Gjest Skrevet 4. august 2010 #1 Skrevet 4. august 2010 Jeg er snart 30 år, og jeg vet fremdeles ikke hva jeg vil bli. Det er ingenting som får meg til å tenke: "Det har jeg kjempelyst til å jobbe med resten av livet!" Jeg jobber ikke som det jeg er utdannet til pga. vanskelig å få jobb. Visste ikke det før jeg allerede hadde begynt på utdannelsen. Tenker at jeg lever bare en gang, så ønsker å få noe ut av livet mitt. Har lyst til å bli noe, men hva?
Sweet Amber Skrevet 4. august 2010 #2 Skrevet 4. august 2010 Ikke tenk at det er trist, tenk på at alle mulighetene fortsatt er åpne! Jeg visste heller ikke hva jeg ville bli før for et års tid siden. For få år siden startet jeg på en tilfeldig kort utdannelse siden jeg ikke fikk bestemt meg for hva jeg ville bli, deretter ble jeg tilbudt jobb og i den jobben kom jeg borti regnskap som jeg syntes var kjempegøy å drive med. Hadde aldri trodd at jeg kom til å synes det var noe ok, det høres jo veldig kjedelig ut, men siden jeg måtte det lærte jeg hva jeg liker å holde på med. Nå driver jeg og videreutdanner meg innen regnskap og på lang sikt kommer jeg til å ta bachelor samtidig som jeg jobber med regnskap. Men jeg er 30 og ikke på langt nær ferdig ennå. Føler ikke at jeg er for gammel til å utdanne meg heller:) Bare ikke sett deg ned og gi opp så kommer du sikkert fram til hva som passer deg best.
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 5. august 2010 #3 Skrevet 5. august 2010 Tror dette er mer vanlig enn du kanskje tenker. Jeg har jobbet i samme bedrift siste 20 åra, men lurer fortsatt på om det er rett for meg. Nå er jeg så gammel at jeg har god lønn og må tenke på pensjonen. Hjertet mitt ville ha jobbet med noe annet, men fornuften sier at å gå ned til halve lønna har jeg ikke råd til Tok første ing. utdanning 84-86, neste ingeniørstudium i 87-90, så siv.ing. 93-95 og til slutt eksamen i pedagogikk i 2006 (halve ped sem studiet). Jobben min nå er fjernt fra de to første studiene som lå mitt hjerte nærmest. Jeg kan fortsatt skifte jobb, men med 4 unger er det for tiden pengene som teller, dessverre.
♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 5. august 2010 #4 Skrevet 5. august 2010 Du er nok i samme båt som mange andre, om det skulle være noen trøst ;-) Selv er jeg snart 35 og vet forsåvidt hva drømmejobben(e) ville være, men av forskjellige årsaker ville det være idioti å satse på de ;-) Dermed ender jeg opp med å ta jobber jeg mestrer, og trives greit i, uten at jeg har noe "lidenskapelig" forhold til jobben. Men akkurat det tror jeg er veldig vanlig. Kunne jeg velge helt selv, ville jeg vært forfatter for eksempel. Men det er økonomisk usikkert, og det er vanskelig å komme seg inni markedet etc etc etc. Dermed blir det bare hobbyskriving (foreløpig iallfall). Fotograf kunne jeg også tenkt meg å vært, men utdanningen er dyr, utstyret er dyrt, og det finnes så utrolig mange fotografer der ute allerede, så det skal så mye til for å få en god årslønn på det. Jeg kunne tenkt meg å dubbe tegnefilmer etc, lese inn lydbøker osv, men det rekrutteres i all hovedsak bare skuespillere til slike jobber. Radioprater hadde vært kjempegøy! Skuespiller kunne jeg faktisk også tenkt meg å være, og jeg tror jeg ville gjort det godt, men jeg er for glad i privatlivet mitt til å følge den "drømmen". Det samme gjelder for sang. Kunne gjerne spilt inn cd'er, hvis noen ville gi ut, men der gjelder det samme for privatlivet. Så... ja.... Mine drømmeyrker er liksom ikke praktisk gjennomførbare for meg, føler jeg. Dermed gjør man andre ting ;-) Som en annen her sa, prøv å se det som at alle muligheter ligger åpne for deg. Du har ennå ikke valgt din vei, og står dermed helt fritt til å velge veien videre :-) PS: Du trenger forresten ikke finne en jobb eller et yrke du kan tenke deg å jobbe med resten av livet - det går helt fint å skifte jobb med jevne mellomrom ;-) Lykke til - håper du finner noe du har lyst til å prøve ut, det finnes mange spennende yrker!
Rampongi Skrevet 5. august 2010 #5 Skrevet 5. august 2010 Det ække så trist Oddgeir:) Som andre sier her, tenk på alle muligheter som ligger åpne! Jeg starta på datautdanning i forrige århundre engang og fortsatte med bistand og ledelse. Nå er jeg på vei mot master i ledelse, men planen er å bli bli mellomleder/prosjektleder innen innkjøp.. altså helt ulikt det jeg starta med. Men starten har hjulpet meg mye og gitt meg mye ekstra. Lykke til i den fine utdannings- og yrkesjungelen min venn! Det er er hav av artige yrker og utdanninger og velge imellom. Finn ut hva som tenner deg, hva liker du best å holde på med? Kreative ting, monotone ting, sitte på kontor, være ut i felten, snakke med folk på telefon, ikke snakke med noen, være ute, være inne, arbeide med hendene, arbeide med systemer, tall, bokstaver, med eller uten sikkerhetsline, med eller uten hjelm. Skriv ned det du i allefall ikke kunnt tenkt deg, så har du fått luka vekk en del iallefall. Kos deg med valget!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå