Gå til innhold

Hvorfor er peanøtter farlig igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

.. sånn bortsett fra at de er i en størrelse som er lett å sette i halsen, og at noen er allergiske... Barna våre spiser mandler valnøtter, hasselnøtter etc, og de har fått dilla på peanøtter (slike med skall, som man må skrelle selv altså). Kan de få det, eller ikke? (driver ikke å forer dem med det altså, men de har fått noen få, og går og maser på det hele tiden)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er de ikke allergiske, og er de store nok til å spise nøtter, så tror jeg ikke det er noen grunn til at de ikke skal spise peanøtter. Ikke så langt jeg vet iallefall.....!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det er vel noe med at det er fett i nøttene som er farlig hvis de svelger feil, som gjør at lungene reagerer på et vis...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

google er fint

"Barn under 5 år må ikke få peanøtter. Hvis barnet svelger feil og en av nøttene skulle havne i lungen, kan oljen ødelegge lungevevet"

Skrevet

Noe med at oljen på dem kan ødelegge lungene hvis de får dem skikkelig feil mener jeg å huske.

Skrevet

Er dette salte peanøtter (a la polly og de der) eller er det alle peanøtter, også de med skall?

Skrevet

Noen mener peanøtter ikke bør gis til barn under 10 år, det gir en lungebetennelse som kan være veldig farlig hvis de svelger vrangt.

Vanlige nøtter anbefales vel ikke til barn under 5 år. Hvertfall sist jeg sjekket. Gir også relativt farlige lungebetennelser hvis de svelger vrangt.

Skrevet

De har ikke noen helt konkrete forskningsbevis tror jeg, men de mener at fragmenter av peanøtter som kommer i luftveiene kan skape falsk lungebetennelse av alvorlig grad...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...