Melkekua +3 rosa ulldotter Skrevet 5. august 2010 #1 Skrevet 5. august 2010 Vi skal til et vennepar av oss som skal holde en fest, med tema "pai". Jeg skal da altså ha med et par paier. Hva er deres beste paioppskrift? Middags- eller dessertpai....
Piipii Skrevet 5. august 2010 #2 Skrevet 5. august 2010 Her er mine favorittpaier: TacopaiFyll: 4-500 g kjøttdeig 1 pose taco kryddermix 1 løk 1 dl vann 2 hakkede tomater Krem: 1 boks (2 dl) creme fraiche 2 ss majones 2 krm pepper, gjerne hvit 1 presset hvitløksfedd ost Sett ovnen på 200 grader. Skrell og hakk løken, stek så kjøttdeig og løk, og tilsett kyddermix + vann. La det småkoke i ca. 10 min. Fordel fyllet utover paideigen og legg de hakkede tomatene over. Bland ingrediensene til kremen og hell den over kjøttdeigen og tomatene. Strø over revet ost og stek midt i ovnen i 20-30 min. Serveres med salat, rømme, tacosaus og nachochips. Ost, skinke og brokollipai * Bunn: 150gr. margarin 200gr. hvetemel 2ss. vann Fyll: 150gr. skinke hakk opp ca.10cm. purreløk 250gr. revet Norvegia, eller Jarlsberg ost Ca en halv brokollibunt 4egg 2 ½ dl. melk ½ ts. salt ½ ts. pepper Paiform: 24cm. i diameter Tilberedning I stekeovnen: 200 gr. I ca.15 min. ( forsteking av bunn ). 175 grader i 35 minutter ( m/fyll ). Ha kald margarin og hvetemel i foodprocessoren, kjør maskinen ca. 15 sekunder, tilsett vannet og kjør maskinen til deigen samles til en ball, ( det går veldig raskt ). ( Dersom du ikke har foodprocessor kan deigen lages slik: Smuldre margarin og mel. Rør inn vannet og lag en jevn deig. ) Trykk deigen ut i paiform og prikk bunnen med en gaffel. Forstek bunnen. Ikke noe problem å bruke ferdig paideig, det har vi gjort mange ganger, og den er god:) Hakk skinke og purreløk og brokollien. Legg det i bunnen av paiskallet, dryss på litt av den revne osten. Visp lett sammen egg, melk og krydder, og hell blandingen i formen. Dryss på resten av den revne osten. Stek paien og server den varm. En dessert pai som vi bruker masse av er jordbærpai, men husker ikke oppskriften i hodet;) Men den er død god
Melkekua +3 rosa ulldotter Skrevet 5. august 2010 Forfatter #3 Skrevet 5. august 2010 Tusen takk. De hørtes kjempe gode ut! Skulle gjerne hatt flere alternativer å velge mellom....
ellen-propellen Skrevet 5. august 2010 #4 Skrevet 5. august 2010 Jeg har laget en "hastepai" innimellom når jeg er lat og får selvinnviterte gjester neste dag. 1 ferdig paideig fra butikken(type tilsett vann+ olje) 1 kurv med jordbær 1 pk jordbærgele pulver. Lag paideigen som anvist på pakken,legg den i paiform og stek den rens og del jordbærene Lag gelepulveret som anvist på pakken. (tror du kan varme opp en pakke piano jordbær gele??) Når paibunnen er ferdig stekt legger du på de halve jordbærene og heller over gele'en. La den stå kaldt til gele'en er stivnet. Server med is/fløte eller vaniljekrem/vaniljesaus.
mamman til to gutter Skrevet 5. august 2010 #5 Skrevet 5. august 2010 Jeg syns denne er god http://www.matprat.no/oppskrift.aspx?artid=14062
Grigri m/3 gutter Skrevet 5. august 2010 #6 Skrevet 5. august 2010 Jamie Olivers simple chocolate pie syns jeg er supergod til dessert. Forstek skallet, ha i fyllet og la det stivne et par timer, kjempelett! Fyll: 315 ml fløte 2 ss sukker bittelitt salt 115 g romtemperert smør 455 g sjokolade av god kvalitet, 70% bruker jeg 1 dl melk kakao til å strø over Kok opp fløte, sukker og bittelitt salt. Så snart det koker opp, ta av varmen og tilsett smør og sjokolade. Rør til det smelter og blir jevnt. Avkjøl litt og rør inn melken. Ha i ferdig stekt og avkjølt paiskall og la det sitvne i romtemperatur i 1-2 timer. Sikt over kakao før servering. Den skal ha konsistens som smør når den skjæres opp.
Melkekua +3 rosa ulldotter Skrevet 5. august 2010 Forfatter #7 Skrevet 5. august 2010 Mmmm, de hørtes gode ut!
Villa Perlesukker Skrevet 5. august 2010 #8 Skrevet 5. august 2010 Har en god oppskrift til Ostepai med blåbær. Veldig treffende ettersom blåbæra er moden nå Bunnen er havregryn, havrekjeks og smør mikset. Så ostefylling...på toppen blåbær og til slutt et lite lag gele. Rop om du vil ha oppskriften
Medi Skrevet 5. august 2010 #9 Skrevet 5. august 2010 Virker ikke som du er særlig redd for å bli gjenkjent, heller tvert imot, ettersom nicket ditt er som det er ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå