Gå til innhold

1 åring med adhd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har adhd og har hatt det i mange år. far til barnet mitt har det også.

føler at sønnen min er så veldig mye mer aktiv enn andre barn.

han er i aktivitet hele tiden, og kan ikke sitte på fanget i mere enn 30 sekunder.han driver også og dunker hodet i vegg,gulv osv,selvom han får vondt.. og begynner og gråte.. ??

ta på nye klær er ett mareritt...

hvis jeg sier nei til han blir han bare sinna og kaster seg rundt eller så bare ler han av meg.. samme hvis han får tak i noe han ikke får lov til,tar jeg det vekk fra han, hyyl skriker han i en time.. ingenting funker.. prøver og gi han andre leker men han bare fortsetter og gråte.. han er også veldig tidlig i utviklingen. krabbet når han var 7 mnd, gikk når han var 10 mnd. kan prate litt.. (mamma, pappa,hei, hade osv.. ) oppmerksomhet skal han ha hele tiden..

vet jo ikke om adhd er arvelig.. men har tenkt litt på det..

eller er det bare sånn som 1 åringer er? jeg prøver ikke og lete etter en unnskyldning . men ting hadde jo blitt mye enklere for meg som er alene hvis jeg hadde fått noen råd om hva jeg bør gjøre. uten eller med adhd.. for han sliter meg helt ut..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min 1-åring er likens :) Bare at hun krabbet en måned tidligere enn din.

Skrevet

Min 1 åring er ikke slik. Jeg vet at adhd kan være en arvefaktor. Jeg hadde nesten tatt han til en spesialist.

Skrevet

ja har tenkt på det. men han er jo bare ett år.. når han holder på sånn her som ett åring blir jeg litt småredd av og tenke på hvordan han vil oppføre seg om ett par år.

jeg blir redd når han kaster seg rundt.for ett par dager siden kjørte han tenna ned i gulvet og begynte og silblø fordi jeg tok fra han en penn som han hadde funnet på gulvet..

Skrevet

Oj, så ille er ikke min nei. Du burde virkelig sjekke han opp!

Skrevet

Ingen seriøse spesialister setter ADHD diagnose på en ettåring.

Skrevet

BF her har adhd, og da er det 50% sjanse for at vår lille kan ha det! Men det betyr ikke at det 100%sjanse selv om begge foreldrene har det. Men jeg tror du skal se det ann noen år, tror ikke barn kan utredes før 3-4 årsalderen hvis jeg husker riktig. Men greit å følge med ;) lykke til ;)

Skrevet

og forresten, det du forteller om er ganske likt min ettårings oppførsel og, men for å være helt ærlig tror jeg bare trassen har kommet veldig tidlig i huset her .

Skrevet

nei det vet jeg også. og jeg hadde ikke proppa ritalin i han som så liten. er ikke noe diagnose jeg er ute etter nå når han er så liten heller, det er kanskje mere hva jeg bør gjøre ..av oppdragelse osv. for om han har det vil jo dagene være litt hardere. og jeg er bare i beg.av tjueårene og alene. jeg var 15 år når jeg fikk diagnosen/medisiner og frem til da så var jeg ett mareritt. nå har jeg bare add. og medisiner meg selv når jeg føler for det :)

Skrevet

ja håper det bare er tidlig trass og at vi slipper 3 års trassen :) hehe

Skrevet

Adhd eller ikke er vanskelig å si. Men jeg vil råde deg til å lese masse om barnepedagogikk og barneoppdragelse. Da kan det godt hender du finner gode tips som du kan ta med deg gjennom hele oppveksten hans. Du vil kanskje også finne ut hva som trigger utbrudd og hvordan du skal takle dem. Så er det jo en del meninger rundt effekten av å redusere melkeprodukter og sukker for de som har adhd, men kanskje verdt et forsøk. Nå er han jo såpass stor at han kan spise det meste.

Skrevet

sønnen min får helt vanlig mat. han har fått kake en gang! og det var på ett års dagen. ellers har han aldri fått noe godteri/mat/kaker osv. med mye sukker. så jeg tror ikke det kan være det.. men tusen takk tips :) så lenge jeg bare leker med han hele dagen, så er han jo fornøyd.men jeg blir så sliten av og ikke kunne gå på do uten at det skal bli "krig i heimen"

