Gå til innhold

begge ungene på samme rom? erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

heisann..

vi tenker på å legge ungene (5 år å 11 mnd) på samme rom.. litla på 5 år reagerer sjelden på lillebror om han gråter om nettene og tenker lillebror på 11 mnd fort lærer seg å ikke reagere på storesøster..

noen med erfaring? har bare 2 soverom og tenkte vi kunne ta det minste slik at ungene fikk stort nok til både sove og lekerom.. :D

og er vel på tide at lillebror kommer på ett annet rom enn oss?

noen med erfaring på hvordan det går? hvem bør jeg legge først? hehe..

takk for svar på forhånd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine deler rom. Storebror blir 5 i oktober, lillesøster blir 2 i september.

Lillesøster flyttet inn da hun var 3 mnd, og det har gått super-smertefritt! Storebror kunne nesten ikke vente til hun flyttet inn =D

Han har ikke reagert på natteskrik eller morgenskrik, han har sovet like godt hele veien, Nå når hun har blitt større, blir hun lagt først og rundt 3 kvarter etter legger han seg. Da har hun sovnet godt nok til ikke å bli forstyrret av at han blir lest for.

PÅ morgenen er det enten liv og røre der inne eller så står de opp hver for seg. De forstyrrer hverandre ikke med andre ord ( enn så lenge ihvertfall,,,, Blir kanskje mer spennende å vekke storebror når hun sluttet å sove i sprinkelseng.)

Unger har ikke vondt av å måtte dele soverom, det er praktisk å ha dem på vært sitt rom, men tenk så mye glede de kan ha av det! Det er jo egentlig bare luksus å kunne ha nok soverom.....

Skrevet

ja det var noe sånt jeg også tenkte.. å legge lillebror først.. han er jo minst og forstår jo ikke at han må være rolig pga storesøster sover, men det gjør hun :D

satser på det går bra :D må jo bare prøve.. storesøster kommer ofte inn til oss om nettene om hun våkner av mareritt eller hun må på do.. men savner å ha soverommet for oss selv.. hehe.. og lillebror tror jeg vil sove myyyye bedre uten snorking til pappa osv :D

takk for svar.. da vet jeg iallefall at jeg ikke gjør noe dumt. vet jo at maaange søsken sover samtidig men så vanskelig å finne ut når osv :D

Skrevet

Vi har ei på 3 og en på 6,5 mnd. Vi la han inn på hennes rom for at han skulle nattavvennes og sove hele natten, men de bare vekket hverandre. Dumt av oss å ikke prøve å avvenne føøør vi la han inn..hehe. Har nå jobbet litt med det, og hadde egentlig gitt opp avvenninga inne på vårt rom, men så plutselig har han sovet rundt i to netter nå. Så da vurderer vi å legge dem på samme rom igjen etterhvert. Legger lillebror først og så henne.

Storesøster vil gjerne ha lillebror på rommet sitt, så tror det kommer til å gå fint bare han sover litt bedre om natten. Vi er på utkikk etter nytt hus med tre soverom vi da, men selv har jeg nesten alltid delt rom med søsteren min, og syntes det var koselig. Da vi fikk hvert vårt rom var vi ofte på overnatting inne hos hverandre. Vi var vel litt avhengige..hehe.

Skrevet

Vi har 4 unger (1, 3, 7 og 13 år). Eldste og nestyngste sover på eget rom. Ettåringen deler rom med søsteren på 7 år. Hun har utrolig godt sovehjerte. Det har ettåringen også til klokka 05.0-06:00. Selv om han lager mye lyd når han står i sprinkelsenga om morgenen sover søsteren videre. Minsten legges først i 19-19:30 tiden, så legges storesøster ca 1 time senere.

Planen er at de to minste guttene med tiden skal dele rom. Foreløpig er det så mye sjalusi mellom dem at det tør vi ikke. I tillegg sover 3-åringen veldig lett/urolig og står opp grytidlig han også.

Skrevet

Vi har en jente p¨å 1 år og en gutt på 4 år. De deler rom.

Vi legger jenta først. Hun er minst, er trøtt først og broren får være oppe lenger.

Det går greit. av og til vekker de hverandre, men stort sett går det greit. Og de liker tydeligvis selskapet, jenta kan ligge og kosepludre til storebroren om morgenene og slikt:)

Skrevet

Våre unger deler rom, og har gjort det siden storesøstra var 3 år og 9 mnd, og lillebroren 9 mnd.

Det fungerer kjempefint :)

Skrevet

Min to eldste begynte å dele rom da de var omtrent akkurat så gamle som dine er nå.

Det gikk kjempefint.

