Gå til innhold

Noen med noe som virker raskt mot forstoppelse??

Anbefalte innlegg

Gjest splætt
Skrevet

6-åringen flyr på do i ett sett, men det kommer bare litt om gangen, gjerne så fort at det kommer i trusa. Ingen ting på do.

Dette er et typisk ferieproblem for oss, men nå er ferien over og vi vil gjerne at det går seg skikkelig til før skolestart. Bæsjet bra i går, men uhellene vedvarte, så det er tydelig at det er mer som skal ut.

Duphalac/lactulose har vi gitt opp. Tørket frukt er et hatobjekt, (har gått ned litt rosiner i dag under sterkt press). Har maltekstrakt på brødskiva og lurer i litt linfrø (nok et hatobjekt) der det lar seg gjøre. Vi har kuttet ut kumelk.

Kan lage fruktsmoothie i morgen, er det noe jeg absolutt bør ha i og hva egner seg i så fall til å kamuflere smaken av det? Alt som kan funke ser ut til å være æsj.

Siste utvei er klyster, men så ille håper jeg ikke det blir.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kiwi skal virke godt....

Gjest splætt
Skrevet

Supert:) Det har vi aldri prøvd, og det vet jeg faller i smak!

Skrevet

Svisker - som du har lagt i bløt i litt vann først - bør kunne blendes i smoothie.

Gjest splætt
Skrevet

Svisker er definitivt ikke populært, og smaksløkene virker, for å si det sånn. Men jeg har aldri tenkt på å legge dem i bløt. Det skal prøves - takk:)

Skrevet

Har han obstipasjonsdiaré, eller er det harde knoller som kommer?

Jeg hadde gitt barnet mitt Microlax (miniklystér), slik at alt kommer ut i en engang. Det kan være mer skånsomt å tømme nedenfra, hvis du skjønner, så slipper man i utgangspunktet det store trykket og ubehaget som kan ledsage tømming ovenfra. Jeg har erfart at det ofte mer mye lettere å bedre motiliteten i tarmen når alt er ute og man kan begynne på nytt med fiberrik kost, og masse væske.

God bedring til gutten din! :-)

Gjest splætt
Skrevet

Det er også godt, men har ikke merket effekt av det tidligere. Men kan gjerne ha det i en smoothie. Hva med godt moden banan? Om det er å få tak i da - nærbutikken selger gamle bananer billig iblant, ellers er de jo omtrent grønne i disken.

Er på do igjen nå, håper det løsner... Stakkar. Slitsomt og vanskelig ute blant folk.

Gjest splætt
Skrevet

Jeg tror det er obstipasjonsdiare, men ikke spesielt diarepreget.

Vi har gitt microlax en gang, men jeg gjør det helst ikke igjen. Ungen vil ikke selv, og jeg vil helst ikke bruke tvang eller press. Men vi har nevnt at muligheten er der.

Det virker forøvrig ikke som om et blir vondt i magen eller noe. merkelig nok. Litt vondt idet det kommer, men det gjorde det visst med microlax også, og det gikk veldig fort. Tror det ble litt voldsomt.

Jeg tror det er som du sier, det blir greiere når alt er ute. Vi har tatt en del grep, men så kom ferier og rutinebrudd. så effekten får vi ikke se før vi er i rute igjen. Jeg har tro på at det ordner seg.

Hadde jeg nådd helt inn, ville det nok blitt microlax. Men som sagt, det skal mye til før jeg tvinger det igjennom.

Skrevet

Vil bare si at når man har forstoppelse, er det mye bedre å fikse forstoppelsen nedenfra, dvs f. eks klyster du putter i rompa.

Når man retter det opp ved å spise noe, tar det ca 12 timer ++ før det retter seg opp og resulterer oftest i sterke magesmerter.

Nå mener jeg ikke at man ikke skal rette på matvanene, det skal man jo, men dette er forebyggende - som å spise mye fiber å drikke mye vann.

Men når forstoppelsen allerede er der er det mye mer behagelig å ta det nedenfra.

Om du ikke vil bruke klyster eller ikke har det tilgjengelig, kan du bruke bittelitt (det er utrolig lite som skal til, og bruker du mye blir han sittende på do) oppvaskmiddel rett innenfor rompesprekken.

Da vil det ikke ta lang tid før det løsner opp.

Lykke til :)

Gjest splætt
Skrevet

Dessverre når ikke alltid voksen, rasjonell tankegang inn i et barnesinn:) Men heldigvis har vi vært forskånet fra magesmertene, det kommer vel nok innimellom til at det letter det verste trykket.

Men jeg kunne kanskje prøvd det med såpe, det oppleves kanskje ikke som så voldsomt, så det kan være lettere å overtale.

Hvordan får jeg det inn? For det må jo helt inn i anus - og hva er "litt"? Holder det å ha såpe på et rektaltermometer, f.eks? Og "ta tempen"?

Skrevet

Jeg kan forstå at det virker invasivt og skremmende for ham med Microlax, men hvis gutten vanligvis godtar å få Paracet i stikkpilleform, kan du vurdere å forsøke Dulcolax i stikkpilleform. Det har tilnærmet like god effekt som miniklyx.

Fortsatt god bedring til gutten din! :-)

Gjest splætt
Skrevet

Takk for det:)

Stikkpiller har vi ikke trengt på mange år, men det går kanskje greit. Det er nok en fordel om det ikke virker like raskt som microlax, for det gikk fryktelig fort og hele greia ble nok opplevd som litt ukontrollert. Det er vel noe av meningen, ikke desto mindre skremmende.

Fås dulcolax reseptfritt?

Nå går det nok greit i natt, mulig det løsner av seg selv i morgen, men jeg merker meg alle tips og ser at hjemmeapoteket skal utvides noe.

Jeg foreslo microlax etter siste dotur, og fikk til svar at om det ikke kom bæsj før halloween, DA skulle det prøves. (Det var halloween sist vi prøvde).

Kan vel bli litt lenge til, det. Hehe.

Takk for mange tips:)

Skrevet

Dulcolax er reseptfritt, ja. Det bruker også lengre tid på å virke. Effekten kan komme innen en halvtime, eller etter noen timer. Det er vanskelig å si på forhånd nøyaktig hvor lang tid det tar. Det vil likevel ikke føles like "krisepreget" som ved miniklyx/Microlax, så det er nok et bedre og mer skånsomt alternativ for ham med tanke på opplevelsen sist.

Ikke godt for ham å ha det slik, så jeg håper at det går fort over! :-)

Skrevet

Bare hyggelig! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...