Gå til innhold

Noen som har studert musikkvitenskap her? Håper du kan svare :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så utrolig lyst til å studere det, men har sånne mindreverdighetskomplekser i forhold til mine musiske egenskaper. Er litt usikker på om jeg passer inn der, eller om jeg i det hele tatt har sjans å komme inn på studiet.

Har egentlig en annen utdannelse, men jeg klarer ikke slippe drømmen om musikkvitenskap. Jeg elsker fag som musikkhistorie, arrangering, hørelære osv, men problemet er at jeg ikke er noen musiker. Tror jeg har ganske god forståelse for musikkfaget. Synger litt selv, har gått til sangpedagog i perioder, ellers kløner jeg fram noen lyder på gitar og piano. Har vært borti andre instrumenter som trompet og fiolin. Synes det er gøy å spille og synge, men er laaaangt fra noen musiker.

Som sagt er musikkvitenskap drømmestudiet mitt, men synes det litt skummelt også, for jeg aner ikke hva jeg skal bruke det til etterpå.

Det jeg egentlig lurer på, er om alle som går studiet må være veldig dyktig på et instrument? Eller holder det å bare være utrolig interessert? Vil jeg føle meg utenfor "eliten" hvis jeg mot formodning skulle få plass på studiet?

OG- hva jobber du med nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er prøvespill til musikkvitenskap så du må kunne spille et instrument på nokså høyt nivå.

Da jeg startet hadde jeg spilt (hovedinstr. mitt, piano og kammermusikk) i tilsammen 15 år. Og jeg var vel sånn midt på treet flink sett i forhold til resten.

Jeg tok grunn- og mellomfag, og fant ut at det ikke var noen vits i å satse på master (ikke flink nok i hovedinstrumentet mitt til å kunne leve av det senere), og valgte en annen utdanning i stedet. Den utdanningen jeg valgte har forøvrig gitt meg en jobb som gjør at jeg kan nyttegjøre meg musikkudanningen i tillegg.

Av de andre jeg studerte med har folk blitt alt fra musikere og musikklærere til leger og advokater ;-)

Jeg vil ikke ta fra deg håpet, og om du er en veldig flink amatørsanger er det jo bare å søke og se om du kommer igjennom prøvespill/prøvesang. Men jeg tror kanskje det kan bli vanskelig å få ståkarakter i hovedinstrument (,improvisasjon og andre fag som krever at du behersker stemmen/instrumentet ditt godt) dersom du ikke har et godt grunnlag fra før. De fleste jeg gikk med hadde musikkskole og musikklinje på vgs som bakgrunn.

Men som sagt, har du skikkelig lyst så prøver du.

Skrevet

Takk for ærlig svar :) Jeg vet om opptaksprøven, men har ikke visst hvor strenge de er der. Jeg har gått førskolelærer med musikk fordypning (30 stp), og fått A på sang og instrument. Men der er jo nivået ganske lavt, så jeg ser ikke akkurat på det som en bragd ;)

Det er helst det teoretiske studiet som frister meg, jeg ser jo at jeg aldri vil bli musiker. (Samtidig som jeg elsker å få undervisning i sang og instrument.)

Skrevet

Kjør på og prøv :-)

Som jeg forstår har du jo allerede en utdanning som du kan leve av, så om du kommer inn så blir jo studiet i hovedsak for moro og egen utviklings skyld.

Det verste som kan skje er jo at du ikke kommer inn, eller at du finner ut at løpet er litt for tøft og trekker deg undervegs ... men da har du i hvertfall prøvd!

Mvh. samme anonyme som over her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...