Gå til innhold

Fant ikke hjertelyd :( Andre som har opplevd dette? (samme som 2. Trimester)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som jeg har skrevet her en gang før så har jeg en stund nå (ca 2 uker) mistet følelsen av at jeg er gravid. Har forstått det slik at dette ikke er uvanlig når man går fra 1. til 2. trimester. Men her har jeg da altså fått det for meg at barnet er dødt.... Kan ikke noe for det, og det går ut over nattesøvnen min. Har 2 jenter fra før, og har ikke opplevd dette i de andre svangerskapene...

Derfor ringte jeg til legen i går, og fikk komme inn i dag.

Hun prøvde å finne hjertelyden, men fant ingenting. Hun skyldet på at det var litt for tidlig. (men her inne leser jeg jo at det er vanlig å finne dette mellom 10-12 uker?) Jeg er da 13+1.

Det hun da gjorde var å ringe alle private gynekologer i byen. Alle hadde ferie eller var sykemeldte.

Hun ringte da sykehuset, og de kunne gi meg en time den 10.08... altså tirsdag om 1 uke.

Så da sitter jeg her igjen da...men en dårlig følelse.

Jeg har ikke hatt noen form for blødninger, heller ikke noen smerter... så jeg håper at dette bare er jeg som har blitt litt "syk i hodet".

Men er det andre her som har opplevd at legen ikke finner hjertelyden rundt uke 13??

*hjertesukk fra triste meg*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

denne gangen fant ikke legen hjertelyden før i uke 16-17, mens med førstemann hørte jeg den allerede i uke 9...er mange leger og gyn som ikke vil leite etter hjertelyden før etter den ordinære ul, nettopp pga det skaper masse unødvendig stress for mora...

masse masse lykke til*XXX*

Gjest LilleDina +spire  + 2englebarn
Skrevet

Hei, sist jeg gikk gravid, så hørte jordmor etter hjertelyd i uke 15, det tok ca 10 minutter før det var så vi så vidt hørte hjerteslag, og da måtte vi anstrenge oss for å høre de, og jeg gikk med tvillinger, så det er ingen garanti i å finne hjertelyden når man er i uke 10-12.. når jeg var hos legen i uke 12 da, så ville han ikke forsøke å høre etter hjertet, for han mente det var små sjanser for å høre det.

Skrevet

Dettte hørtes ikke ut til å være spesielt bra ut for deg. Første svangerskapet mitt hørte de ikke etter hjertelyden før uke 15 nettopp grunnen som er skrevet over her, at det kan hende de ikke finner den da fosteret er så gjemt inne i der...

Men dette er vel kanskje liten trøst om man er urolig og har fått en ting for seg. Jeg er glad legen har tatt deg alvorlig og ringt videre for deg. Det må jo føles godt å få støtte og blit tatt på alvor;) Er det ingen mulighet for å ringe noen private i naboby feks? En UL burde jo absolutt vært greit for deg for å få en trygghet om du ikke klarer å roe deg. Det viktigste er at du finner en løsning som er grei for deg. Selvfølgelig virker en uke som en evighet. Men uten andre tegn og i og med at hjertelyd er vanskelig å finne så tidlig så er dette vel ikke uvanlig?

Hva med å ringe helsestasjonen og høre om jordmor har tid til å høre etter hjertelyden en av de nærmeste dagene for å se om en erfaren jordmor er litt mere heldig enn legen er?

Skrevet

Sist jeg gikk gravid, var jeg helt paranoid :P

Jeg trodde den var død hver dag, og det gikk utover søvnen min også.

Skjønner at du blir bekymret, men tror det er ganske vanlig. Man vil jo ikke at det skal være dødt!

Da jeg skulle høre hjertelyd denne gangen, så sa legen da jeg var rundt 11 uker at vi skulle prøve å finne hjertelyd, men skulle ikke satse på at vi hørte noe. Vi klarte det faktisk da, men det er jo fler som ikke kan høre det før i uke 15 og :)

Skrevet

tusen takk for beroligendes ord :)

Er desverre ikke så lett å reise til nærmeste by, da dette er ganske langt unna... JM i kommunen kommer ikke tilbake fra ferie før den 16. august... så ja.. vi får håpe 1 uke går fort......

Gleder meg til mannen min kommer hjem fra jobb snart, så jeg får noen å prate med litt når ungene nå har lagt seg.... Han synes jeg er tullete.. men han forstår jo at det går an å bli bekymret..

Men tusen takk alle sammen :)

Skrevet

Legen min fant ikke hjertelyd før ca uke 15-16 i dette svangerskapet, muligens fordi morkaken ligger foran? Jeg vet ikke jeg, altså, men jeg innbiller meg at det kan være grunnen. I forrige svangerskap fikk jeg høre hjertelyden rundt uke 10.

Jeg skjønner godt at du blir bekymret, men det trenger virkelig ikke være noe galt. Jeg håper du klarer deg greit gjennom den neste uken, og at du får en fantastisk opplevelse på UL. Lykke til!

Skrevet

jeg er nesten i uke 14, har lånt doppler og funnet hjertelyden siden litt før uke 11 og har hørt med jevne mellomrom og ALLTID funnet hjertelyden.. Men ikke idag........:(

No ble jeg og redd:(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...