Gå til innhold

Hjelp, planlegging av permisjon :S

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner jeg blir ordentlig forvirret av alt som står på nettet, og når jeg prøver finne ut av ting så fins det jo ikke svar på det jeg lurer på :(

Situasjonen er slik at jeg er heltidsstudent, med en 60% stilling ved siden av, mens den blivende far jobber 100%. Jobben min nå er veldig fysisk tung med kun kveldsarbeid. Jeg har forøvrig fått termin 30.12.

Etter mye diskutering frem og tilbake har vi funnet ut at vi vil ta ut 100% foreldrepenger, og fordele det slik at far tar ut 8 uker i min sommerferie fra skolen, siden jeg da ikke kommer til å søke om foreldrestipend fra lånekassen for denne perioden (Det er jo ikke tillatt å ta ut foreldrepenger for far mens mor får foreldrestipend.). De to siste ukene hans vil vi søke om å få utsatt til over nyttår igjen.

Det jeg lurer på er om jeg da kan jobbe et annet sted enn den jobben jeg er i permisjon fra i disse 8 ukene, samt fra oktober av, da mine uker med foreldrepenger vil være over. Jeg vil altså da IKKE jobbe samtidig som jeg får foreldrepenger (vet dette ikke er tillatt), men mens far får foreldrepenger. Er det "lov" å jobbe et annet sted enn der man har permisjon fra i denne tiden?

Håper noen av dere smarte kvinner her inne vet råd :) Tusen takk for svar i så fall!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lov i forhold til NAV, men i utgangspunktet ikke i forhold til din arbeidsgiver. Om du har permisjon for å ta deg av barn kan du ikke ta annet arbeid. Det du imidlertid kan gjøre er å spørre din arbeidsgiver om det er greit for dem og da søke permisjon for å jobbe et annet sted den perioden. Om det vil bli godtatt og om det krever en spessiell søknad kommer ann på arbeidsgiver.

Skrevet

Altså, du kan gjøre hva du vil mens far er i pappaperm, for du snakker nå om hans uker. Du kan ta ut ferie, du kan jobbe, du kan være hjemme ... men det forutsetter at du var i jobb fram til permisjonen eller eventuelt sykemeldt.

Så lurer jeg litt på om du blander stipend fra lånekassen og foreldrepenger fra NAV. Stipend får du gitt at du oppfyller kravene fra lånekassen (blant annet at du ikke tjener for mye) og pappa ikke tar ut permisjon samtidig. Foreldrepenger får du hvis du har tjent mer enn 3 G eller hva det nå er i minst seks av de ti siste mnd før permisjonen starter. Du kan få begge deler samtidig.

Skrevet

HI her, nei tror ikke jeg blander :) Vet jeg kan få begge deler om jeg fortsetter å studere, men at jeg ikke kan få det når far er hjemme med foreldrepenger. Jobbet sammenhengende i 6 år minimum 50%, så skal ikke være noe problem med å få foreldrepenger såvidt jeg vet.

Takk for svar begge to, da får jeg bare høre med arbeidsgiver om det er ok i de 8 ukene. Når jeg tenker meg om kan jeg vel forøvrig si opp jobben etter jeg er ferdig med min periode med foreldrepenger, for så å forsøke å finne en jobb med litt bedre arbeidstider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...