Gå til innhold

Søstra til sambo "bruker" oss opp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er alenemor og har ei datter på 3 år. Vi bor bare 5 min unna hverandre noe som fører til at dattera ofte er hos oss når mora trener, jobber sent, er på fest++. Jeg ser på oss som heldige som har denne sjansen til å bli kjent med tantebarnet vårt, men greia er at både sambo og jeg jobber samtidig som jeg studerer 100%. Vi har ei jente på snart 2 år som krever sitt slik at vi har ikke overskudd til å passe tantebarnet vårt så mye. Når mora trener og jenta bare er her uten å ligge over henter hun henne ofte i 21-22 tida. Da har ikke sambo og jeg noe tid til hverandre igjen. Jeg hører at jeg kanskje er litt egoistisk nå, men minst to kvelder i uka går med til barnepass.

Ønsker gjerne svar fra noen alenemødre her. Hva forventer dere av familien i form av barnepass? Hvordan kan jeg legge fra dette uten å såre henne? Jeg beklager hvis jeg høres egoistisk ut, men jeg har valgt å ikke trene og har ikke vært på fest på evigheter fordi jeg prioriterer skole, jobb, syforening og familie, så jeg synes det er så urettferdig at jeg skal bruke den "sparte" tia mi på at hun kommer seg på trening ol. Det skal også sies at jenta er hos faren annenhver langhelg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På tide mora begynner å prioritere ungen sin !!

Og du, det finnes et lite ord som heter "NEI"... ;))

Skrevet

Nei kjære vene. Sånn kan man overhodet ikke oppføre seg. Dette er også snillisme og dumskap fra din og samboeren din sin side. Si det som det er, dere trenger tid for dere selv, og hun får begynne å spørre andre etter barnevakt. Dere har skjemt henne riktig bort nå, og hun steker når jernet er varmt. Aldri om jeg hadde orket å tatt meg av tanteungen min på den måten!

Skrevet

Det er enklere sagt enn gjort. Vi har sagt nei noen ganger. Da spør hun alltid "hvorfor?". Når svaret er at vi skal ha en kveld alene går det et par minutter etter vi har lagt på eller jeg har sendt mld, så ringer jentungen og sier at hun vil så gjerne komme til oss, så gir hun røret til mora som slenger utav seg noe som "beklager, men hun har så lyst, kan hun ikke komme da?". Mulig vi har vært altfor snille, men det er ikke enkelt når det er svigerfamilien. Hadde det vært min familie hadde jeg sagt ifra for lenge siden!

hi

Skrevet

Herregud, ike nok med at dama utnytter dere, hun manipulerer dere over en lav sko, og lærer ungen å gjøre det samme. SI NEI !!!

Er det så vanskelig, så får mannen din gi henne klar beskjed om at dere vil bruke deres egen fritid på dere selv. Eventuelt kan dere tilby å passe henne f.x. når mor er på trening, men KUN annenhver tisdag og ikke etter kl.20!! Eventuelt en helg annenhver mnd. Bryter hun tiden, er det slutt på den passen også.

Dette vil bare bli verre !!!

Skrevet

Dere må lære dere si nei!

Jeg er alenemor og det jeg trener det trener jeg hjemme. Så at det var liten vits melde seg inn i noe så har kjøpt en tredemølle og litt annet treningsutstyr. Jeg jobber fulltid og syns jeg har alt for lite tid med barnet så all våkentid utenom bhg er hellig. Jeg bor like ved mine foreldre og søsken men iår har jeg bare hatt barnevakt 2 kvelder, da var jeg på kino:) Faren har ikke samvær så er helt alene!

En annen ting er at ei 3 år gammel jente ikke burde rives opp etter hun har lagt seg- flere ganger i uken. For regner med hun ikke er våken til 21-22?

Dere blir nok utnyttet rett og slett. Jobber med ei som er praktiserer delt omsorg. Det betyr at hun trener bare annehver uke på helsestudio. Har man barn må man ta ansvar for de også!

Skrevet

Herregud, dette synes jeg var veldig frekt av søsteren til samboeren din!

Dere må bare si nei, la være å svare på telefoner eller sms. Når dere svarer ja, etter at dere har sagt nei, lærer jo søsteren til samboeren din at hun må være litt frempå (og veldig frekk) for å få gjennomslag for det hun vil!

Skrevet

Hun er våken så lenge ja. Vi har sagt nei til overnatting i ukedagene. Vi har bare ikke nok tid på morgenen til å levere i to barnehager. Mora spiller håndball og trener tre dager i uka, så hun "må" på trening.

Skrevet

Stakkars jente da. Er hun ikke i bhg? Får dere lagt deres barn da når hun er våken?

Da får hun ærlig talt skaffe seg barnevakt så kan komme hjem til henne slik at ungen slipper dette styret, kan få lagt seg i normal tid og at dere slipper unna. Jeg hadde ikke godtatt dette.

Alenemor 20.20

Skrevet

Her er det på høy tid at samboeren din tar seg en prat med søsteren sin. Han må få forklart henne at derer er veldig glad i jentungen men at dere for tiden er veldig opptatte med jobb og studier.

Si at dere fortiden ikke en gang har tid til og proritere fest, trening og venner pga av at dere har det så travelt og at dere gjerne vil prioriter hverandre og jenta deres.

Det bør hun skjønne. Hun er nå så vant med og ha barnevakt at hun sikkert ikke skjønner selv at det blir alltfor mye både for dere og ikke minst for jenta hennes. Ikke mye tid hun har med sin mor når hun annenhver helg er hos faren sin og er hos dere flere ganger i uken...

Skrevet

Hvis hun MÅ trene tre ganger i uka må hun finne seg en fast barnevakt, f.eks en lokal tenåring som kan sitte hos jenta, se barne-TV med henne og få lagt henne i normal tid!

Høres virkelig helt horribelt ut dette.

Dere må bare snakke med henne, fortell at dere har en stresset hverdag og har behov for litt tid bare dere. For å lage minst mulig gnissninger og uvennskap kan dere samtidig si at dere selvfølgelig vil støtte og hjelpe til, men nå har det blitt for mye. Tilby å passe f.eks to til fire kvelder i måneden (eller hva dere nå føler dere konfortable med). Lag en fast avtale med henne, og trenger hun mer barnevakt enn det må hun finne andre løsninger.

Det er dere som må sette grenser for denne kvinnen, hun kommer definitivt ikke til å sette noen selv.

Skrevet

Jeg er alenemor og jeg forventer ikke at familie stiller opp støtt og stadig. Jeg er heller ikke den som "dumper" ungen over på andre i tide og utide.

Ja, det er godt med barnevakt når man ikke har en barnefar som stiller opp. Men man sparer da barnevakt-spørringen til man virkelig trenger det (som til tannlegetime, bryllup, runde-dager ol).

Jeg ønsker å tilbringe mest mulig tid sammen med barnet mitt og at VI er sammen med resten av familien. Og jeg har slett ikke noe ønske om å bli en klamp om foten for de andre.

Nå er jeg av den oppfatning at man kan i stor grad ta med seg barna på ting & tang. Det er ikke slik at man må sitte hjemme å "surne" fordi man er alenemor. Nei, man kan ikke feste så mye som kanskje mange andre kan, men da får man finne alternativer.

Er det festival? Drit i drikkingen og heller gå på dagen. På dagtid er det ofte aktiviteter for barna, osv. Er man litt oppfinnsom og kreativ så er det mange flotte ting man kan dele med sine barn istedenfor å be om barnevakt hele tiden.

Godt mulig at søstra ikke ser helt hva hun gjør, men jeg synes dere burde si fra til henne. Det er kjekt å hjelpe familie, men dere er ingen avlastningsfamilie hver gang hun trenger det og selv om jeg er sikker på at barnet koser seg hos tante og onkel så er det greit å være mest mulig sammen med mamma og/eller pappa.

Kunne skrevet mye mer, men jeg stopper her, hehe:-) Men si fra til henne, gjør det!

Skrevet

Hun har ikke vurdert å overlate omsorgen til faren å heller ha helgesamvær selv? Syns oppriktig synd i jenta jeg!

Skrevet

Dette syns jeg var helt hårreisende. Jeg er en alenemor, jeg har kun hatt barnevakt en time engang i uken en liten periode fordi jeg gikk til fysio. Men, dette var enten familie eller ei god venninne. Aldri om jeg hadde dumpet barnet mitt slik i fanget til noen som helst, uansett om det var familie eller hvem.

Det er å sette ned foten, si klart NEI...Dette går selvsagt ikke, i en normal verden. Jenta er også kun 3 år. Hun trenger å legge seg til normale tider. Syns jeg var en tankeløs mor, tenker kun sitt behov. Verste at hun bruker datteren til manipulering.

Skrevet

Har barnets far noe samvær?

Skrevet

Det sto i hovedinnlegget at far har samvær annenhver langhelg........

Ikke mye denne jenta får med mammaen sin, stakkar!

Skrevet

Ja, det skriver HI i hovedinnlegget. Leste du ikke det?

Skrevet

Hvorfor kan hun ikke ta med seg datteren på trening da??? Er jo veldig mange treningssentre som har parnepass frem til en viss tid på etterm/kveld. Er jo alt for sent å være oppe for en 3 åring også... Kan ikke si hun prioritere barnet sitt her akkurat.

Det er deres liv og dere bør ta en samtale med henne å si at dessverre dette går ikke lenger. Ev finne en fast dag en gang i uka el noe der dere kan passe henne frem til barnetvslutt feks.

Skrevet

Hun tar med jenta på trening noen ganger, men mener hun har det bedre hos oss. Det er nok ikke aktuelt å ha mindre samvær me jenta. Det er vanskelig å si nei når jeg vet at alternativet kan bli at det er mange forskjellige som passer henne. Hun har ikke penger til parnepass flere dager i uka. Livet hennes er kanskje ustabilt nok som det er.

HI

Skrevet

Tror faktisk at jeg hadde tatt en anonym tlf til barneværnet. Dette er ikke bra for barnet. Og hvis hun i tillegg lar gud og hvermann passe datteren hvis dere ikke gjør det er skremmende.

Skrevet

Da jeg var alenemor, ba jeg aldri om barnevakt om det ikke var noe spesielt som bryllup eller andre festligheter som ikke passet for barn. Jeg ber ikke om spesielt mye barnevakt nå heller. Skulle jeg trene, valgte jeg et studio som hadde barnepass og kunne ikke barnevakten, så takket jeg nei. Jeg kunne som mor ikke legge opp livet etter egne behov. Jeg hadde dessuten fri annenhver helg, og kunne legge planer som ikke inkluderte barnet da.

Hadde aldri turt å gjøre slik hun gjør. Barnet må jo være totalt urutinert og hun må ha en ekstrem trang til å være sammen med andre uten barnet sitt.

Skrevet

Herregud HI, hvor gammel er du? Dersom du ikke ser at dette er et problem selv, så kan du da bare ha det så godt. Dette er IKKE din unge, og du har IKKE noe som helst ansvar overfor ungen. Det er IKKE ditt ansvar å ta vare på ungen.

Skrevet

hvor gammel JEG er? kunne kanskje spurt deg om det samme? jeg avskriver ikke jenta fordi mora er kravstor. jeg har da selvfølgelig ansvar for jenta selv om hun ikke er mitt barn. det handler om å bry seg!

HI

Skrevet

Denne moren høres ikke god ut og jeg sier som en annen; ta kontakt med barnevernet. Prøv først å ta en skikkelig prat med moren. Kan ikkje skjønne hvorfor hun ikke kan ha mer samvær med faren istedet? Sålenge faren er normalt oppegående tør jeg påstå jenta har det bedre der. Hadde jeg vært faren hadde jeg krevd omsorgen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...