Gå til innhold

noen som har brukt peditin som smertelindring??

Anbefalte innlegg

Skrevet

for det er den morfin sprøyta el no??

hvor langt ut i fødselen fikk dere den?

og hvordan følte dere den fungerte??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ok hehe takk:) med litt dysleksi så er det ikke så lett og få det rett:)

Skrevet

Det er ikke morfin, men et opiat, altså likner det morfin som også er et opiat.

Jeg fikk det ganske langt ut i fødselen for å få hvile. Fødselen ble satt i gang og ble ganske intens, så de ga meg en pause. Petidin satte ned rieaktiviteten og sløva meg såpass at jeg "sov" en liten stund. Men jeg husker egentlig ikke så mye, må jeg innrømme...

Tror ikke de bruker det så ofte, og man er redd for at det kan påvirke babyen.

Skrevet

Nektet å ta petidin. Den fungerer ok for å sove litt, men etter min mening har det ingenting i en aktiv fødsel å gjøre. Barnet blir påvirket, og mor har ofte en dårlig fødselsopplevelse fordi hun føler seg dopet.

Skrevet

Jeg fikk det da jeg fødte første gang. Jordmor bare foreslo det, og jeg samtykket. Eller jeg følte ikke at det var noe valg egentlig, jeg bare stolte på jordmor og ville sikkert sagt meg enig i hva som helst. Hadde ikke hørt om ulempene før i ettertid. Jeg fikk det en natt, jeg var vel 3-4-5 cm på vei, husker ikke helt. Hadde ikke veldig smerter, og fødselen hadde ikke var lenge, men var trøtt fordi det var natt. Hun sa jeg kunne hvile litt. Og det gjorde jeg! Fikk ikke sove, men følte smertene ikke var så intense. Etter noen timer (husker ikke nøyaktig hvor lenge, er noen år siden dette her), ble smertene mer og mer intense, og jenta ble født tidlig morgen. Følte meg ikke noe dopet, og synes det var fin fødsel. Om babyen ble påvirket vet jeg ikke. Fikk ihvertfall nesten full score på den skalaen de måler ved fødsel, så alt var bra. Hun gråt forresten mye helt fra starten, men aner ikke om det var noen sammenheng. Antagelig ikke, med morfin-lignende ting blir man vel heller søvnig, eller? Merket ikke noe til det, hun sov ikke veldig mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...