Anonym bruker Skrevet 3. august 2010 #1 Skrevet 3. august 2010 Kanskje dumt spørsmål- men hva slags økonomideling har dere andre hjemme? Tenker da hvis dere er samboere eller gift. Ofte har man ulik økonomi, slik som vi har hjemme, og hvordan løser man dette "problemet"? Eller er det ikke noe problem?
Sånn kan det gå Skrevet 3. august 2010 #2 Skrevet 3. august 2010 Hvilket problem? Alle penger som kommer inn er våre felles penger, enkelt og greit.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2010 #3 Skrevet 3. august 2010 Problem og problem...jeg synes alltid det kommer noen diskusjoner om økonomi her hjemme, samme hvor greit vi egentlig har det. Samboeren min tjener en del mer enn meg, så her hjemme betaler han inn ca 20 000 på regningskonto hver mnd + 1000 kr til sparing. De 20 000 dekker boliglån, billån,strøm,nrk-lisens,forsikringer,bompenger,riks-tv,nextgentel tv abonnement,treningsavtale osv...(kommer ikke på alle faste utgifter i farta) Jeg betaler inn 2000 på regningskonto som dekker "mine" ting, mobilabonnement, forsikring og treningsavtale. Ellers betaler jeg mat og bensin. Klær og utstyr til oss selv og småen deler vi på, men det meste går fra min konto siden det er jeg som sitter igjen med mest etter at alt er betalt.
Gutta er ute og puppene henger Skrevet 3. august 2010 #4 Skrevet 3. august 2010 Her går alt inn på en konto. Der blir lånet trekkt og alle regninger blir betalt fra den kontoen. I tillegg har jeg og samboer egne visa kort. Vi overførrer til disse kortene fra felleskontoen når vi har behov for det. Vi har felles økonomi og hvilket kort vi bruker spiller ingen rolle.
Kortslutning Skrevet 3. august 2010 #5 Skrevet 3. august 2010 Jeg tjener litt mer enn samboeren, men vi har et fast trekk inn på felleskontoen i mnd. Det er 13000, men vi har bare ikke satt den opp enda. Vi overfører nesten all inntekt inn på felleskontoen etter at det faste trekket er overført. Vi har et budsjett vi holder oss til, og det er basert på all vår inntekt. Vi har også Trumfvisa-kort, så all mathandling blir betalt med det kortet. Vi har en felles sparekonto og en bsu hver.
Gjest Skrevet 3. august 2010 #6 Skrevet 3. august 2010 Ikke noe problem. Veldig skjev inntekstfordeling her også. Han tjener over dobbelt så mye. Alt går i en pott og så går alle utgifter derifra, sparing til barna og det vi måtte trenge/ha lyst på. Det er jo bare rett og rimelig? Vi tjener for familiens opphold. Nekter å tro at alt annet i livet ditt er 100%fordelt. Han spiser mer mat enn deg, betaler han mer for det en du? Lager han middagen oftere enn deg? Klesvask. Bytter like ofte klær, ikke sant? vasker dere helst sikker 50/50 like mange klesvasker? Vasker han sitt tøy og du ditt? Det er ikke slik det funker å være familie. Der er man sammen om det hele, man hører på hverandre og hvis man ønsker å bruke litt mer penger på noe til seg selv så "spør man". Da mener jeg egentlig rådfører seg. Smaker biffen godt for den ene med alle pengene når den andre knasker knekkebrød? Vi er gift, har vert sammen i 12 år og har 100% felles økonomi siden forholdet vårt var 3 mnd gammelt.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2010 #7 Skrevet 3. august 2010 Vi overfører 6000 hver i måneden til felleskonto, som dekker husleige, strøm, TV-abonnement og lisens, internet, mat og drikke og litt ymse utgifter. Studielån, billån, forsikring, bensin, telefon og annet forbruk betaler vi hver for oss. Vi lever egentlig svinebillig! Ser for meg at det blir utfordringer når vi tar opp huslån og må prioritere hardere personlig forbruk.
Catheriine Skrevet 3. august 2010 #8 Skrevet 3. august 2010 Her går begge lønningene inn på samme konto. Alle regninger og faste trekk går fra den. Funker veldig fint:) Hadde ikke orket mine,dine og våre penger. Her har det aldri vært noe problem.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2010 #9 Skrevet 3. august 2010 Når i har bedre økonomi enn nå så betaler vi slik at begge sitter igjen med like mye lommepenger. Selv om vi evt tjener litt ulikt. Vi er en familie, blir dumt om en sitter med masse og en med ingenting. Har vi lite penger, går alt i felles pott.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2010 #10 Skrevet 3. august 2010 vi har felles regningskonto og felles sparekonto hvor det går inn faste beløp hver mnd og utover det så betaler den som har penger...slik har vi hatt det mer eller mindre siden vi flytta i hop.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2010 #11 Skrevet 3. august 2010 Vi har vel en form for felles økonomi, men han har særkullsbarn og da blir livet mye mer vanskelig. Nå går hele hans lønn til fasteutgifter og boutgifter og bidrag. Jeg rasjonerer litt penger til han hele måneden slik at han har til seg selv, og innkjøp når jeg ber han om det. Om jeg ikke styrer litt så tappes vår økonomi på hans særkullsbarn, og dekke utgifter som eksen hans skal greie selv med barnebidrag, egetbidrag, barnetrygder og skatteklasse 2. Nå må det han vil bruke ekstra på dem gå igjennom meg, og da er det ikke like lett å få alt mulig sløseri innvilget. Stakkars blir behandlet som et barn, men det er konsekvensen av støtt og stadig være uansvarlig. Er ikke sånn at jeg sier nei til alt mulig, men jeg sier heller ikke ja til ALT de ungene vil ha, slik som begge foreldrene deres gjør.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2010 #12 Skrevet 3. august 2010 Alt som kommer inn er VÅRE penger, og alt som skal betales er VÅRE utgifter. Har den ene penger på konto og den andre ikke, deles det på, slik at vi har like mye å "rutte" med begge to, etter at alt er betalt. Vi har tilgang til hverandres kontoer og kort, og bruker de som det passer. Som sagt, det er VÅRE penger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå