Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blød litt 3 dager nå.Men,ikke veldig mye.Litt likst mensen,men mindre blødning.Ikke mye blod i bind,bare kommet ut litt blod og slim på do.svake smerter noen timer.kan jeg ha abortert?I dag,den tredje dagen,har blødingen blitt mindre,nå har det nesten stoppa opp.kan jeg likevell ha abortert?eller blør mann lengere da?Noen som har opplevd det slik?

Huff:-(sliter med dette.

Har vært på legevakta,men dem kan ikke gjøre så mye.Legen trodde jeg ikke har hatt abort,ettersom jeg ikke har blødd så mye,og ikke så mye smerter.Men,han kunne ikke vite heller:-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan nesten ikke svare på spørsmålet ditt siden jeg ikke har opplevd noe lignende selv. Men syntes det hørtes rart ut at du ikke har fått tid til ul, er ikke det egentlig det eneste som kan fastslå hva som egentlig har skjedd/skjer.. Tror jeg ville ring en annen lege/jordmor/det lokale sykehuset og hørt hva rutine er når det gjelder slikt.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har ringt til sykehuset,men ho sa jeg måtte innom fastlegen først om jeg skulle videre til sykehuset.Problet er at fastlegen har ferie,og legevakta mener det ikke er noe vits,for man vil ikke se noe der:-)så her sitter jeg og venter da.Tør ikke løfte noe eller gå tur:-(for jeg føler meg så usikker,på om jeg har hatt abort eller ikke.

Skrevet

Hvor mange uker er du på vei?

Jeg har hatt mange aborter...De fleste rundt 6-uker, altså ganske tidlig. Jeg blødde veldig kraftig, som en kraftig mens. Pluss smerter. Jeg tenker at du ikke har abortert, men at det er vanlige blødninger tidlig i svangerskapet. Jeg har også født tre barn, og hver gang har jeg hatt små blødninger de 12 første ukene. Litt slimet, mye mindre enn mensblødnig. Det er også vanlig med mye murring/smerter de første ukene, du føler liksom at mensen kommer når som helst. Om du aborterer så tidlig, vil du ikke se noe embryo/foster, for det er så bittelite...

Jeg ville sett det litt an. Det er litt brutalt, men om det faktisk er en abort på gang, er det ingenting en kan gjøre for å hindre det så tidlig. Det er lett å se on du har abortert med innvendig ultralyd hos gynekolog. Om du skulle begynne å blø mer, ville jeg oppsøkt lege igjen og fått henvisnng til gyn. Det er greit å vite hva som skjer inni der om ikke annet.

Jeg har også opplevt å være gravid utenfor livmoren. Da hadde jeg også småblødninger, men fikk svært kraftige smerter. Dette er jo ganske farlig, men smertene er anderledes enn mensmurringer. Dette oppdager du som regel mellom 6 pg 8 uker.

Håper dette var litt til hjelp, lykke lykke til:))

Skrevet

Jeg er 5+6 nå,blødning starta når jeg var 5+3,så er ganske tidlig.Det blør ikke noe spes nå.Men,er litt mer brun rødt nå.Hva slags tegn er det?når det er mer brunt.Så kom det mørkt rødt slim,nesten svart.herregud jeg blir gal av dette:-( de på legevakta sier det ikke er noe vits med videre undersøkelse.Det er så tidlig.

Skrevet

Brunt blod tyder på gammel blødning og er et godt tegn:) Kjempevanlig. Lettere sagt enn gjort, men du må bare prøve å tenke at dette er normalt. For det er det virkelig, selv om blødning KAN være tegn på begynnende abort. Du må bare vente å se, vet at disse ukene kan være tøffe når du er redd. Men det er et veldig godt tegn at blødningene ikke blir sterkere. Når jeg har abortert har det begynt med litt blod, for så og øke ganske kraftig på i løpet av en dag eller to. Så jeg er rimelig sikker på at du kan ta det med ro:)) Det er mulig å se hjerteaktivitet hos gynekolog rundt 6-7 uker, før dette er det ingen vits i å se.

Skrevet

Men,hva er dette svart/røde slimet som kommer? Igår var den nesten ikke noe blod,trodde det var over.Men,i dag kommer det litt igjen.Det ligger liksom oppi kjeden,men kommer liksom ikke noe ned i bindet.Det er litt brunt,samtidig kommer det litt lys rødt også.

Skrevet

Det er nok bare litt blod som ikke er helt fersk, det blir gjerne brunlig/svart på farge.

Skrevet

Tok du ikke blodprøve hos legen for å sjekke hcg?

Skrevet

Jo men må ihvertfall vente en uke på svar.ska ta blodprøve nr 2 i morra.og må jo vente en stund på svaret:-(

Skrevet

under 6 uker er veldig tidlig ja..og de kan nok ikke se stort på en ultralyd nå.. hjerte til babyen begynner ikke å slå før i uke 6 eller 7..

men om du mister nå..så er det ikke så stor sansynlighet for at noe blir værende igjen i livmora tror jeg..det er så tidlig at det er ikke store greiene.. vet det høres brutalt ut..

Jeg har vært gjennom SA selv og vet hvor fælt det er...jeg var den gang 10 uker på vei..begynte først å blø forsiktig..så bare økte det på..så kom smertene..takvise smerter..kom med jevne mellomrom..husker jeg lå i fosterstilling i sengen mens det sto på..så vondt var det..

det varte ca 4 timer..så var smertene over..det meste kom da ut sammen med smertene..

ble heller aldri tatt inn til legen, dette var ei helg..fikk beskjed av legevakten å kontakte fastlegen over helgen..men måtte ringe tilbake dersom jeg fikk styrtblødning..

var til undersøkelse hos fastlegen noen dager etterpå..blødde litt i ca 14 dager etter jeg mistet..ingen ultralyd for å sjekke om alt var kommet ut hos meg heller..de gikk ut fra det siden jeg hadde hatt sterke smerter og masse store koagler sammen med smertene..

vet det er fælt å ikke vite..og man er så fortvilet i den situasjonen..men det er liksom ikke så mye man kan gjøre om det holder på å gå galt når man er så tidlig på vei..finnes ikke noe som kan stoppe prossessen liksom..

jeg tenker at går det galt så er det mest sansynlig en grunn for det..ikke levedyktig foster osv..og da er det på en måte bedre at det blir avsluttet tidlig enn at det skjer på et seinere tidspunkt eller at man må ta et vanskelig valg senere i svangerskapet..

tenker på deg, håper det går bra..

Du får ta det med ro..holde senga så lenge du blør, ikke løfte tungt etc..så har du hvertfall gjort alt du kan for at det skal gå bra..

så slipper du skyldfølelse eller å lure på om det er noe du har gjort feil visst det ikke er liv mer..

ta kontakt med legekontoret ditt i kontortid, for fastlegen din skal ha en vikar..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...