Faktisk gikk det så fint at da vi flyttet og de kunne få hvert sitt rom, valgte de (da var de 3 og 7) heller å sove sammen og bruke det ledige rommet som felles lekerom. De sov på samme rom i ganske mange år, selv om de kunne ha sovet hver for seg hvis de ville.

(Jeg mener forresten å ha lest at barn som sover sammen med søsken er lykkeligere enn barn som sover alene, men jeg husker hvor jeg leste det))

Skrevet

tusen takk for mange flotte svar :D

satser på det går bra og legger barna på samme rom :D gleder meg til å se hvordan det vil gå..

de begynner i bhg 16 august så da skal jeg herje og ommøblere og bytte rom :D gleder meg til å dulle på :D

Skrevet

Jeg skal ogsá ha barna på samme rom, storebror blir 2 år om ikke så lenge, men lillebror på 10 uker skal nok være inne hos oss en stund til!

Hvis det funker vil det jo våre helt knallbra, de får da ett rom på 18kvm på deling! Litt krise hvis det ikke funker, da må vi sette opp enn lettvegg i tv-stuen!

Noen som har ca 20 mnd i mellom sine som deler rom? Når flyttet de sammen?

Skrevet

mine unger flyttet sammen da de var 3 år og 1 år. gikk kjempe fint. lillebror la seg mye finere etterpå det. og de legger seg faktisk finere når de legger seg samtidig.... det er liksom en trygghet....

Skrevet

Våre barn (4 år og 2 år) har delt rom i ca. 1 år nå. Gikk kjempe fint i starten, og det gjør forsåvidt det nå også, men nå har det blitt mye støy ved legging. De tuller lenge. Lillesøster går over til storebror og krabber oppå han mens han prøver å sove, kaster smokkene sine på han osv. Om natten sover de godt. Ingen av de våkner hvis den andre er oppe av en eller annen grunn. Lillesøster går som regel musestille ut av sengen sin om morgenen og går inn til oss, mens storebror vekker lillesøster hvis han våkner først. Minsta lister seg nok ut for at hun skal få masse kos i senga hos oss før storebror kommer...he he.

Har prøvd å legge eldste senere, men minsta får ikke sove før han kommer og han fyker frem og tilbake på rommet når hun roper på han, så da har det blitt til at de legges samtidig og at en av oss står rett utenfor døren slik at de ikke skal herje.

Vi flytter om 6 mnd. og da får de hvert sitt rom, spørs om de vil ha hvert sitt rom, da.....he he

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Vi flytta sammen storebror og minsta nå i forrige uke, og er positivt overraska over hvor bra det har gått. Frøkna ble nettopp 1 år, storebror er 2 1/2 år, altså 18 mnd i mellom dem. Han ligger i skuvsenga si, og hun i sprinkelsenga.

Vi legger som regel hun som er minst først, siden hun er trøttest. Men utelukker ikke at vi legger dem samtidig når de begynner i barnehagen nå.

Lillesøster har faktisk begynt å sove til over kl 6 etter at vi flyttet henne, det er framskritt!! Storebror kommer ruslende inn til oss utpå natta, fungerer veldig bra, resultatet er at også han sover lengre om morgenen:)

Skrevet

Vi har våre på 4 og nå 8 mnd på samme rom. De har sovet på samme rom i 4 mnd. Fungerer kjempegreit. Begge sover minst 12 timer hver natt og ingen av dem våkner om natten. De våkner som regel til samme tid, men vekker ikke hverandre hvis den ene våkner tidligere.

Legger som regel babyen først, også storesøster rett etterpå.

4 åringen har flere ganger sagt at hun synes at det er så koselig å dele rom med lillebror.

Skrevet

For en kjekk tråd, nå ble jeg inspirert til å legge våre to på samme rom også. Vi har diskutert det en stund men jeg har vært litt tilbakeholden..

De er nå 10 mnd, og 3 år.

Skrevet

Vi har ikke så god erfaring foreløpig. Vi prøvde for en stund siden, da minste var 1 og storebror 2 1/2. Det resulterte i at begge våknet kl 5 om morgenen.... Så det prosjektet ble avsluttet. Vi har hatt dem på samme rom i ferier etc. og det går greit så lenge de ikke legger seg samtidig. Hvis ikke lillesøster sover når storebror legger seg, er det fullt party til langt på kveld!

Men jeg har tenkt å prøve igjen...

Skrevet

Huff, ikke si det;-p

Vi satser allt på at de skal på samme rom, men orker ikke mere kl 05! nå starter dagen ca 06.30 og det er en seier.....

Noen som slet med at barna våknet tidlig og fikk snudd det? Hvordan?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...