Gå til innhold

Mister jeg OS hvis jeg forteller at..

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg og barnefar er kjærster? For det er vi, men vi har rett og slett ikke råd til å bo sammen på hans inntekt, så jeg forsørger barnet vårt alene. Vi gjør dette etter boka og han betaler meg barnebidrag. Og den dagen vi får råd til å flytte sammen kommer jeg selvfølgelig til å informere NAV om dette..

Men ungen begynner i barnehage nå, så sier en vennine at jeg MÅ IKKE fortelle barnehagen at vi er kjærster, for da mister jeg OS hvis de forteller det videre til NAV..

Noen som har peiling??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du mister os, din trygdesvindler!

Det er slike som deg som ødelegger for andre og som gir alenemødre et dårlig rykte som svindlere

Skrevet

Nei, du mister ikke OS hvis dere er kjærester.

Men dere må jo opprettholde 2 boliger da, og han eller du må ikke overnatte for mye i den andres leilighet.

Ville vel kanskje være billigere å kvitte seg med en bolig, en innboforsikring, 1 stk kommunale avgifter osv og samtidig være ute i full jobb begge to så lenge dere uansett har barnehageplass??

Skrevet

Jo, når man er kjæreste med bf så mister man os selv om man ikke bor sammen

Skrevet

Ville ikke nevnt det nei. Hold dere heller til at dere "har et godt forhold til hverandre og det å være foreldre sammen!" Om NAV tror dere bor sammen, om så bare en natt i uken, kan dette føre til problemer for dere og konstant følelse av å være satt i tvil og bli etterforsket. Synes ikke dere er svindlere om dere ikke har bodd sammen før, og ikke har råd til å flytte sammen nå. Flott at dere får forholdet til å fungere, synes jeg. :)

Skrevet

NEI det gjør man ikke.

Skrevet

Du virka litt mer seriøs enn hu over her, takk for svar! Han kjøpte seg leilighet før jeg ble gravid, og vi hadde heller ikke særlig til forhold før ungen nærma seg året, blir halvannet nå.. Jeg leier ganske rimelig og en billig bank så økonomien hos meg er helt grei.. Problemet oppstår hvis vi flytter sammen nå, og må leve på hans inntekt, for etter lån og barnebidrag sitter han igjen med kun penger til seg selv!! 4000 tror jeg han sitter igjen med, det er ikke mye på regninger, mat for 3 og husholdninga ellers! Leiligheten han eier er altfor liten til at vi tre kan bo der, men han sover her når det passer i forhold til jobb (bor i hvert vårt fylke).. Jeg skal heller ikke ut i jobb til høsten da skole vil føre mer med seg for framtia mi.. Derfor klarer vi oss veldig fint nå med hver vår økonomi.. Men er så fryktlig redd for at jeg mister den og blir satt i knipa vi virkelig ikke har råd til..

HI

Skrevet

Ja virker som jeg må si det ja:( selv om det er så deilig å kalle han kjærsten min.. Føler meg heller ikke som en trygdesnylter da jeg faktisk har vært alenemor fram til ungen ble ca 1, og ting begynte å fungere oss imellom først da ;)

HI

Skrevet

Noen her med erfaringer kanskje??

HI

Skrevet

Det er fullstendig lov å si at dere jobber med å bygge opp god kontakt, og at dere har et håp om å en dag kunne fungere som en familie, og at du så klart vil informere om det dersom dette skjer. Forstår godt at du helst har lyst til å rope ut at du elsker pappan til barnet ditt, men det lureste er nok å legge litt lokk på det inntil videre. Håper det går godt for dere så dere kan flytte sammen etter endt utdannelse. Lykke til i massevis!!! :)

Skrevet

Jeg mener å ha lest at man kan være kjærester men ikke bo sammen. Jeg hadde kontaktet Nav og forhørt meg eller lese litt inne på sidene deres. Det er ikke trygdesvindel det du gjør nå siden dere ikke bor sammen.

Skrevet

Ja det burde jo være lov det ja, og bygge opp kontakten!! Begge to har jo ett stort ønske om å flytte sammen, men ser jo at dette ikke går enda, og selvfølgelig blir NAV informert den dagen det kommer da ;) Kanskje vi til og med får det til før endt utdannelse. Vi håper og får se.. Tusen takk :D

HI

Skrevet

Enkelt og greit så kan dere ikke bo sammen. Når de misstenker trygdesvindel i slike saker så blir det foretatt en rassia der de undersøker om det ser ut som dere bor sammen. Altså om kjæresten din har litt for mange eiendeler hos deg. En tannkost og litt klær er nok ok. Det er fullt lovlig det dere holder på med, men det går ann å sjekke hvor mange dager overnatting dere kan ha i din leilighet sammen.

Skrevet

Tør ikke ringe nav om dette, sån hvis de faktisk kutter os min med en gang da.. Da får jeg et problem for å si det sånn!! mener jeg har lest det selv på nav sine sider men nå fant jeg bare dette:

Hvem kan få overgangsstønad?

Du må fylle visse vilkår for å ha rett til stønad som enslig mor eller far.

Vilkårene er i hovedtrekk:

Du og barnet må ha bodd i Norge de tre siste årene.

Du og barnet må oppholde dere i Norge.

Du må være ugift, skilt eller separert.

Du må være alene om omsorgen for barnet.

