Gå til innhold

Å bruke AD/HD som en unnskyldning

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne av meg har en datter på 5år. Hun er på alle måter "normal", men opp gjennom årene har det vært lite/ingen oppdragelse. Begge foreldre har vel mer eller mindre vært fraværende når det kommer til det å lære bort vanlig høflighet og alt annet av sosiale regler. Denne jenten får heller ikke tilsnakk ved oppførsel/handling som skader andre personer, dyr eller gjenstander.

Nå i det siste har venneflokk, familie og naboer ytret bekymring ang jenten til mor (hun er nå skilt). Vi mener hun må ta ansvar. Ikke minst gjelder dette pga jentens sikkerhet. Hun har ingen tider hun må være hjemme om kvelden og hun leker ofte langt borte fra hjemmet uten tilsyn osv. Hun skader også naboers eiendom. Og er vel mer kjent som ufordragelig i nabolaget.

Jeg mener at det kan da ikke være så forferdelig vanskelig å være en mor for denne stakkars jenten. Det er bare å ta seg sammen og se etter henne ut stuevinduet en gang i blandt. For deretter å hente henne inn når hun går til angrep på andre yngre barn. Men moren er bare så avslappet til slikt. Hun ser ikke problemet.

Og så over til saken: Nå vil hun ha jenten til en "AD/HD-vurdering".

Jeg mener bestemt at jenten ikke har AD/HD, men en mor som er lat. Moren er ellers svært oppegående, det er bare her hun "mangler noe".

Så nå hører vi hele tiden: Uff, stakkars meg som har en slik datter. Ja, dere ser hvordan hun er.

Jeg er ikke denne venninnen så nær at jeg kan snakke med henne om slike ting. Men jeg har veldig lyst til å si noe til noen. Men til hvem?

Kan jeg kontakte Helsestasjone, eller barnehagen hennes? Ellers må dette gå til barnevernet? Eller bør jeg ikke bry meg om hvordan andre oppdrar barna?

Aller helst har jeg lyst til å kontakte dem som skal ta denne AD/HD-vurderingen. Men hvem er det da?

Trenger innspill. Er så bekymret også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La henne bare ta en AD/HD-vurdering av barnet. Er det en flink og seriøs lege så vil h*n nok finne ut av om hun har det eller ikke

Skrevet

Bare la det gå sin gang. I værste fall blir hun feildiagnostisert og får ADHD medisin hun ikke bør ha. ADHD medisin består blandt annet av små mengder amfetamin. Det som skjer om jenta har ADHD er at hun vil bli roligere av dette, men om hun ikke har ADHD vil hun bli totalt turborusa og det vil klart komme frem at problemet ligger et annet sted. Det løser nok seg selv dette. Mest sansynlig (får vi håope) kommer de til en dyktig fagperson som kan det med å utrede barn, og som straks vil se at det ikke er ADHD.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg er jo mest redd for at jenta skal få feil diagnose. Jeg er ganske sikker på at det ikke er jenta som det feiler noe her. Bra å høre at leger kan se forskjell og ikke bare hører på foreldres synspunkt.

H.I.

Skrevet

Det er strenge kriterier som skal til for å sette den diagnosen, spesielt for barn. Om hun får diagnosen vil det før eller i takt med medisin bli innført strenge regler for hvordan mor skal takle situasjoner hun nå ikke takler. Uansett utfall vil dette sansynligvis være en god ting for barnet.

Skrevet

Hun vil slettes ikke bli totalt turborusa. Ikke uttal deg om ting du ikke har greie på.

Skrevet

Joda det vil hun. Jeg har selv sett det skje og uttaler meg derfor om det.

Skrevet

Beklager, men du tar helt feil. Det finnes ingen automatikk i at unger uten ADHD blir ruset av ritalin/concerta etc. Like lite som at det er automatikk i at unger med ADHD blir rolige av ritalin/concerta etc.

Skrevet

Er du dum eller? Hvorfor tror du så mange tenåringer med ADHD selger ritalinen sin til narkisvenner som ikke har fått tak i amfetamin? Forøvrig reagerer folk med ADHD likt på ren amfetamin, de blir rolige og ved store doser sovner de.

Jeg har selv sett en liten gutt som ble feildiagnosert med ADHD og ble dobbelt så hyper med ritalin. Da sa foreldrene at legen hadde sakt at dette er en "mulig bivirkning som skjer med noen barn som ikke har ADHD" og det ble stoppet med medisin øyeblikkelig, noe som førte til at gutten roet seg igjen.

Skrevet

Tror du at det er leger som setter adhd-diagnose?? Da har jeg et tips til deg: Nei, det gjør de ikke.

Skrevet

Oh jeezez

MULIG bivirkning er jo ikke det samme som at alle barn uten ADHD blir rusa om de får ritalin!!!

Skrevet

Er du dum? Mengden amfetamin/amfetaminlignende stoffer er forsvinnende liten. Noen med ADHD har ingen effekt av Ritalin, men har god effekt av Strattera foreksempel. Slett ikke alle med ADHD sovner av amfetamin, det er en jævla myte.

At du har sett en liten gutt betyr da ikke at det er en generell sannhet. Når du har sett noen hundre skal jeg høre på meningene dine. Selvsagt kan noen bli urolige og gira, men det ER INGEN AUTOMATIKK I DET. Kanskje du skal ha et minimum av kunnskap før du uttaler deg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...