Gå til innhold

Hvorfor blir så mange kvinner mishandlet/voldtatt i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes at det virker som utrolig mange kvinner blir drept i Norge og mishandlet grovt av menn i Norge, og da norske menn også..

I et land der vi er mye mer likestilt mellom kjønnene enn resten av Europa men likevel så høye tall på mishandling. / Økonomisk sett er vi likestilt men mentalt sett er vi langt fra der..

Jeg tenker på ikke bare hvordan kvinner blir behandlet av menn, men hvordan VI kvinner behandler hverandre. Et bra eksempel på dette er jo hvordan vi stempler hverandre fort som horer osv, er ikke dette litt middelaldersaktig ting å gjøre?

Er man full på byen, går med miniskjørt har man seg sjøl å skylde!!

Er man så dum at man blir i et forhold med en idiot har man seg selv å skylde også!!

Jeg synes vi kvinner i Norge bør skjerpe oss, tenk på dette neste gang du kaller noen for hore her inne..

Tatt ifra bergenkrisesenter.no

I Norge er for eksempel forskjellen i lønn mellom kvinner og menn fortsatt stor, andelen kvinner i maktposisjoner er fortsatt lav, voldtekt, mishandling og andre seksuelle overgrep rammer kvinner i så stor grad at en liten jente statistisk sett må regne med at hun i løp av livet blir utsatt for seksuelle overgrep en eller annen gang. En av årsakene til dette er at det stort sett er menn som har styrt, har laget lover og som dermed har definert kvinners plass både i familien og samfunnet ellers

amnesty og NBIR;

"I tillegg viser undersøkelsen at svært mange kvinner blir utsatt for seksuelle overgrep. Nesten hver femte kvinne (18,7 prosent) oppgir å ha vært utsatt for voldtektsforsøk, men hver tiende kvinne (9,8 prosent) oppgir å ha vært utsatt for voldtekt.. "

NIBR-rapporten konkluderer da også med at "…vold mot kvinner er et betydelig folkehelseproblem". (NIBR 2005:3 side 203). Dette er i seg selv et godt argument for å legge livsløpsperspektivet til grunn når en skal presentere omfanget av kjønnsbasert vold mot kvinner i Norge

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er i alle land for mange som blir utsatt for vold og overgep. Hva er det som får deg til å tro at antallet i Norge er spesielt høyt i forhold til andre land?

Skrevet

Fordi det er så mange utlendinger her. Spesielt somaliere og pakistanere.

Muslimer!

Skrevet

Eh, i forhold til hvor? Har du hørt om metodene de bruker i andre land. Steining, henging, osv. Men de gjør det med loven i hånd, og det kommer ikke på statistikk slik den gjør her hjemme.

En annen - det er temmelig foruroligende at innvandrere som ikke kan få de samme "rettighetene" mht å bli kvitt kona si her i Norge, må ta loven i egne hender. De står for over 95% av tilfellene av mishandling og drap av familiemedlemmer.

Skrevet

Jeg skulle akkurat til å se det samme! Hvem er det som står for de fleste voldtektene og annet dritt? Jo, det er som regel enn viss gruppe innvandrere.

Og NEI, jeg er ikke rasist. Jeg liker bare ikke holdningene deres.

Skrevet

Fordi det kryr av innvandrere her!

Skrevet

er jo bare en gjeng med jævla rasister her;)

Skrevet

"Er man full på byen, går med miniskjørt har man seg sjøl å skylde!!"

ja klart det er kvinnens jobb å holde menn i sjakk, for stakkars det er de jo ikke i stand til selv.

Skrevet

Så mange? Hallo? Hvor uopplyst går det an å bli?

Norge er så absolutt et av de aller tryggeste land i verden for kvinner.

Skrevet

De ferreste voldtekter i Norge er overfallsvoldtekter ... og det er nettopp overfallsvoldtektene vi hører om. Dessverre er sannheten at Ola nordmann også slår og voldtar. Han er som regel påvirket av alkohol når han gjør det og mishandler en "venninne"/noen som tror han er til å stole på. Sjarmerende det også gitt!

Skrevet

Det er nettopp det vi tror :-) Synes du ikke det er høyt tall at hver 4 kvinne i Norge opplever å bli mishandlet? Gjør vi nok???

Skrevet

Jeg følte meg ikke så trygg da eksen min prøvde å drepe meg...Ikke var det hjelp å få av politiet heller...

Skrevet

Jeg vet ikke jeg. Det er dårlig rettssikkhet for kvinner som utsettes for voldtekt. Sakene etterforskes dårlig og med mindre det er snakk om overfallsvoldtekt på lyse dagen virker det ikke som om politiet tar det særlig alvorlig (jamfør uttalelser om at kvinner i miniskjørt har seg selv å takke).

En venninne av meg opplevde et voldtektsforsøk i Sveits. Politiet tok det veldig alvorlig. De sikret bevis, på eget initiativ og ba venninna mi komme inn og beskrive mannen samt se om han allerede var i fotoarkivet deres. Og det i et av Europas minst likestilte land ...

Skrevet

I det tallet er det både psykisk og fysisk "mishandling" altså, du er klar over det? Og det er kvinnene selv som avgjør om de vil kalle det mishandling...

Skrevet

Ble selv voldtatt som ung av kjæresten min. Han var full og desperat. Det tok 20 år før jeg snakket om det til noen. Han var ikke innvandrer, men en gammel skolekompis som jeg trodde var snill og til å stole på.

Akkurat det her er det mange som opplever. Det er ekstremt viktig å endre holdninger til det som har med kropp og gjøre både hos etnisk norske og andre. Enhver eier sin egen kropp og bestemmer hva en ønsker å delta i.

Spør vennegjengen en gang om noen har vært med på seksuelle handlinger de egentlig ikke har ønsket å delta på. Da vil dere kanskje få dere en overraskelse..

Skrevet

Fordi norske kvinner skal være så forbanna sterke...skriker likestilling så fort en mann står å tisser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...