flypapir Skrevet 4. august 2010 #1 Skrevet 4. august 2010 Jeg vil helst spy, men gjør det ikke. Er uansett konstant kvalm, morgen, middag kveld og natt. Begynner å tære på kreftene dette her, derfor søker jeg råd hos dere.... Er forøvrig gravid, så vet jo hva det kommer av. Noen som har tips? Kjærringråd? Ettellerannet.....?
mamman til to gutter Skrevet 4. august 2010 #2 Skrevet 4. august 2010 Det kommer an på hvor kvalm du er, men hvis du er "bare" litt kvalm, så kan det hjelpe å spise jevnlig og lite hver gang. Det vil i praksis si at du spiser litt hele tiden, men ingen store måltider likevel. Hvis du er ekstremt kvalm, så hjelper det lite fordi alt bare kommer opp igjen. Da var det eneste som hjalp meg å få resept på phenergan av legen og ta to av dem hver kveld, da fungerte jeg på det verste såpass at jeg klarte å levere og hente i barnehagen uten å spy, resten av dagen lå jeg på sofaen uten å gjøre noe. Når jeg ble bedre fungerte tablettene + å spise konstant bra nok til at jeg klarte å jobbe. En sykemelding, helt eller gradert er også lurt. Vet mange får hjelp av seabands (armbånd mot bilsyke), men dem hjalp ikke meg i det hele tatt, jeg fikk bare vondt der de satt. Akupunktur hjelper mange, det prøvde jeg aldri. Hvis ikke noe annet hjelper, så kan man jo trøste seg med at det stort sett blir bedre rundt uke 12 og ofte enda bedre rundt uke 18-20, er det ikke bra da heller, så blir det hvertfall bra når babyen kommer ut;-) God bedring!
___ Skrevet 4. august 2010 #3 Skrevet 4. august 2010 Jeg spiste mye mat med ingefær. Om det virkelig hadde effekt vet jeg ikke, men det føltes sån.
flypapir Skrevet 5. august 2010 Forfatter #4 Skrevet 5. august 2010 Takk for tips. Har forsøkt å få tak i seabands, men helsekosten på nærmeste sted hadde ikke dette. Tenker å prøve meg på ingefærkapsler derifra. Må bare komme meg dit..:/ Jeg vil ikke definere det som "bare litt kvalm" selv da kvalmen er tilnærmet konstand døgnet rundt. Kaster som sagt ikke opp, men det er fordi jeg jobber for å holde alt nede.. For det hjelper vel ikke å kaste opp, slik det gjør ved f.eks omgangssyke?!? Kvalmen forsvinner jo ikke før om noen uker... Jeg jobber tilnærmet fullt. har ikke råd til å sykemelde meg av frykt for å miste vakter fremover (jobber 50% fast og tar vakter i tillegg, så blir 100%). Vet det høres idiotisk ut, men slik er nå realiteten i dette uplanlagte svangerskapet. Håper derfor å finne andre måter å takle dette her på... Har jo vært gjennom det noen ganger før og overlevd...
sillyfilly og Olivia Skrevet 5. august 2010 #5 Skrevet 5. august 2010 Ingefær-te, lakris, salte ting, kavringer.
The Bad Gal Skrevet 5. august 2010 #6 Skrevet 5. august 2010 Full sykemelding, nok søvn og hyppige, store måltider. Var grisedårlig og spydde masse under hele graviditeten med mine barn, fant ikke mye som virkelig hjalp. Du må bare prøve deg frem med div., plutselig finner du noe som kan hjelpe litt på formen. Håper du kommer deg snart.
emil06 Skrevet 5. august 2010 #7 Skrevet 5. august 2010 jeg kjøpte ingefær tabletter på apoteket , de hjalp meg i hvertfall.
line_n & sara Skrevet 5. august 2010 #8 Skrevet 5. august 2010 seaband er billigere på apotek, og enda billigere på nille! så det også på en ekspertbutikk en gang, de har det sammen med reiseting og tang
Tjobing! Skrevet 5. august 2010 #9 Skrevet 5. august 2010 Det eneste som funket for meg: delvis sykemelding (ble full sykemelding etterhvert, men...), slik at jeg kunne legge meg nedpå/sove når jeg hadde behov for det. Kroppen min trengte rett og slett hvile.
Lunita_ Skrevet 5. august 2010 #10 Skrevet 5. august 2010 hardde hypermesis og gikk til akupiunktur...det HJALP!!!!!))
ahh...dumme, gamle mamma Skrevet 5. august 2010 #11 Skrevet 5. august 2010 spis mandler. billig, sundt og effektivt
flypapir Skrevet 5. august 2010 Forfatter #12 Skrevet 5. august 2010 Takk for mange gode tips! Nå er ingefærkapsler, ritz kjeks, lovehearts ++ i hus, så får vi se om det døyver kvalmen noe. Har to barn fra tidligere, men kan ikke huske å ha vært i så dårlig forfatning de gangene. Kan jo ha noe med at de to jeg har også krever sitt... Nå skal det jobbes i morgen og hele helgen. Håper det går greit, hvis ikke får jeg ta en prat med legen til uka. Frister, som nevnt tidligere, lite med sykemelding pga dette. Håper hvertfall å holde ut noen mnd til da jeg vet at bekkenet muligens setter en stopper for arbeidet senere. Godt det i det minste kommer noe bra utav dette. Og TAKK for at det tross alt ikke er verre enn det er...
lengter daler ned i skjul... Skrevet 5. august 2010 #13 Skrevet 5. august 2010 Mandler skal være bra. Og spise litt men ofte. Jobbet sammen med en som spiste 1 knekkebrød i timen nesten, hun mente at det hjalp. Ellers er det vel bare å holde ut, pleier å gå over etter 3 mnd, hvis du ikke er lenger på vei da... Jeg kastet opp myyye når jeg var gravid med minstemann, og storebror var da 6, 7, 8 mnd år jeg var som mest dårlig. Det var ikke morro :o/ men det gikk over, og det er fort glemt )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå