Gå til innhold

bruker deres 3åring fortsatt bleie???

Anbefalte innlegg

Skrevet

dattera mi blir 3år i oktober og her bruker vi fortsatt bleie....hun vil ikke gå på do...tenker ut en morrsom måte og gå på do på... noen som har ideer?????????????????

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jenta mi slutta med bleie 1 mnd før hun ble 3 år. Hun hadde fått et lite rift i tissen etter hun var på stranda, og da gjorde det så vondt at hun ville tisse på do (hadde tissa på do flere ganger tidligere altså) Men da bestemte hun seg bare for å slutte. Enkelt og greit

Guttungen blir snart 3, og han har ingen planer om å slutte overhodet....

Skrevet

Jenta mi BLE 3 år i mai hun, og har enda ikke hverken tisset eller bæsjet på do eller potte!

Har to eldre gutter som begge var renslige omtrent til 3-års dagen, at jenta skulle bli den tregesta var jeg ikke helt forberedt på..

Har prøvd å la henne gå i truse en del i sommer, hun synes det er kjempedeilig og er så stolt av sine Hello Kitty truser, men plutselig har hun tisset i dem.

Hun klarer å knipe når hun må tisse, hun tisser aldri i bassenget, dusjen, badegulvet e.l. lenger. Hun holder seg til hun får på bleie igjen, men vil ikke prøve do eller potte.

Nå tenkte jeg å ta henne med på utstyrsbutikken og la henne velge seg et do-sete, kanskje det kan motivere? Har pratet med dem i barnehagen også, nå har hun jo begynt på stor avdeling og de fleste er ute av bleia. De skulle oppmuntre henne til å prøve "lilledoen" når de andre gjør det, de tisser jo før de skal ut osv. Må vel løsne til slutt..

Skrevet

Min gutt ble 3 i mai, og han sluttet for 1 mnd. siden. Han bare bestemte det helt selv en dag. Da hadde han tisset litt på do/potte siden han var 1,5. :) Sluttet på dag/natt samtidig. Vi bare skruter masse når han går på do vi. Uhell (skjer nesten aldri), bare forbigås i stillhet.

Lykke til!

Skrevet

Gutten min sluttet da han var 2.5 år. Er 3.5 nå og bruker fortsatt bleie på natten. Vi brukte klistermerkebelønning da han sluttet. Ett merke for tiss og to for bæsj. Fungerte veldig bra. Jeg har imidlertid ikke peiling på hvordan få ham til å slutte med bleie om natten.

Skrevet

En måned etter hun fylte 3 år reiste vi til thailand. Da vi var kommet frem og hun skulle legge seg så sa hun at hun ville sove uten bleie (hadde tissa å sånt litt på do hjemme og i barnehagen tidligere) og siden har hun ikke brukt dem verken dag eller natt. Tror det handler kun om når de selv er klar for det. Motivasjon og oppmuntring er flott, men til syvende og sist så er det de selv som vet når de er klare. . Er ikke noe som er mer riktig enn annet, altså 2 år eller 3, 4 år.. Så dagen kommer:)

Skrevet

Her slutta begge ungane før den tid.

Eldste var heilt klar av seg sjølv, vi slutta då han stoppa opp midt i butikken og ikkje ville gå vidare før han var ferdig å tisse i bleia... Han var då 2 år og 9 mnd, slutta med dagbleie same dag, nattbleia var tørr frå dagbleieslutt, så vi kutta den ut etter eit par veker.

Med lille var det litt mindre tydeleg at ho var klar, så vi berre gjorde eit forsøk. Begynte å sette ho på do (med sånn barnesete på, for det gjorde broren så ho VILLE ho og) ved morgon- og kveldsstellet, og lot ho gå utan bleie etter å ha bada om kvelden. Etter kanskje ei veke tissa ho i do for første gong. Vi hengte opp eit ark på veggen og kjøpte masse forskjellige klistremerker. Ho fekk velge eit merke og klistre det opp kvar gong ho tissa i do. Stor stas!

Etter første tissing gjekk vi ut og kjøpte truser, og deretter ville ho ikkje ha bleie på lenger. Det var nokre veker med litt "skumle" bil- og handleturar, med ekstra truse, strømpebukse, bukse, sokkar og sko i veska, men det gjekk ikkje så lang tid før ho klarte å holde seg i eit minutt eller to eller fem :o)

Ho var 2 år og 3 mnd då vi slutta med dagbleie, nattbleia tok turen eit par veker seinare då ho begynte å våkne for å gå på do.

Skrevet

Datteren min var 2.5 år da hun sluttet, og var hun var den eldste i barnehagen som brukte bleie. Vi brukte klistermerker som belønning og hun var tørr på kort tid. Hun har fortsatt klistermerkeboka si, kikker på den innimellom og snakker om hvordan det var å slutte med bleie:-)

Vi brukte foressten potte, hun likte ikke doen. Potte er ikke så uhygenisk hvis du bare lager gode rutiner for rengjøring.

Skrevet

nei han sluttet for 4 mnd siden både på dag å natt, da var han 2.9 år:) elstemann sluttet da han var 2.7 år. ingen av de ville bruke potte så de gikk rett på do:)

Skrevet

Eldste sluttet rett etter 2 årsdagen. hun bare sluttet på dagen og helt av seg selv. Mens yngste nå er 2 år 3 mnd. han tisste på do for første gang i helgen. merker at han kommer det sikkert til å ta litt tid med. men han har tisset noen ganger på do. foreløbig har jeg lokket med en is og en nonstop. men nå har vi kjøpt klistremerker som vi skal begynne med i morgen. han har fått velge ut selv.. hehe så er jeg spent på når han slutter helt. ;)

jobber selv i bhg og jeg ser at det er mange som bruker bleie til de er over 4 år. og da har ikke foreldrene begynt do trening engang.

Skrevet

Gutten her har akkurat blitt 3 år og har ingen planer om å slutte med bleie. Foreløpig har jeg bare spurt om han vil tisse i do morgen, ettermiddag og kveld, men stort sett får jeg nei til svar. Begynner jo også å bli ganske tydelig når han skal bæsje, og da vil han aller helst være alene og ber oss gå vekk. Prøver da å si at, men hvis du bæsjer i do kan du få være helt alene, her i stua sitter jo mamma og pappa og lillebror! Eller noe lignende... Men ikke snakk om at han skal på do, nei... Tror vel nesten bare han må bli mer klar for det. Ordner seg jo til slutt;) Men hadde vært fint om han ble klar snart:p

Skrevet

Gutten vår nektet å sitte på do helt til han plutselig en dag kom og spurte om han kunne få gå uten bleie, 3år og 1mnd gammel.Hadde tidligere fått gått uten bleie hjemme, men endte i at han holdt seg helt til han fikk på seg bleie igjen, eller med et uhell. Denne gangen sa han plutselig fra at han måtte tisse og sprang på do.Gikk hele helgen uten hjemme, mandagen ville han gå uten i bhg, men siden han ikke hadde bæsjet på do enda, og total nektet å sitte på doen i bhg så følte jeg at vi måtte vente med det. Sa at når han kunne bæsje på do så skulle han få gå uten i bhg. Sprang på do å prøvde med en gang, men hadde jo akkurat bæsjet i bleien så ingen resultat.

I bhg hadde han sagt han ville gå uten og det fikk han lov til. Hadde til og med gått på do der. Det første han gjor når han kom hjem var å gå på do å bæsje så da var bleieslutten et faktum. Har ikke brukt bleie siden da, verken dag eller natt.

Var nett som å skru på en bryter, plutselig var han klar!

Skrevet

Vi prøvde med jevne mellomrom å få han til å slutte fra han var 2 år.

Mange uhell hele veien, så brått en dag var han klar. Det var vel 1 uke etter at han fylte 3 år. Sluttet med natt- og barnehagebleier ca 1 mnd etter.

Skrevet

Vi har det helt likt Guttemamma 07+09. Jeg har truser til gutten og potte og do-ring og you name it. Det hjelper ikke når han tisser i trusa og ikke har planer selv om å bruke do eller potte. Født juni-07.

Skrevet

Begge mine sluttet av seg selv når de var akkurat 3 år. Har ikke tro på å tvinge de før de er klare.

Skrevet

Han sluttet med bleie rett før han fyllte 2 år, da hadde han ikke bæsjet i bleia siden han var 1,5 år. Sluttet med nattbleie da han var 2,5 år.

Skrevet

Gutten min slutta tre måneder før han ble fire han... litt mye rot med en motvillig barnehage som ikke samarbeidet (saboterte) og diverse, men... til slutt løsna det:)

Klistremerker fikk plutselig motivasjonseffekt her.

Skrevet

Synes hun det er ekkelt å bli våt da?

Alle mine gutter har vært tørr, på dagtid, når de har vært litt over 2,5 år. Jeg har presset de to minste litt fordi jeg visste de hadde kontroll på blæren, de bare gadd ikke gå på do. Mellomste måtte vi bruke klinkekuler og belønning, noe jeg helt egentlig er litt i mot, mens med eldste og minste har vi vært heldige nok til at de hatet å bli våt, så da var det bare å ta av bleien i et par dager, så ble de fort tørr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...