Anonym bruker Skrevet 4. august 2010 #1 Skrevet 4. august 2010 Hvordan gjør dere det hjemme? Hittil har jeg betalt alt av klær til mini, mat, mitt studielån og barnehageregninga, dvs ca 13000 i mnd. Mannen har tatt seg av husleie, boliglån, billån, og alt av andre regninger vi får - er vel snakk om 15000 i mnd vil jeg tro. Jeg har et kanskje litt for stort forbruk, og vil gjerne kjøpe ting uten å diskutere med mannen (siden han gjerne synes det er for dyrt), og mannen har et så og si minmalt forbruk + at han tjener mer enn meg - så i slutten av måneden sitter han igjen med masse, mens jeg som regel går i null. Vi snakker aldri om penger ellers, og jeg synes i grunn det er litt deilig å kunne styre mitt forbruk helt alene, uten innblandinger. Men nå lurer jeg på om jeg skal foreslå en felles konto. Begge lønningene går inn på denne, og alt av regninger blir betalt fra denne. Om jeg vil ha noe må jeg altså spørre om han synes det er greit - han ser det jo uansett (han er SVÆRT økonomisk av seg) Er det noen som har det sånn, felles økonomi, og som synes det fungerer greit?
Anonym bruker Skrevet 4. august 2010 #2 Skrevet 4. august 2010 Om du er en sløser som hver måned går i null så ville jeg, om jeg var mannen din, ikke vært særlig positiv til felles økonomi. For deg vil det være bra slik at du kanskje han bli mer økonomisk av deg, men jeg tror din mann vil tape på dette prosjektet...
Anonym bruker Skrevet 4. august 2010 #3 Skrevet 4. august 2010 Vi har felles økonomi og diskuterer alle større innkjøp. Det går fint fordi ingen av oss har noen dyre hobbyer eller stort klesbudsjett... Ingen av oss har egentlig hatt behov for å styre vårt eget forbruk uten innblanding. Jeg vet andre som har en felles konto hvor regninger blir betalt og ellers hver sin økonomi fordi den ene parten har et forbruk som overstiger inntekten.... ;-) Vi har en felleskonto, men den brukes egentlig lite. Huslånet og forsikring trekkes av hans konto mens jeg tar SFO, barnehage, strøm + de fleste småregninger. Ellers blir det gjerne slik at den som har penger på konto betaler ;-)
Anonym bruker Skrevet 4. august 2010 #4 Skrevet 4. august 2010 Vil heller anbefale at dere åpner en ny konto, en felles konto. Der fører dere lik sum ( eller ca lik ettersom han faktisk tjener litt mer enn deg, det må dere se selv ) som skal dekke felles utgifter, regninger og mat. Det dere har igjen er " dine " penger. Og "hans " da.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2010 #5 Skrevet 4. august 2010 Ja vi har felles økonomi. Jeg har barnetrygd for to og en kontanstøtte + 15000 kr. Jeg betaler mat, klær og småting vi trenger til huset, han betaler resten. Det fungerer veldig bra. Har hatt forskjellige varianter, men denne har fungert best.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå