Gå til innhold

Folk som har et illebefinnende er ikke underholdning!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fy f... Jeg er så forbannet nå! På et kjøpesenter nå nettopp en stakkar som fikk epilepianfall, og med en gang stimlet folk seg for å GLO! Han fikk hjelp, men er veldig sjokkert over frekkheten til folk som får seg til å gjøre sånt! Er dette helt vanlig?? Stakkars mann, ydmyket på verste måte! Tipper det ikke blir mange turene til det senteret for han..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mennesker er nysgjerrige av natur - enten det er en kjendis vi vil se, en trafikkulykke vi ikke klarer å la være å glo på, en brann i et bolighus eller et menneske som får et illebefinnende.

Sier ikke at det e riktig, men slik er det nå bare. Det er som de sier: "Nysgjerrigheten er et av de varigste og sikreste tegn på en levende intelligens"

Skrevet

Du har tydeligvis stått og glodd du også da, når du får med deg alt det du beskriver....

Ellers enig i det du egentlig mener, men jeg hadde gått videre.

Skrevet

16:40 Vanskelig å ikke få det med seg når det skjer i butikken der jeg står i kø for å betale, ville helst ikke fått det med meg.

Skrevet

Nå vil ikke jeg si det er ydmykende å bli sett mens man har et anfall. Det er ingenting man kan noe for, så det synes jeg ikke han burde bekymre seg for.

Å se er naturlig for mennesker. Du gjorde det jo du også til en viss grad. Det som er veldig alvorlig er når folk stimler sammen på en slik måte at hjelperene ikke får gjort det de skal. Da bør folk skamme seg, ellers tror jeg bare det er noe man må regne med.

Skrevet

Når man kommer til segselv etter å ha vært bevisstløs blir de aller flestes første reaksjon ydmykelse.. veldig ufrivillig!! Så det er ikke sånn at siden du ikke syns de trenger å være flaue, så blir de det!!

Spesielt gjelder det vel kanskje de med epilepsi.. er anfallet stort nok, så er det vanlig å tisse seg ut f.eks...spørs hvordan du hadde taklet det selv å våkne i en stim av mennesker med uttissa bukser, anonym 16:57.

Skrevet

"Så det er ikke sånn at siden du ikke syns de trenger å være flaue, så blir de det!!" skulle så klart være "så blir de IKKE det!!"

Skrevet

Fullstendig enig med HI! Denne glaninga er utrolig provoserende, og jeg prøver selv å være bevisst hvordan jeg oppfører meg i slike situasjoner.

Det er to måter man handler på:

A) Hvis man er førstemann til et ulykkessted eller et anfall, gjør man alt man kan for å hjelpe og ringer 113.

B) Hvis det allerede er nok hjelpere der, går man rolig videre.

Man stanser ikke og glor!

Skrevet

Det er nok helt vanlig og kommer ikke til å endre seg. Så en viktig ting å tenke på i førstehjepssammenheng er å skjerme den som er skadet. Dekke til med tepper/klær/annet hvis det er noe som bør skjules (eks vannavgang) og en kan gjerne informere om at en har kontroll og be folk gå videre. En kan også bruke folk som stiller seg opp med ryggen mot pasienten som skjerming.

Jeg er selv ambulansesjåfør og har måttet jaget en far som stod oppstilt med barna sine og så på da vi hentet ut en pasient fra et bilvrak som lå på taket. Jeg pekte på han og sa at dette er ikke for barn, han tok dem heldig vis med seg og gikk. Ellers så er mennesker nysgjerrig av natur, så det er nok ikke så mye å gjøre med at de blir sett på. Mange stopper nok opp med den tanke at det kan bidra med noe også. Men dette er ikke noe en blir kvitt eller kan gjøre noe med, så det er nok bare å lære seg å leve med det :)

Skrevet

Tror det er en blanding av frykt, sjokk og nysgjerrighet. Det er jo klart at man vil at mannen kommer seg igjen, og at folk vil se at det går bra. Hadde heller syntes det var rart om man bare gikk forbi en som lå der og hadde et illebefinnende.

Skrevet

Jeg har epilepsi selv og dette er akkurat situasjonen jeg ikke liker å havne i.... 1000 mennesker som stirrer mens jeg biter meg til blods og tisser på meg.

Skrevet

Vil du heller at folk går forbi og gir f...?

Skrevet

off, anonym 18:08..føler med deg:( må være tøft:(

men folk glor ikke for å være slemme, er nok mer for dem bryr seg...jeg hadde sikkert glodd selv, av skjokk...

Skrevet

Du får heller flytte til USA du da. Så kan du glede deg over at ikke en eneste person stopper opp og bryr seg, uansett hva som skjer. Der ligger folk midt på gata og dør av diverse ting hver dag, og folk går uanfektet forbi. Jeg synes en av de beste tingene med norske folk er at vi faktisk bryr oss om hverandre, også når vi ikke kan gjøre annet enn å se på og vente på at det skal gå bedre med noen som har et anfall.

Skrevet

Det er jo ikke snakk om at man ikke skal bry seg om folk, men å stille seg dumt opp og glane - når det likevel er noen som hjelper pasienten!

Skrevet

Jeg ville ikke gått videre før jeg så at det gikk bra. Det er en naturlig reaksjon å bry seg, selv om noen andre hjelper. Hva om de som hjelper ikke har erfaring med lignende tilfeller og jeg har vært borti det før? Glaning er ikke nødvendigvis bare glaning. Det er ingen som ser på det som underholdning. Det handler om omtanke og medfølelse for andre.

Skrevet

Hvis du har erfaring, bør du gå bort til dem som hjelper og tilby din assistanse. Folk som står og glor, er lite nyttig uansett hvilke motiver de har for å gjøre det.

Skrevet

Hører at du har mye kunnskap om USA, 18:35 ;)

Skrevet

Helt enig med deg HI.

For noen år siden var der en dødsulykke her. Gutt på 16 som døde. Mannen min var på ulykkestedet (Altså det var jobben hans å være der )

Da var der folk som var frekke nok til å komme snikende med camera for å ta bilde! Altså, hva faen? Ta bilde av en død gutt som helsepersonell jobber på spreng med? Hva faen feiler folk da! ?

Skrevet

Jeg var på et ulykkessted hvor mor og et lite barn brant inne. Der kom det en mann og tok bilder av huset mens flammene stod ut og brannmanskapene vurderte fortløpende om de kunne klare å komme seg inn til dem inni. Mannen til hun som brant inne ble rasgalen og knuste vinduet på bilen til "fotografen". Det kan jeg igrunn skjønne at han gjorde...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...