endaengang Skrevet 3. august 2010 #1 Skrevet 3. august 2010 Selvom det er mye sunt i frukt så er det i hovedsak karbohydrater og syre...Pass på tennene til de små som har fri tilgang!!
Gjest Skrevet 3. august 2010 #2 Skrevet 3. august 2010 Vi hadde alltid frukt i huset da jeg var liten, men det var aldri snakk om fri tilgang. Vi fikk nok frukt, men vi fikk ikke lov til å stappe i oss hver dag. Frukt koster og det skal være plass i magen til annen mat også
Gjest Skrevet 3. august 2010 #3 Skrevet 3. august 2010 Og det er mye sukker i enkelte frukter også. f.eks druer.
ano`num *17.03.10* Skrevet 3. august 2010 #4 Skrevet 3. august 2010 Enkelte påvirker fordøyelsen også. Forstoppelse/diare. Eple, banan, drue, blåbær er eks en kanskje ikke tenker på i den sammenheng.
Gjest marie-s Skrevet 3. august 2010 #5 Skrevet 3. august 2010 Der må jeg si jeg er helt uenig. Her i huset er det fri tilgang på frukt, sønnen min er 8 år og har hatt det slik hele livet, han er nesten aldri syk, aldri vondt i magen, sunne tenner og er bild og glad det meste av tiden. I dagen kost som det er tilsatt så mye kunstig vil jeg nå si at det kanskje heller burde være fri tilgang til frukt for å sikre nok vitaminer i kroppen, dessuten er det med på å gi gode vaner til han blir eldre og heller vil velge frukt fremfor andre ting.
Marbella Skrevet 4. august 2010 #6 Skrevet 4. august 2010 Her har vi hatt fri tilgang til frukt i alle år og det har da aldri vært noe problem......Tror neppe det er frukten som gjør at unger får dårlige tenner og blir overvektige!!!!!
Espoir Skrevet 4. august 2010 #7 Skrevet 4. august 2010 Hos oss er det også fri tilgang, men ingen av barna overspiser frukt fordet. Alle har sunne tenner uten hull, og ingen er overvektige. Du har jo rett i at det mye sukker, karbohydrater og syre i frukt, men det e rjo også viktige vitaminer, fiber og antioksydanter, så dette er nok ikke den verste kostholdssynderen eller -trusselen i norske barnefamilier.
abella Skrevet 4. august 2010 #8 Skrevet 4. august 2010 At det er mye syre i frukt er overdrevet. Andelen syre i fruktjuice er større enn i frukt (i tillegg til at feks fiberet er borte), derfor er det bedre å gi barna frukt enn juice. Karbohydrater er en samlebetegnelse på sukker, stivelse og fiber. Fiber fra frukt er bra for fordøyelsen og stivelse gir metthetsfølelse. Jeg lar ikke fruktsukkeret stoppe inntaket av noe som er så sunt. Gi barna så mye frukt og bær de vil. Frukt inneholder masse fiber, antioksidanter og vitaminer. Frukt er sunt og godt og derfor lett å få barna til å spise. Anbefaler frukt.no - en genial side med masse informasjon og inspirasjon!
endaengang Skrevet 4. august 2010 Forfatter #9 Skrevet 4. august 2010 Jeg skriver jo at det mye sunt i frukt!! Jeg skriver ikke om overvektighet! Men når man prater om fri tilgang så tenker jeg at fruktfatet står fremme på benken/bordet hele dagen og at barna får gå og ta seg en frukt når de måtte önske det! Da tenker jeg at tennene kanskje blir litt utslitte.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå