Gå til innhold

Har NAV lov til dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk brev fra dem med beskjed om at søknaden min om foreldrepenger skulle være ferdigbehandlet i midten av juli. (Saksbehandlingstiden er to mnder) Fikk aldri noen penger, så ringte dem og fikk da beskjed om at jeg skulle få svar innen 31 juli. Ringte dem noen dager etter dette, men fikk kun til svar at de lå etter med de søknadene og kunne ikke svare på når jeg skulle få penger.. Kan det være lov å overskride behandlingsstiden uten å gi beskjed, og ikke engang si når den vil være ferdigbehandlet? Gjør de akkurat som de vil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er lovregulert og de skal ikke holde på slik. Du kan lese om saksbehandlingstid i forvaltningsloven på lovdata.no

Problemet er at det ikke er noen alternativ saksbehandler å gå til. Hvis du vil klage på at de bruker for lang tid (eller noe annet) klager du direkte til Nav så skal Nav sende klagen videre til neste instans. Det vil jo forsinke saksbehandlingen enda mer. Helt sinnsykt at det går an å bruke så lang tid på noe så simpelt som et krav om foreldrepenger....

Skrevet

NAV gjør som de vil, regler eller ikke regler.

Hadde en sak som skulle ta 4 uker å behandle, endte opp med å ta 8 mndr, på slutten ringte jeg til de hver dag.

Skrevet

Jadda, NAV gjør selvsagt som de vil. De vil jo så gjerne bryte loven, få sine klienter rasende å få huden full av kjeft hver dag. Det er det NAV vil.

Skrevet

Ja.Faktisk.

Det virker slik på ALLE som ikke jobber i NAV og

ALLE som får en eller annen utbetaling fra NAV.

Helt utrolig hva NAV får seg til å gjøre..

Skrevet

Herregud så lite intelligent. Hvis du er misfornøyd med NAV får du kjefte på de som haar ansvaret. POLITIKERNE.

Skrevet

Har prøvd med brev til politikeren, men de henviser tilbake til NAV, så da regner jeg med at det er NAV som skal ha kjeften. Er vel neppe politikerne sin feil at de som jobber i NAV, IKKE KAN jobben sin?

Skrevet

Eller for å si det sånn, NAV er til for å utmatte folk, i form av å ikke gi de det de evt måtte ha krav på. Takk og lov for gode advokater

Skrevet

Nei, etter forvaltningsloven så har NAV ikke lov til dette.

Det skal varsles om saksbehandlingstid, og dersom søknaden ikke behandles innen den tiden skal det sendes ut et nytt varsel.

Problemet er jo at å sende ut et nytt varsel krever tid som ikke finnes hos NAV.

Og det er ikke den enkelte saksbehandler sin feil. Lang saksbehandlingstid er et resultat av altfor få saksbehandlere i forhold til saker som kommer inn.

Og når det ikke settes inn vikarer ved sykdom, ferieavvikling, permisjoner ol. så blir saksbehandlingstiden enda lenger.

Tror og håper at de fleste forstår at den lange saksbehandlingstiden ikke er den enkelte som jobber i NAV sin feil.

Men kjenner jeg blir temmelig oppgitt når noen skriver at "det kan vel ikke ta så lang tid å behandle en sak".

For det første så har man ikke bare en sak å behandle, men kanskje flere hundre. Alle sakene behandles etter liste på når de kommer inn, de eldste sakene prioriteres først. For det andre så kan det faktisk ta veldig lang tid å behandle en sak. Noen saker er helt A4 og tar 10 minutter å sette i gang, men andre faktisk kan ta flere dager. Dette fordi saken mangler opplysninger som må hentes inn, man må snakke med arbeidsgiver, beregningen av grunnlaget kan være vanskelig slik at saken bør drøftes på fagmøte eller andre grunner til at saken tar tid. Og alt dette gjøres for at alle skal få en lik og retferdig behandlin i henhold til lov og retningslinjer.

Jeg forstår at man fra utsiden kan se på det som en enkel sak, men lovverket og retningslinjene er uhyre kompliserte. Det er jo mye av feilinformsjon fra NAV lokalt et bevis på.

NAV- dama

Skrevet

Jo, det er faktisk politikerne sin feil.

Skrevet

NÅ MÅ DERE GI DERE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Regner med at dere aldri gjør feil............ stakkars stakkars nav ansatte.

Skrevet

Vi har det faktisk ikke så forferdelig som man skulle tro utifra media og det folk sier... Problemet er at det ALLTID bare er det negative som kommer fram! Jeg snakker med flere hundre mennesker i uka, og av 100 vil jeg anta at 1 er misfornøyd med god grunn. Med andre ord er ca 99% av de jeg prater med fornøyde, eller i det minste har et realistisk bilde av situasjonen. Av og til kan man faktisk være misfornøyd basert på hvordan regelverk er, og det kan ikke nav klandres...

Det er ikke slik at de ansatte i nav sitter på rumpa og ønsker at folk skal ha det jævlig! De fleste jobber ræva av seg, under et system (?) som har vært i en enorm omveltningsprosess, som har kostet mye for både ansatte og organisasjonens rykte. Om ikke datasystemet er et helvete, er det iallefall ikke up-to-date, og gjør ikke at ting går glattere...

Nei, nav kan ikke bare overskride saksbehandlingsfrister, men dessverre skjer det, kanskje alt for ofte. En mager trøst for de som er i uheldige situasjoner er at ting i høyeste grad er på bedringens vei. Dette vil nok ikke den enkelte merke, men saksbehandlingstidene og bunkene med saker som ligger på vent har blitt KRAFTIG redusert det siste året.

Jeg stortrives i jobben min, og jeg ser at ting blir bedre. Det motiverer meg til å være med på å gjøre at organisasjonen stadig beveger seg mer i riktig retning.

Skrevet

Nei. Ring igjen og be om å snakke med avd. sjefen. Da blir det som regel gjort noe.

Skrevet

Nei, de kan de ike. De må følge forvaltningsloven og sende nytt varsel om ny svartid dersom den opprinnelige ikke overholdes. og slik kan de holde på.....

Du har klagerett til sivilombudsmannen. Men hvis du klager din må du forberede deg på ENDA lenger saksbehandlingstid, for da må kanskje saken din sendes dit også...:)

Og som NAV-dama sa; der er sjelden den enkelte saksbehandlers feil at ting tar lang tid.

Hilsen en annen NAV-dame:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...