Gå til innhold

Er det lov å tenke selv lenger?


gakkeliten

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg holder på å bli sprø.

Det er så mye synsyng om graviditeter - og her inne tar det virkelig av.

 

"hvilke "ulovlige" matvarer har dere lyst på?"

 

leste jeg nettopp. Og sånn er det overalt.

Hvem er det som har sagt at gravide ikke har lov til noe som helst?

Helsedirektoratet har kommet ut med anbefalinger - anbefalinger som er lagt på tynt grunnlag og som ikke er bekreftet noen steder.

Det er til å bli syk ut av.

Det går F** ikke an å spise noe uten at det står en noksagter over deg og vifter med pekefingeren.

 

Toksoplasmose kan du teste om du skal være redd for eller ikke alt ved første legebesøk. Og "nekter" legen - skal det ikke mye til å få en annen lege til å sjekke. Litt panikk og tårer.

Å testet for toksoplasmose skulle vi vært uansett hvis det er så farlig som de skal ha det til. Det sies at 80% av alle franskmenn er immune, men de ANTAR at bare 10% av nordmenn er immune. De har ingen grunnlag for å vite dette, for det er aldri blitt registrert/screenet/undersøkt på noen som helst måte.

De tok blodprøve av meg for å sjekke blodtypen min igjen denne gangen. I mitt andre svangeskap. Hva da- som om det hadde endret seg siden sist? Men toksoplasmose? Nei - da er det bedre at alle 60.000 gravide får panikk om de spiser en bit brie.

 

Same goes for listeria. En sjelden sykdom med under 30 registrerte tilfeller hvert år. I Norge totalt av alle innebyggere. 30 - nesten 4 mill.

Og alkohol??

Jeg sier IKKE at gravide bør/kan/skal drikke.

Men det er klart overdrevet. av 60.000 fødte barn årlig, er det registrert under 60 tilfeller av alkoholskadde i året.

Det er 60 for mange - jeg er enig i det, og undergraver ikke det!

Men undersøkelser viser at ca 25% av gravide i Norge drikker litt (nder 7 enheter i uken) likevel!

Og 25% av 60.000 er 15.000. Ikke 60.

Da er ikke litt alkohol noe videre skadelig.

 

Det helsedirektoratet ikke sier noe om - men som det er mye farligere med er trafikk!!!!! Over 250 drepte i Norge hvert år!!

Jeg setter meg likevel i bilen - by all means - men med like god appetitt som jeg spiser en skive med spekemat og brie... og det hender jeg smaker er halvt glass vin til maten på en fest.

 

Jeg er ikke dum, jeg har lest litt mer enn det jeg har fått levert av overformynderiet.

 

Lese mer? www.gakkeliten.blogspot.com

 

Hversågod: Skyt meg, jeg har tenkt å overleve svangerskapet med et friskt barn - og jeg har tenkt å være frisk selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LilleDina +spire  + 2englebarn

Liker innlegget ditt :)

Skal innrøme, jeg er selv ganske så skeptisk til det å spise noe fra "fy-lista".. Men i mindre doser går det jo, og om man har spist noe der i fra, og føler seg redd, så kan man faktisk gå til legen og få testet seg for disse skrekk bakteriene...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem blir du sprø av? Myndighetenes rådgivning, eller damene på bim/dib?

 

Rådene på matportalen står som de står fordi den offisielle linjen er nødt til å ta hensyn til "worst case scenario". Statistisk sett er det selvfølgelig ikke noe galt med å spise blåmuggost eller spekemat, eller å kose med katter / tømme kattedo. Men jeg er helt sikker på at de få jentene/damene som har barn med alvorlige medfødte skader som følge av listeria- eller toksoplasmosesmitte IKKE hadde gjort det samme en gang til.

 

Tar gjerne i mot link til seriøs forskning ang alkoholinntak, forskning som kan pinpointe nøyaktig når i svangerskapet og hvor mye man kan drikke for at det skal være trygt.

 

For å oppsummere: har inntrykk av at mange her på forum er i overkant hysteriske. Men som helsefagstudent stiller jeg meg 100% bak kostholdsrådene til myndighetene - jeg følger dem ikke (har to katter og spiser både Norzola og Strandaskinke), men de må stå slik de står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilleDina +spire  + 2englebarn

vil tro det handler om damene på bim/dib, mange som går i strupa på andre, bare fordi de nevner noe om å spise spekemat, eller bare det at de har lyst på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som skrev det der med "ulovlige" matvarer. Det er ikke fordi jeg er hysterisk med tanke på hva jeg spiser. Å skrive ulovlige i hermetegn var kanskje ikke den beste idéen, men det var muntert ment ;)

 

Personlig holder jeg meg til Helsedirektoratets anbefalinger for gravide - ikke fordi jeg på noen måte er hysterisk, men fordi jeg ønsker å gi småen en best mulig start på livet, måten jeg kan gjøre det på er å tenke to ganger over hva jeg putter i munnen min.

 

Uansett så kan man ikke beskytte barna mot alt mulig. I så tilfelle ville man blitt sittende inne å sulte, det er vel de færreste matvarer i dag som er uten noen form for ytre påvirkning og forurensning av noe slag. Og å sitte inne og ikke spise er vel igrunnen ganske skadelig det og... Synd, trist, leit :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolket din bruk av ordet "ulovlig" slik du sier det var ment :) Og jeg synes ikke det er hysterisk å ligge unna matvarene som Helsedirektoratet advarer mot.

 

Å spise "ulovlige" matvarer er en kalkulert risiko.

 

Alkohol, derimot, er ren gambling med det ufødte barnets helse. Skader etter alkohol i fosterlivet kan dreie seg om langt mer enn FAS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

oh! svar! :D Me like - særlig at det kommer spørsmål og kommentarer som er både kritiske og enige.

 

en hemmelig: jeg har svart innlegget ditt også - før jeg så svarene her: og jeg skjønte at du var humoristisk i tonen, men jeg manglet annet innlegg å referere til i øyeblikket. Og jeg har lest mange som ikke har tatt emnet med god tone, men som helt ærlig tror at de kommer til å miste barnet sitt fordi de har spist en bit fenalår.

 

"DE" jeg blir sprø av er både helsedirektoratet, damene på bim - men også venner, familie og helseansatte jeg møter som har lest eller fått høre om rådene fra helsedirektoratet.

Fordi alle disse er mennesker (jordmor og legen også), tolker de det de leser slik alle vi andre også gjør.

Rådene går fra å være råd til å bli nærmere bestemmelser, og det er det jeg blir sprø av. :) Og jeg mener sprø. ikke på tøys sprø - men jeg tror at hvis jeg skulle hørt på alle sammen og ikke på meg selv - om jeg hadde blindt trodd på jordmor og ikke lest artikler, forskningsrapporter og analyser - hadde jeg vært så redd at jeg ikke hadde klart å kose meg i svangerskapet. Og godt mulig blitt alvorlig deprimert som følger.

 

 

Så enkelt som å ta en ekstra blodprøve i begynnelsen av svangerskapet - og mange gravide kunne vært spart bekymringen om toksoplasmose. Listeria er, som jeg har prøvd å forklare - farlig uansett om man er gravid eller ikke. Og mindre farlig enn å kjøre bil. Og jeg tror ikke på å sitte inne og sulte i svangerskapet - det er også en del av poenget mitt... Det er mange risikoer - helsedirektoratet har bare opplyst oss om en brøkdel.

For øvrig trenger du ikke å spise store mengder av matvarene på listen for å få sykdommen. Du trenger bare uflaks. Du trenger ikke en gang å ha rørt disse matvarene for å bli syk - og jeg tør banne på at de stakkars mammaene som opplever å få barn som er skadet av toksoplasmose eller listeria -- noen av disse har tatt alle forholdsregler og likevel blitt syke.

 

Skadene etter alkohol i svangerskapet dreier seg om langt mer enn FAS - du har rett Super-Mish. Jeg glemte å nevne det, og har glemt å nevne det i bloggen også. Tallet 1 av 1000 inkluderer alle barn som har skader etter alkohol - alle grader av påvirkning - men er likevel så lavt.

 

Igjen - jeg oppfordrer ingen til å drikke i svangerskapet - men jeg ber dere innstendig om å legge bort holdninger om at ett glass til middagen i 50års dagen til svigermor kommer til å skade barnet. For det er slike holdninger vi har å stri med. Så ser du en med kulemage ta ett glass vin til maten - er det hennes problem om det viser seg at det skader barnet hennes.

 

Det var nylig en artikkel om helsedirektoratets holdninger ang alkohol og svangerskap i aftenposten.

 

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article3744567.ece

 

Den er litt ekstrem igjen - men tankeskapende... og der er en referanse til en britisk forskning som jeg faktisk fant... må bare finne den igjen, så skal jeg poste den også.

Jeg er ingen forkjemper for alkohol i svangerskapet - som man kanskje skal tro utifra artikkelvalget mitt - poenget er mer å skape en sunn skeptisk til det man blir fortalt.

 

Hvis dette i aftenposten er sant, hva mer vrir helsedirektoratet til egen fordel?

Jeg vet at de som helsedirektorat MÅ ta en sterk ytre - men derfor er det viktig å legge litt imellom som menneske, å trekke litt fra slik man gjør i andre sammenheng...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant den britiske forskningsrapporten:

 

http://ije.oxfordjournals.org/cgi/content/full/38/1/129?maxtoshow=&hits=10&RESULTFORMAT=&fulltext=kelly&searchid=1&FIRSTINDEX=0&resourcetype=HWCIT

 

For dem som ikke er gode i engelsk, blir det blant annet ( i grove trekk) sagt at (utdrag: ) jenter i 3års alderen har mindre sannsynlighet for å få emosjonelle problemer, og problemer med jevnaldrene, dersom mor drakk moderat under svangerskapet enn dersom mor var avholdende eller drakk mye.

 

Problemet med en sånn rapport er som det blir nevnt lengre oppe her - det finnes ingen forskning som forteller hvor mye alkohol som er lite til moderat. Hvor går grensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner veldig godt at du blir litt sprø av damene her på bim, hd osv. Og tror i utgangspunktet man skal være litt kritisk til informasjonen fra norske myndigheter, det har jo hendt flere ganger at de tar feil! Blant annet de vanlige kostholdsrådene, svineinfluensavaksinen etc.. Det utrolig mange ikke husker på er at rådene er VEILEDENDE. Leste en artikkel på nrk.no for noen uker siden om at gravide engster seg deprimerte... Alt må jo tas med en liten klype salt, men det er utrolig mange som ikke husker akkurat dét og som blir hysteriske.

 

Når det gjelder alkohol så sa legen min at det skal forholdsvis store mengder til før barnet virkelig tar skade av alkoholen- men det er jo også store variasjoner fra foster til foster på hvilken mengde de tåler. Og pga propagandaen fra hd - hvilken mor ville tilgitt seg selv for å ha drukket i sv.skapet om ungen ble født med alkoholskader eller senere viste tegn til senskader pga alkohol? Sier dermed ikke at man ikke skal kunne unne seg ett glass vin i ny og ne. Men bestemoren til mannen min var alkoholiker og drakk nok noe under sine svangerskap, alle tre barna hennes ble født friske og fine.

 

Oppsummert... tenk selv og lytt til kroppen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, forresten er jeg ikke sikker på at de ikke tok skade av det da... pappan til mannen er filosofiprofessor ;) haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he - alt er relativt...

Hovedargumentet til dem som er "enig" med meg - er at det er jo "blitt født folk i 1000 år"

Men det er sunt å være skeptisk - og vi har i dag mer informasjon om hva som er skadelig - og hva som ikke er skadelig.

Utfordringen ligger i å sile ut og skille mellom all informasjonen.

 

Mamma leste opp noe fra en bok for meg, "Senor Peregrino" av Cecilia Samartin:

 

"Fra den dagen vi blir født, til den dagen vi dør - alt rundt oss er en illusjon. Virkeligheten skapes over tid, av de erfaringene i våre liv vi velger å tro på."

 

Og det er et poeng der - vi velger selv det vi lar oss påvirke av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott innlegg! Selv er jeg gravid for første gang og veldig nybegynner :) Jeg fikk jo nærmest nervesammenbrudd da jeg hadde spist både brie, spekemat, sjømat OG drukket et par glass vin før jeg fant ut at jeg var gravid! Det blir jo "ropt og skreket" overalt over hvor FARLIG dette er, ble jo smårar og var, etter å ha lest litt på nettet, overbevist om at babyen i magen enten måtte være død eller alvorlig syk så mye jeg hadde utsatt h*n for! Det samme gjelder diskusjoner og innlegg om spontanaborter. Jeg mener ikke at folk ikke skal dele erfaringer og meninger, men for oss som er "nybegynnere" så virker det veldig skremmende. Jeg har gått med konstant angst for at det skulle skje noe med lille, mye pga at jeg har lest altfor mye av det folk skriver om emnet. Dette er seff mye min egen feil, i og med at jeg frivillig har lest mye om det, men det er ganske mange tråder og innlegg som inneholder dette emnet så det er litt vanskelig å unngå! Nå er jeg snart i uke 12 og skal på ul på mandag, gjett om jeg gleder meg:) Håper bare ul viser en frisk liten en i magen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gakkeliten 19:55 3.08.2010; problemet med slik forskning er at man ikke kan bruke intervensjon. At barna hadde _mindre_ sjanse for å få emosjonelle problemer og problemer med jevnaldrende dersom mor drakk moderat kan like gjerne skyldes andre faktorer...!

 

Skal for eksempel ikke se bort fra at de mødrene som kjører streng avholdslinje i StorBritannia, et land hvor de er mer liberale til alkohol i svangerskapet i utgangspunktet, er mer overbeskyttende og rigide og dermed skaper disse problemene hos barna sine, enn de mødrene som kjører en mer avslappa holdning.

 

At avslappede og harmoniske mødre får avslappede og harmoniske barn skyldes nok ikke morens alkoholinntak i fosterlivet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten ble det testet rutinemessig for antistoffer mot toksoplasmose på min første kontroll, og helsesekretæren sa det var rutine. (Men jeg har forstått det slik ut fra bim at de fleste leger og helsesøstre og legesekretærer gjør det de føler for og bare sier at det er rutine..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan godt vaere enig i at mye er overdrevet, men jeg kan jo si saa mye som at jeg bor i Italia og her blir vi testet 3-4 ganger for toxo gjennom svangerskapet. Jeg er desverre ikke immun og holder meg derfor unna de tingene jeg boer holde meg unna. Synes ogsaa det burde blitt testet for dette i Norge, det er bare en liten blodproeve. Her i Italia blir vi ogsaa testet rutinemessig flere ganger i sv.sk. for roede hunder, alle slags underlivssykdommer som kam skade foster el mor i graviditet eller under foedsel og mye annet. Det kan selvsagt vaere litt slitsomt med alle disse testene men det gjoer at ihvertfall jeg foeler meg tryggere paa at alt er vel med barnet. Og skulle jeg slumpe til aa spise en uvaska tomateller litt parmaskinke saa vet jeg innen kort tid at "det gikk jo bra".

 

Jeg har foroevrig kun èn venninne her som har hatt toxo foer hun be gravid. Ingen andre jeg kjenner har hatt det.

 

Saa ja, det er lov aa tenke selv.....kanskje helsevesenet skulle begynne foerst med aa innfoere obligatorisk toxo test med en gang man har testet positivt....?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var veldig interessant lesing.... Godt å se at det finnes tråder med reflekterte og empirisk baserte argumenter i stedet for at folk begynner å skjelle hverandre ut. Kjempe bra! Dette gjør at jeg igjen har fått troen på at BIM er et nettsted hvor en kan diskutere og samtidig behandle hverandre med respekt. Stå på:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi! Jeg har vært på hytta en uke, uten nett og bim og noe som helst - og da var det moro å komme tilbake å lese enda mer svar!

 

Det er viktig å være kritisk til det man hører og leser - og kanskje undersøke fakta før man kjøper historien uansett hvem den kommer fra.

Og forskning tolkes av den som leser rapporten, selv av dem som gjør forskningen.

To ting jeg må kommentere på - en på alkoholdiskusjonen: jeg er enig i svaret på det her oppe - og det kommer igjen på faktorer rundt menneskene som ble undersøkt. Det er umulig å vite om det er andre ting som har vært med å påvirke utfallet på disse 3åringene.

 

Det andre er toxo - og til hun som er gravid i Italia:

Vi skulle blitt sjekket - jeg ble sjekket i min første graviditet, men kun da jeg ba om det... og parasitten er ikke så "vanlig" i Norge som den er for eksempel i Italia.

Og det er veldig få som vet om de noen gang har hatt den, med mindre de er smittet. Vi blir også sjekket for røde hunder i Norge, men som regel bare ved første legekontroll. Og da sjekkes det om vaksinen vi fikk som små fremdeles har aktive antistoffer i blodet vårt. Vet ikke om Italia har vaksine program for Rubella?

 

 

Skepsis er sunt! :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første må jeg si at jeg snarere opplever at "alle" andre oppfatter meg (oss) gravide som overdrevet hysteriske, og møter hevede øyenbryn ala: "hæ kan man liksom ikke spise ost og spekemat heller nå?? Den gangen jeg var gravid kunne vi spise alt, vi" og eksplisitt eller implisitt blir man stemplet som hysterisk - ja for "alt er jo farlig nå til dags!"

