Gå til innhold

Helvetes NAV

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noe møkk! Fødte i fjor høst. Fikk korrigert permisjonen etter at mini ble født noen dager før termin. Fikk brev fra NAV om dette. Så langt alt greit. Har planlagt ferie, pappapermisjon og barnehageoppstart ut i fra dette.

Forrige uke fikk samboeren min svar på sin søknad og der stod en annen maksdato for min permisjon enn jeg fikk brev om i fjor høst. Samboeren min ringte de og spurte hva dette var, for det var absolutt ikke samsvar mellom maksdato oppgitt høst, maksdato oppgitt nå og når pappa skal ut i permisjon. (tenkt starta rett etter min permisjon).

NAV skjønte lite når vi ringte og måtte se på papirene en gang til. De ringte meg opp igjen og beklaga at det var gjort en feil, men nå hadde de funnet enda en ny dato, en annen som stod i brevet til pappa`n. Jeg skjønte mindre og mindre og bad om en skriftlig tilbakemelding på dette. Nå fikk jeg svaret og enda en maksdato å forholde meg til. Så nå har jeg ikke mindre enn FEM ulike datoer å forholde meg til, og alle sier at de har riktig dato, og det varierer SEKS uker fra første til siste dato. Det skal jeg forsåvidt leve med. Ingen kan si noe om hvorfor det florerer av datoer. Jeg har selv prøvd å regne ut også, og kommer igjen da til en annen dato.

Men det kjipe er at jeg skal på jobb igjen om 24.august, i stedet for 20.september. Det er jeg absolutt ikke klar for. Dessuten begynner ikke pappa`n permisjon før 20.september. Så det blir "gøy"!!!

NAV har sikkert rett (i en av datoene sine), men det er noe med timingen å få vite det........

Trenger medlidenhet folkes!!! Selv om dette nok ikke er verste story i dette systemet..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men når er barnet født da? Ta den datoen og 3 uker bak, så er vel det rett dato???

Skrevet

Født 15.oktober, 80%dekningsgrad.

Skrevet

Når er ungen født?

Hvilken dekningsgrad har dere valgt?

Hvor lang ferie har du tatt ut?

Om far skal ta fedrekvoten etter at din permisjon er over må han søke skriftlig om dette før din del av permisjonen er over ellers mister han den.

Skrevet

3 uker før fødsel

om da far skal kun ha fedrekvoten på 10 uker har du 43 uker etter fødsel.

Uten ferien blir det frem til og med 12. august.

Da må du plusse på antall ferieuker og så fars 10 uker.

Skrevet

Ingen medlidenhet å hente her. Jeg synes folk som "hater NAV" og synes det er noe møkk ikke fortjener medlidelse. Vær glad du får penger for å gå hjemme du..

Hadde du bare skrevet; Oppgitt over NAV, så hadde du kanskje fått mer medlidenhet.

(Og ja, jeg synes ikke det er bra at NAV bommer så grådig på maxdatoen. Det burde ikke skje.)

Skrevet

Man får ikke korrigert start på permisjon selv om man ikke treffer på termindatoen. Det er terminen ved ordinær UL som teller, ingen andre datoer. Så om du har fått annen beskjed så er det feil.

Skrevet

Forstår deg så innmari godt! Vær så snill å sende en mail til regjeringen med det samme, slik at vi som arbeider i nav snart kan få et datasystem som er enklere, mer oversiktlig, som fanger opp og sier fra når det skjer feil og som er litt nyere enn 30 år gammelt!!! Dette for at vi skal kunne yte langt bedre og mer effektiv service ut mot brukerne, samt at det ville gitt en noe enklere og mer oversiktlig hverdag for de som må jobbe med systemet.

(Legger til at det gamle systemet ikke brukes på alle stønader, men en god del)

Skrevet

Dette er helt feil.

Endelig maksdato får man ikke før barnet er født. Man skriver forventet termin (ul termin) når man søker og i førsteomgang forholder seg til dette.

Men dersom man føder FØR forventet termin så mister man dager man har igjen frem til termin. Altså hvis du f eks føder 2 uker for tidlig så blir maksdato 14 dager kortere enn forventet.

Jmf. folketrygdlovens §14-10, første ledd (retningslinjene):

"I tilfeller der det er inngått avtale om permisjon, begynner foreldrepengeperioden å løpe fra det avtalte tidspunkt. I praksis avtales som oftest permisjon fra tre ukerstidspunktet før forventet termin. Dersom fødselen inntrer før det avtalte tidspunkt, starter foreldrepengeperioden fra fødselsdatoen."

Det er en av årsakene til at vedtak sjelden kommer ut før barnet er født. Da ville NAV måtte sende ut nye vedtak med ny maksdato til de som ikke føder på forventet termin.

Skrevet

En eller annen der inne må da kunne regne ut fra når du hadde ul-termin!?

Skrevet

Da har i alle fall reglene endret seg siden jeg fikk barn for tre år siden. Jeg fikk vedtaket i god tid før fødsel.

Skrevet

Når det gjelder uttak av foreldrepenger er det MYE som har endret seg på 3 år :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...