Gå til innhold

Hva mener dere? Ang kausjonist. (langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og typen har vært sammen i over ti år. Vi har ett barn sammen. Nå er det sånn at vi har leid leilighet de siste årene. Dessverre så er ikke leiligheten og beliggenheten særlig egnet for småbarn. Nå er det sånn at typen har fast jobb, men jeg studerer under støtte fra Nav vel å merke. Så jeg har inntekt. Banken gav oss lån, men vi måtte ha sikkerthet for ca 400 000. Jeg har ikke foreldre, men typen som er enebarn har en velstående mor.

Moren kommenterer også titt og ofte bosituasjonen vår, og her om dagen fortalte typen henne at vi hadde søkt, men måtte ha egenkaptial. Fikk en reaksjon som jeg tolket som: så dumt, da er det bare å håpe på lotto....

Hva synes dere? Er det urimelig å ønske at hun skal hjelpe oss når jeg vet hun har mulighet?

Skal sies at hun ga sønnen ett par hundre tusen i forskuddsarv for ca 10 år siden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håpe at hun stiller som kausjonist kan dere vel, men dere kan ikke kreve noe. Dere får rett og slett spørre henne rett ut om hun vil stille sikkerhet for dere, hjelper neppe med hinting...

Har typen din ikke igjen noe av forskuddsarven, forresten?

Skrevet

Jeg blir litt usikker på om dere forventer at hun skal stille egenkapitalen typen din sa til henne at dere trenger, eller om dere vil hun skal stille som kausjonist på 400.000,-

Hvis førstnevnte, mener hun kanskje at forskuddet han allerede har fått på arv burde ha vært forvaltet på en sånn måte at han hadde egenkapital til bolig selv. Hvis sistnevnte, er jeg enig med damen over her. Da må dere rett og slett legge kortene på bordet og spørre henne pent om hun kan stille som kausjonist. Bli evig takknemlig om hun sier ja, respekter hennes avgjørelse om hun sier nei. Å være kausjonist er ingen spøk; og selv om dere har det greit økonomisk nå, trenger det ikke alltid være sånn. Får dere økonomiske problemer, står hun da ansvarlig for 400.000,- og det er mye penger ut av vinduet... (i verste fall).

Familie hos oss kommenterer også stadig vår bosituasjon i liten leilighet. Det betyr ikke at vi kan forvente at de hjelper oss med å skaffe ny bolig, uansett hvor velstående de måtte være ;-)

Gjest datatyven
Skrevet

Jeg kan jo forstå at du håper hun vil hjelpe dere, men du kan ikke forvente det. Startlån fra kommunen er jo en type egenkapital dere kan søke om, om dere ikke bor i en kommune der dere kan fullfinansiere med hjelp av startlån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...