Gå til innhold

Lest el hørt på en god bok? Tell me!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Øya av Victoria Hislop. Veldig drivende bok. Handlingen er lagt til Hellas i lepraens (spedalskehetens) tid, og vi følger kvinnene i en familie som rammes av sykdommen, og hvor noen må sendes til ei øy som er leprakoloni utenfor fastlandet. Man blir veldig engasjert i skjebnene og sorgen over å måtte forlate mann og barn (noen av dem for alltid, da dette er før det er kommet behandling mot lepra). Historien er sett med øynene til/fortalt til ei ung, engelsk jente som stammer fra denne familien og reiser dit på ferie for å finne ut mer om seg selv og egen historie. anbefales!

Ellers har jeg nettopp avsluttet Meg eier ingen, selvbiografisk bok skrevet av en svensk dame som vokste opp alene med sin alkoholiserte far på 70- og 80-tallet. Utrolig bra! Til tross for et dystert tema er den ikke sentimental og klissete, hun skriver heller ganske konkret og rett frem om hvordan det var, til tider tørrvittig. Vi ser hvordan denne oppveksten oppleves av et barn, hvordan hun tenker om det- liketil fordi hun ikke kjenner til noe annet. Samtidig er det selvsagt vondt å lese om hvordan hun satt alene ved siden av ham som liten i leiligheten når han var døddrukken og holdt ham i tommelen, redd, hvordan hun startet å klippe dødsannonser ut av avisa som tenåring i redsel for å miste ham og hvordan hun måtte stå alene i mørket utenfor barnehagen om morgenen før den åpnet fordi han måtte på jobb. Men det er samtidig en beskrivelse av kjærlighet til faren, som alltid var snill- men som også var en samfunnets outsider som drømte om en annen verden. Uforståelig er det også at det faktisk var moren som forlot henne hos ham. Tårene strømmet de siste sidene da hun som voksen ser tilbake på livet med faren da hun var barn og gjør opp status.

Skrevet

åsa Linderborg heter forresten forfatteren

Skrevet

Øya har jeg lest .- veldig bra!

Noen flere?

Skrevet

Drømmehjerte, la meg synge deg stille sanger, boktyven, vindens skygge..

Det er fin sommerlesing:))

Skrevet

- Kakkerlakkene av Jo Nesbø.

- Serien om Øland av Johan Theorin. Skumringstimen, Nattefokk og Blodleie heter bøkene.

- Bøkene til Liza Marklund.

Finnes sikkert masse andre bøker også. Blir mest krim på meg, og det synes jo på lista her også ;)

Skrevet

Har nettopp lest "Harens år" av Arto Paasilinna, den er ferdiglest på et par dager for den er nokså kort, men et festlig lite avbrudd mellom andre og litt lengre bøker. Jeg gikk rett på en ny bok av samme forfatter som heter Kollektivt selvmord og den virker også riktig fornøyelig :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...