 

Kjenner jeg begynner å bli lei av å hele tiden skulle forsvare hvorfor jeg ikke unødig har lyst til å forårsake hverken spontanabort eller alvorlig hjerne-skade hos barnet mitt - for vet du hva? Alkohol, brie og spekemat kan jeg innta hele livet - unntatt ni skarve måneder! Hvis det om så bare eksisterer en ørliten nubbsjans for at dette har en sammenheng (les: muig risiko) - ja, så er jeg fullstendig beredt til å klare å la være. Hvis andre har lyst til å utsette fosteret sitt for det, så dem om det - men helsepersonell er faktisk nødt til å opplyse ihht. worse-case-scenario.

 

Og den artikkelen du linker til er jo ikke noe annet enn en kronikk - altså noen sin "synsing" om hva forskere og eksperter konkluderer med utfra ulike studier som er gjort. Sitater som at "Men tabellen viser at disse to effektene ved en til to enheter fremdeles bare er «mulig» – noe som er noe helt annet enn «påvist»" - gjør at det er grunn til langt på vei å betvile skribentens vitenskapelige forståelse. Alt som "påvises" i vitenskapelige undersøkelser er sannsynligeter, altså mulige effekter. Poenget er at sannsynligheten - mao dermed også risikoen - er kjent! Så blir det et spørsmål om validiteten - eller gyldigheten- til studien. F.eks i hvilken grad sannsynligheten kan sies å gjelde også andre gravide enn de som var inkludert i studien, osv. Det er kanskje dette siste - generaliserbarheten - som er det vanskeligste med slike studier, pga at det etisk sett er vanskelig å eksperimentere med toksiske mat-og drikkevarer på vanlige gravide damer. Dermed blir det som regel dyreforskning og spørreundersøkelser man er nødt til å benytte, med de begrensningene disse har.

 

Uansett - når det gjelder alkohol, så er det enkleste å påvise store mengder, pga de åpenbare skader dette medfører fosteret. Men det finnes faktisk - på tross av hva denne Jan Arild Snoen skriver i sin kronikk - svært mye dokumentasjon som indikerer (altså ikke påviser - men gir sterke indikasjoner på) at alkohol selv i små mengder kan forstyrre hjerneutvikling. På sikt kan dette mao medføre at barnet ditt kanskje utvikler ADHD, lærevansker, emosjonelle vansker, motoriske vansker. Husk da også på at alkoholen flyter ufortynnet inn i fosteret, som først svært seint i svangerskapet har tilstrekkelig utviklet nyrer- og lever funksjon til å håndtere alkoholen. Mor, derimot, merker mindre toksisk effekt av ett glass pga nyrer og lever som fungerer som de skal (forhåpentligvis). Husk også på et det umulige er å vite for hver enkelt gravide kvinne nøyaktig når i svangerskapet det er "trygt" å ta seg ett glass. Det skal faktisk dårlig timing og en god porsjon uflaks til for at dette "ene glasset" skal få betydelige negative effekter for fosteret/ barnet ditt - men er du villig til å utsette ham/ henne for det?

 

Det å oppfordre gravide til å ta "ett glass" handler heller ikke om å ta ett glass - men snarere ett glass i ny og ne. Dette kan fort bli mange glass i løpet av svangerskapet, og risikoen øker med antall glass. Så hvorfor skal noen gå ut å oppfordre gravide til "å ta ett glass" - herregud, er du helt hysterisk, eller?

 

Jeg vil svare deg på spørsmålet ditt - er det lov å tenke selv? Spør deg bare også om hvem og hva dine tanker påvirkes av? Ofte vet vi det ikke selv engang - noe vi leste et sted, hørte noen sa. osv. Det går ikke an å tenke helt selv. Vi er avhengig av at noen har tenkt det før oss - er det da lov å ha litt kildekritikk? Det er alltid noen som Snoen - som må skrive radikale meninger om mang og meget - det er jo nettopp det som gir oppmerksomhet, og som gjør at noen i det hele tatt gidder å lese det de skriver. Problemet er at effekten av slike innlegg kanskje gjør mer skade enn godt. Kvinner med allerede tvilsomme holdninger ift å drikke alkohol i svangerskapet er kanskje de som vil ta til seg argumentene til Snoen aller mest, og det er rett og slett bare trist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt skrevet, Mama33! Deilig at noen tar seg tid til å sette de synspunktene ned på "papiret" i denne debatten. Sikter spesielt til Snoens kronikk, du treffer virkelig spiker'n på hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forsåvidt enig i mye av det du skriver. Men for meg handler det bare om å få i meg noe som helst om dagen hvis jeg skal være ærlig:-) men sånn i forhold til alkohol, så synes jeg at det er noe man kan la være de 9 mnd man er gravid. Så viktig er det liksom ikke. Syns jeg da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...