~sjiraff~ Skrevet 3. august 2010 #1 Skrevet 3. august 2010 Da vi dro på ferie klarte ja selvfølgelig å glemme bananer og druer på benken... i to uker fikk det godgjort seg og tiltrukket seg en hel haug med bananfluer... Grrr... Fikk vel knertet en 20-30 stykker med zalo- og eddikvann. men av en eller annen grunn vil ikke de som er igjen gå i denne fella... Støvsugde opp noen i ren desperasjon i stad, men fortsatt strømmer det på (hvor kommer de egentlig i fra??) Noen gullende gode tips til meg?
Gjest irismor Skrevet 3. august 2010 #2 Skrevet 3. august 2010 Hell klorin eller salmiakk i alle avløp (oppvaskkum, vask på badet, dusj, badekar, sluk). La det virke i 5-10 minutter og etterskyll med varmtvann noen minutter. Da dauer de =o)
velsignet med to Skrevet 3. august 2010 #3 Skrevet 3. august 2010 Leita etter svar på dette i dag jeg og, kom over www.bananfluer.com :-)
*shehasmyheart* Skrevet 3. august 2010 #4 Skrevet 3. august 2010 Noen egge-glass med RØDVIN her og der tok knekken på de her:)
Fjerteberte Skrevet 3. august 2010 #5 Skrevet 3. august 2010 EPLEcider-eddik og zalo 50/50. Eplecidereddiken lukter strammere enn vanlig eddik... DE fleste butikker sliter med bananfluer om sommeren, og siden man ikke har lov å bruke kjemikalier for å bli kvitt dem med tanke på frukt og grønt- bruker de denne blandingen. Sett ut noen kopper strategisk plassert rundt omkring, og du vil bli kvitt de siste småjævlene.
~sjiraff~ Skrevet 3. august 2010 Forfatter #6 Skrevet 3. august 2010 Eplesidereddik og zalo er nå i en skål. Og jammen funket ikke et annet kjerringråd jeg fant på nett. Tok en skål med fire små bananbiter i, la plastfolie over og stakk små hull i den. Har etter en time fire desperate fluer der inne... Bare litt usikker på hvordan drepe de? Noe jeg kan spraye på e.l for å drepe de..?
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 3. august 2010 #7 Skrevet 3. august 2010 Jeg sprayet dem med jif. Jeg brukte en sterk jif-spray som er til vindu og blanke overflater (den blå). Den tok knekken på de fleste. Det tok noen dager før alle fluene var borte. Men syns jifen funket fint på mine bananfluer, som forøvrig hadde blitt tiltrukket av en kurv med kiwi som vi hadde glemt å spise opp før ferien.
sitrus76 Skrevet 4. august 2010 #8 Skrevet 4. august 2010 Akkurat det gjorde vi i fjor, glemte pose med søppel på kjøkkenbenken da vi dro på ferie. Med fruktrester.....og det var HUNDREVIS av de små, ekle fluene overalt. Jeg satte frem en bolle med husholdningssaft (ikke blandet med vann) og hadde en god dæsj zalo oppi. De blir visstnok tiltrekt av saften, og zalo gjør at de drukner med en gang. Det var supereffektivt:)) Det tok noen dager før alle fluene var borte da, men borte ble de......LYKKE TIL:)
Dane Skrevet 4. august 2010 #9 Skrevet 4. august 2010 Visstnok skal et lite glass med rødvin med dråpe zalo i hjelpe... De blir tiltrukket av rødvin og zalo ødelegger den hinna de pleier å kunne "gå på vannet" på. Dermed drukner de. Dette er ikke personlig prøvd ut fra min side altså... ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå