei broen pynter ikke opp den heller , men man trenger jo ikke ødelegge mer selv om broen kommer ?

Skrevet

Vannet er uaktuelt mener de, for det vil ta flere mnd å fikse når, ikke hvis, men NÅR, det er en feil med kabelene.

Skrevet

Fullstendig i mot!!! Det vitner om gjerrighet, det er oljebransjen som vil ha mastene...da kan de betale for å legge de i sjøen! Skulle mer enn gjerne lenket med fast et sted for den saken!

Skrevet

Syns det er helt tragisk å "ødelegge" ett så unikt område på en slik måte. Skammelig!

Skrevet

Selvsagt må de legge den i fjorden. Vi er et av verdens ledende land innen teknologi og da spesielt subsea-teknologi, og har lagt ledninger og rør på kryss og tvers både på land og i havet. Dette smaker kun av gjerrighet.

Brua er også et stort inngrep, og det var massiv motstand mot denne også, men den var spredt over mange år (jeg var med på en pressekonferanse om den for 13 år siden!) og det kom heller ikke så godt frem i media. I dag er det lavere terskel for slike ting i media, spesielt etter at Facebook ble til, og folk innså at dersom de ropte høyt og lenge nok så kunne man få pæreisen tilbake, og sette en stopper for reklamefinansierte busstopper i Bergen.

Nå er det slik at brua også kommer Hardingene til gode, ikke bare de som kjører rett gjennom Hardanger. Kraftlinjene, derimot, kommer til å rasere naturen i Hardanger uten at innbyggerne der nyter godt av det i det hele tatt. De må sitte med ødelagte turterreng og skjemmende fjordspenn for at bergenserne skal slippe å være redde for strømbrudd. Nå ligger det i kortene at dette sistnevnte argumentet slett ikke er hele grunnen til at Riis-Johansen vil lage kraftlinjer. Det går heller på at

1. Plattformene våre skal få miljøvennlig strøm,

og

2. Vi skal eksportere strøm til fullpris nede på kontinentet.

Norge er Europas batteri, og da skal all natur tynes for noen ekstra kroner. Nå begynner denne saken å få internasjonal oppmerksomhet, og nær sagt alle mediaoppslag stiller seg negativt til kraftlinjene. Terje Riis-Johansen, som så gjerne skulle hatt en fjær i hatten for "miljøvennlige oljeplattformer", begynner kanskje å innse at det motsatte er i ferd med å skje - han har ikke lenger noe godt rykte på seg. Nei, regjeringen må snu i denne saken, så fort som mulig, for å bøte på sitt degenererende rykte. Selv stemte jeg Venstre ved forrige valg, nettopp fordi de hadde programfestet motstand mot monstermastene. Det burde flere gjort.

Skrevet

Synes det er forkastelig at rike Norge som sitter på teknologien til å legge den i sjø, lager monstermaster gjennom noe av Norges vakreste natur bare pga av penger.

Skammelig, og jeg blir flau på vegne av den norske regjering at de ikke har mer ryggrad enn som så.

Håper inderlig at de tar til vett snart.

Er det noen facebook på dette?

Skrevet

En kraflinje er helt nødvendig om ikke mange arbeidsplasser må legges ned og mange mennesker flyttes til andre steder. Det er synd at en "skjult" kabel ville bli så enormt dyr, men prisen tatt i betraktning synes jeg det er et riktig valg å legge linjen i luftspenn.

Litt færre turister ser jeg på som en fordel. Som nasjon er det ikke mye økonmisk nettofortjeneste vi har på dem og de fører til for store klimautslipp pga mye reising.

Skrevet

Hallo anonym 11:01, nå er du ikke seriøs?

Synes du virkelig at det er et riktig valg å legge linjen i lufta og ødelegge flotte hardanger på den måten?

Det er da ikke bare for turistene vi vil bevare hardanger. Men for oss selv som går på turer der, folkene som bor der, for fremtidige generasjoner.

Og om turistene slutter å komme til hardanger, så vil de jo ikke slutte å reise, men reise ett annet sted, så klimautslippene blir jo de samme.

Ta deg en potet og tenk deg om.

Skrevet

Jeg er også for kabler i sjøen. Det er fullt mulig å legge kabler i sjøen. Det koster vel og merke noe sånt som 30-40% mer, men det ser mye bedre ut og er mindre utsatt ved røft vær.

Det er sinnsykt irriterende at de rødgrønne påstår det ikke står på pengene når det eneste motargumentet mot for eksempel kabler i sjøen synes å være kostnaden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...