Du må ikke ha noe forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far.

Den siste der skremmer meg litt, men han betaler meg barnebidrag, vi bor i hver vår leilighet og har hver vår økonomi.. Det burde jo holde det, for bortsett fra at vi nå har blitt kjærster, er jo ingenting anderledes enn dengang vi knapt prata sammen.. Hehe.. Men tror nok jeg skal være litt forsiktig med hva jeg sier høyt fordet, for å være på den sikre sia..

Takk for svar;) HI

Skrevet

Os er for aleneforsørgere. Hvis dere er kjærester og har sex så er man pr. definisjon ikke enslig forsørger lengere og kan således ikke motta os.

Det fikk jeg beskjed om av NAV

Skrevet

Men da holder det kanskje å si til nav at de ikke har sex.

Skrevet

rassia kan de gjerne komme hit å ta!! såklart har han en tannbørste og fått en liten skuff med litt klær i (ikke klesskapet mitt, men en liten så han har plass til det klærne som blir liggende igjen og noen boksere)

Overnatting blir jo noe begrenset mtp at vi bor i hvert vårt fylke;)

Takk for seriøse svar.. litt mindre nervøs nå ja ;)

Skrevet

Hihi, trukke det;) Er nok kjæreste-delen som er litt kinkig her

15:37

Skrevet

Vær forsiktig du, fordi man vet aldri hvordan NAV velger å tolke noe. Du kan fort få problemer, selv om jeg mener du ikke burde få det. Legg litt lokk på det, og fokuser på at dere ikke hadde kontakt før, men nå snakker sammen som venner. Venner som bor i hvert sitt fylke, om noen spør. :D

Det er kjedelig om NAV først begynner å tvile, og dere havner på rassia listen. Ikke spesielt hyggelig med slike besøk, uansett hvor uskyldig man er. Og som en skrev her oppe om tannbørste og klær... det er jo nettopp tannbørste og klær som kan være nok til at de påstår han bor hos deg på deltid. Nei vær forsiktig du, det går bedre. Og i prinsippet gjør du jo ikke noe galt siden dere jo ikke bor sammen. :)

Skrevet

Du har faktisk ikke rett til OS i dag heller. Det er nemlig ikke opp til samfunnet/NAV hvordan hver enkelt familie organiserer seg. Det er mange som må bo fra hverandre eller pendle langt pga jobb osv. Men du er per definisjon ikke alenemor, og har derfor ikke rett til støtte. I egenerklæringsskjemaet du får tilsendt hver høst, står det en formulering om "personlig kontakt" mellom deg og barnefar. Med det menes det om dere er sammen eller ikke. Er dere sammen, er du ikke alenemor. Punktum.

Hilsen tidligere alenemor.

Skrevet

For å si det enkelt, blir DERE tatt, så er det DU som får svi, ikke barnefar. Det er DU som har mottatt pengene på din konto.

Lykke til med svindelen

Skrevet

Er ett par ting jeg ikke helt forstår med svaret ditt, for disse du referer til som må bo fra hverandre, har jo faktisk vært samboere en gang i tiden, men mest sansynlig pga jobb og avstand ikke har muligheten til det i en periode.. men de har fortsatt en viss felles økonomi.. jeg og bf har aldri vært samboere og heller aldri hatt en felles økonomi! Vi har i det siste fått ting oss imellom til å fungere, men videre utover det forsørger jeg dattern vår helt alene som jeg har gjort fra dag en..

og kravene til os som jeg har skrevet lenger ned her, så fyller jeg faktisk fortsatt alle de samme vilkårene, siden jeg fortsatt får barnebidrag og han ikke har noe med min økonomi å gjøre, og vi heller ikke bor sammen!

Dette skjemaet du snakker om har jeg aldri fått, eller hørt noe om noengang, så sitter ikke akkurat å lyver nav opp i trynet en gang i året heller!!

Hadde jeg vært sammen med en annen enn bf, kunne han faktisk flytta rett inn til meg og jeg hadde beholdt os, selv om han hadde deltatt i min økonomi..

Men helt fint med svar fra "begge sider"..

HI

Skrevet

Ei av mine venninner er i hvertfall helt åpen med nav om at hun og barnefar er kjærester (de fikk attpåtil barn nr 2 sammen mens hun fikk os.)

Det er i hvertfall ingen hos nav som har ytt noen motstand mot å utbetale pengene til henne.

Så lenge de bor hver for seg kan de visst være kjærester og lage nye barn så mye de bare vil.

Skrevet

Nei.. Det gjør du ikke! Jeg og barnefar var kun 'kjærester', når vesla kom til, og jeg fikk overgansstønad, og dobbelt barnetryg ol.. Jeg bodde hjemme hos mine foreldre, og hans hos sine. Og NAV var fult klar over at vi var kjærester, i og med at vi sammen var i et møte der vi fikk informasjon om hva vi fikk i stønader ol, om vi flytta sammen, eller var kun 'kjærester'!!! Finn ut fakta, før dere uttaler dere dere over her da!

Skrevet

gadd ikke lese igjennom alt det de andre her har skrevet, men NEI du mister ikke OS, når dere er sammen. MEN dere kan ikke gå mye sammen eller overnatta sammen. dette sa Nav folka til meg når jeg søkte om Os, fordi jeg sa vi var sammen, men ikke bodde sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...