Skrevet

ja huff det er ikke lett!! Jeg tror at tålmodighet er veldig viktig.. og det å være konsekvent.. snuppa her blir også utrolig sint når jeg tar fra henne noe som hun ikke får leke med, men hun gråter heldigvis ikke en time etterpå.. når jeg ta noe fra henne pleier jeg ofte å begynn å tulle litt med henne, og få oppmerksomheten på noe annet.. hun er ekstremt glad i å bli herja med så det fungerer her.. se her, sier jeg ofte og peker på ting, og til slutt finner jeg noe som hun vil gjøre alikavel!! men maten derimot, er ett helvete.. hun sitter å skriker å gråter til hun får viljen sin, og lite fungerer.. men jeg prøver å være veldig konsekvent, spiser hun bare pålegget, får hun ikke en ny bit før brødbiten er spist opp.. reiser hun seg opp og vil gå fra matbordet får hun ikke ta med seg maten, og når hun da gråter etter maten peker jeg på stolen og maten og forteller at hun må sitte på stolen sin for å få maten sin.. veldig slitsomt og mindre hyggelig, men i lengden har jeg merka at det fungerer!! hun skjønner det tilslutt.. tar utgangspunkt i at hun er trass, og hånterer det derfra.. får hun sånn "sinnaanfall" og kaster seg ned i gulvet for ting og skriker ol, overser jeg henne rett og slett.. til det verste har gått over.. sånn for å vise henne at det ikke hjelper å holde på sånn!! kanskje jeg til og med sier: M**e nå må du gi deg, det der funker ikke!!

håper du har fått noen råd, og masse lykke til..

Hilsen meg oppafor som også er alene og i beg. tjueåra ;)

Skrevet

åh det var mange gode råd.tuuuusen takk :)

jeg har prøvd og overse han. men han bare hylgriner, og han hylgriner helt til han får det som han vil... prøver og gi han andre leker. men nei.

han er heldigvis flink til andre ting..måltidene går greit, og han er en ENGEL og legge!!!!! jeg legger han nøyaktig kl 19.00 og han sovner ikke somregel før kl er 19.15-19.30 .men han bare ligger og prater med seg selv.. samme når han vokner.. han vokner kl 8 , og sier mammaaa, så svarer jeg,så kan han ligge der litt og tusle og prate. men så begynner h******** ... når han har vokna. han følger meg overalt,og hvis noen skal passe og jeg skal dra begynner han og gråte.. hvis jeg sitter på do skal han opp! (!!!!) haha. jeg vil gjøre mitt i fred,og da er det også ett himlande spetakkel i lang tid.. samme om han ikke får være med meg på do. han er jo så søt også. også får han de dådyrøya mens han holder meg rundt beina og skriker..

Skrevet

Det er stor sjangs for at barnet arver adhd i og med at dere har det begge to.

Det som blir viktig er å tilegne seg mye kunnskap om adhd fordi det vil både dere og barnet få stor nytte av både nå og senere.

Noe av adferden du beskriver kan jobbes med med kyndig veiledning fra fagfolk.

Et tips er å finne andre måter å si nei på uten at barnet skal bestemme hver gang. Være i forkant for å forebygge hendelser man vet kan utarte seg. Være tydelig i kommunikkasjon. Forklare hva som skal skje,hva du forventer osv. Naturligvis i korte ord og setninger ellers så kan budskapet forsvinne helt.

Når sønnen min får utbruddover ting han ikke kan få lov til så gir jeg mimimalt med reaksjon. Gjenntar rolig at det kan du ikke, den er mamma sin osv. Jeg er der for å trøste hvis han ønsker det,men gir meg ikke. Lar han samtidig få ta kontakt selv når han er klar. Jo mer jeg prøvde for å hjelpe ham over kneika jo værre ble det. Man må være tydelig på å skille mellom handling og person. Det vil si at jeg aksepterer ikke glassknusing,konsekvens er at da rydder mamma bort etter en advarsel.Han får 1 mulighet til å høre.Dersom han ikke hører griper jeg inn. Overhører protestene,men er tilgjenglig for trøst dersom han har behov for det. Som regel er det over nå på 5 min. Ha litt is i magen og husk at du bygger opp noe du vil ha igjen for senere.

Ingen får diagnosen så tidlig,men alikevel lurt å bygge seg opp kompetanse for å gi sønnen din en best mulig start.

Adhd kan være en gave dersom man har riktig fokus.

I ditt tilfelle ville jeg vurdert å trene han opp til litt video titting slik at du får et pusterom.

http://bokstavbarna.blogspot.com/

Gå inn på linken over og meld deg inn så kanskje vi prates der. Det er et forum for folk med adhd,som er under utredning eller mistanke om at det er noe. Her kan man få mange gode råd og kunnskap omadhd,asberger,autisme osv fra mennesker som vet hva det er snakk om.

Helt fritt for forumtroll.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...