Gå til innhold

Ett helvettes morrastell, IGJEN............

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pokker altså. At det ikke en eneste morgen skal gå an ha ett normaldt morrastell her i huset.

Og hvem sin feil er det?

99% MIN.

Jeg tar på meg all skyld.

Selv om jeg helst vil legge skylda på jenta mi, som er 4,5 år.

Hun vil leke, hun vil leke mens jeg rydder etter frokosten. Så får hun jo det, men når jeg da er klar til ta henn med på badet og stelle ho, nei da vil ho ikke, og bare leke litt til, og vil ikke stelle, og vil ikke i barnehagen, og ja i det hele tatt.

JEg blir utolmodig, klokka går og hun blir enda værre når hun merker at jeg sukker, himler med øynene og sier åååååh, herreguuuuud, kom no da...........

Kan du VÆR SÅ SNILL Å KOMME...............................

Huff, herregud, kom igjen no da, detta har vi ikke tid til........

Hun kommer jo til slutt og vi ender på badet.

Hun er da allerede sur på meg, og jeg er slem, og jeg vil aldrig få venner sier ho.

På badet diller hun enda mere, vil ikke ha det eller det på, og vil ikke komme, står bortmed døra og nekter å komme til meg, hun vil ikke pusse tennene, og ikke børste håret.

Jeg er dum. Jeg er sur, og jeg er slem!!!!!!!!! -i følge ho.

Jeg sukker oppgitt, er streng, puffer og blåser, og stemmeleiet blir hissig og sinna.

Jeg truer: Ja kommer du ikke hit no så får du ikke is i dag.

Da blir hun enda værre, for da er jeg sååå slem, og sååå dum, og bla bla bla.

Så når hun kommer, så legger hun handa si over munnen min, for å få meg til å tie stille, og det VET hun er det verste jeg veit, så jeg tar bort handa og sier IKKE gjør det der,og ser strengt på ho, og ho hjør det igjen og igjen og igjen.

Tilslutt "slår" jeg vekk handa hennes når hun prøver å legge den over munnen min.

Hun klikker fulstendig, og raaaser forde jeg har "slått" henne og herreguuuud..................

Ja no mista du retten til is i kveld sier jeg.

Og veit så indelig vel at ettermiddagen blir pyton, forde hun kommer til å bli knust forde hun ikke får is.

Situasjonen kommer til å være den at en eller to små venninder fra gata her er her i hagen og så kommer de lykkelige inn og sør etter is.....og så må jeg si "nei". Jenta mi kommer til å bli knust.

Og venindene kommer til å ikke skjønne stort.

Huffa. Dårlig gjort å straffe ho slik.

Men det verste er , at det ikke hjelper det spor.

JEg har i lengre tid drevet å tatt fra henne ting, eller privilegier om du vil. Som straff.

Men det hjelper ikke. Hun er like vrang under morrastellet, eller kveldsstellet, eller hva det no er alikevel................

Nei, det er vel MIN feil alt sammen, jeg sukker og himler med øynene, jeg stresser, jeg maser, jeg tyter,

Herregud.

Men fader, hun er 4,5, kan hun ikke VÆR SÅ SNILL Å SAMMARBEIDE DA????????????

Så skal vii bhg, og hun nekter å slippe meg,

"jeg vil være med deg mamma" sier hun og gråter, og hiver seg runt nakken min og nekter å slippe.

Vanligvis så setter jeg på klokka slik at vi har iallefall 1 1/2 time om moran vi to, for hvis ikke så kommer jeg forseint på jobb.

2 imer bør vi ha, så hher i huset må vi tidlig opp, 06...........

-Og da er det bare jeg og jentungen........

Herreguuuuud, er det bare her det er slik?????????++

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du skal straffe (gi konsekvenser er det riktige begrepet) må du gjøre det med en gang, og ikke mange timer etterpå. Det med å måtte sitte stille på en stol, synes jeg er genialt. Det er kjedelig, og det gjør at barnet ikke får lekt bort straffetiden.

Hun er såpass stor at jeg synes du bør snakke med henne om dette. Snakk med henne på sengekanten, og lag en avtale på hvordan morgenen etter skal være. Gi henne en belønning hver dag hun mestrer avtalt oppførsel.

For eksempel: Rut opp ti ruter på et ark. For hver morgen som er vellykket, setter du et kryss eller et klistremerke i en av rutene. Vær streng på at du ikke gir kryss med mindre hun oppfører seg ut i fra avtalen!

Etter ti fulle ruter, kan hun få en belønning som hun ønsker seg; for eksempel et plagg til dukken sin, et møbel til dukkehuset, et kafebesøk, osv.

Dette funker! Men du må være målbevisst og strukturert.

Skrevet

Er nok ikke bare hos deg det er slik, det høres kjent ut i mange hjem det der. Kan ikke du sjekke på nettet eller noe om du finner noe om hvordan man skal kunne finne gode måter å snu den vonde sirkelen? For ja, selv om jenta di er "trassig" er det du som må endre taktikken :-)

Du kan jo lage en tråd her inne og spør om noen har noen gode forslag til hvilke taktikker/ metoder som fungerer eller om noen har en link eller noe som kan hjelpe på veien!

Skrevet

ikke himle med øya og si herreguuuud. Tror du hun er en kort voksen eller?

Skrevet

Kjenner jeg gruer meg litt til junior kommer i den alderen om et års tid.

Prøv å snu på det en dag?

Ta morrastellet før frokost?

Ikke vet jeg, det har du sikkert allerede prøvd.

Ønsker deg lykke til og er det ikke fint å ha et forum du kan øse det ut i ??? :o)

Skrevet

Hva med et belønning system? En stjærne for hver gang hun klarer morra stellet uten problemer eller noe sånt.. Også får hun en liten premie senere på dagen.. Ikke is å sånt.. Men kanskje en film å litt god frukt, en sykkeltur med mamma eller pappa, en tur til svømmehallen.. Ja, ett eller annet hun liker..:)

Skrevet

Skulle også foreslå å snu om på det og ta morgenstellet først. Så kan hun leke etterpå helt til dere er klare til å gå.

Du må i allefall slutte med, å be henne komme ørten ganger slik som du gjøre nå. Gi beskjed en gang. Neste gang du ber henne sier du at enten kommer hun ellers må hun gå å sette seg i trappa el. Om hun ikke kommer da bærer du henne bort til trappa.

Har full medfølelse for leveringssituasjonen. Hadde en episode av dette i dag. Hjerteskjærende:(

Går vanligvis greit her, har avtale med barnehagen at de må hjelpe meg med å distrahere desverre var ikke de som var til stede idag helt på nett her...

Skrevet

Har ikke lest igjennom svarene du har fått men:...

Slik morgenene foregår i dette hus:

Vi står opp

Vi går rett på badet og steller oss og tar på klær

Vi går på kjøkken og spiser.

Når alt dette er gjort og maten er spist opp, setter jeg på Tv'en og han får se litt etterlengtet barneTV.

Vi blir enige om at når neste program slutter, må vi gå. (inngår en avtale)

Du kan sette på en ringeklokke på 5 min. Og si: Når denne ringer må vi dra i barnehagen, og da må du bare ta henne med uansett, ingen unntak. Selv om hun gråter osv..

Dette går som en drøm. Dem må jobbe for goder :) HEHE

Lykke til!

Skrevet

1 Legg fram klær dagen i forvegen. La henne velge mellom to sett

2 Ta stellet på badet med en gang dere har stått og og spis etterpå.

Om det ikke blir perfekt kan jeg iallfall love deg at det blir litt bedre. >Dere slipper da maset om å avslutte leken for å gå på badet, noe som høres ut som en utløser for mye av det andre.

Skrevet

Hovedinnlegger her.

Tusen tak for seriøse svar.....

Ang det med å himle med øynene og si herreguuud........ huff, jeg vet, jeg vet det er såååå feilt som det kan bli, og jeg vet og jeg vet og jeg vet......

Har såååå dårlig samvittihhet for det :(

Har prøvd å ha hele morrastellet FØR frokost men det nekter hun, Vi voksene steller oss før frokost, men ikke hun. Hun nekter å pusse tenner FØR frokost.

Forsåvidt greit sånn rent tannhelsemessig at hun pusser ETTER frokost.

Når det gjelder å legge frem kær gjør vi ofte det, men så er det her på norvestlandet ikke altid at å legge frem klær ut fra værmeldinga er en suksess heller ;)

Ja hun er så stor at jeg må kune snakke med ho. Mon tro om ett sånn der belønnings system hadde fungert.......

Tror jeg skal prøve det en stund jeg.

Tusen takk for alle gode råd, og for at dere svarer saklig, og seriøst.

Skrevet

Jeg er veldig fan av skjema jeg da. Du vet hvordan morgenen ser ut og hva som skal skje. Hvorfor ikke prøve å gi henne det samme bildet? Lag et skjema med bilder på feks stå opp, spise frokost, skifte, leke, dra i bhg. Kanskje går det lettere da. Mine to elsker skjema og følger mer enn gjerne det som står der ;) Spesielt om jeg legger inn en liten belønning, som feks "leke" 5-10 minutter etter at alt annet er gjort.

Skrevet

En annen ting er at når hun gjør ting på riktig måte så gi henne masse ros.

Fortell henne hva som skjer nesrte, "nå skal vi gå å pusse tenner", "nå neste skal vi kle oss..."etc.

Det er ikke enkelt alltid altså, skriver under på det! Har selv en på 4 som vet hva han vil og ikke vil!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...