Gå til innhold

Begynner allerede å bli lei vogner, poser, seter og annet "dill".

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er vårt første barn, jeg er den første av venninnene mine som får barn, og kjenner ikke så veldig mange andre som har fått barn i "nyere" tid. Jeg har derfor ikke så fryktelig mange å spørre om råd ang utstyr, og sitter og leser tester og brukerkommentarer til jeg blir blå.Det skal jo nevnes at jeg ikke er mer enn 20+3 og har god tid, men samtidig har tiden flydd fra uke 10 til nå...

Vi hadde i utgangspunktet tenkt på en duovogn med litt god plass i bagen siden vi får desember barn, og da er det greit å ha plass til varmepose o.l. Men i omtrent alle testene jeg leser med tilhørende kommentarer så blir ofte duovogner mye tyngre med sportsdel, mange av de er tunge å legge sammen etc. Vi kjører ganske mye bil, og trenger derfor i tillegg noe som ikke tar så fryktelig mye plass i bagasjerommet da vi har en Rav4 og jeg må kunne løfte den inn og ut uten å ødelegge ryggen. Den må kunne kjøre på snø så den bør ikke ha små hjul foran, og må være grei å trille i bakker da det er en del av det der vi bor. Og den må jo selvfølgelig være komfortabel og trygg for barnet! Hvis jeg har skjønt det rett, så har kombivogner gjerne litt mindre bag, og da blir de ikke like aktuelle med tanke på vinterbarn.. Men så føler vi også at en bagvogn som vi kun får brukt i max ett år, er å kaste penger ut vinduet, samtidig som vi leser i testene at veldig mange nettopp kjøper seg ny vogn isteden for å benytte seg av sittedelen i douvogna fordi den blir for stor og tung...

Og så er det poser, skal man ha en syntetisk pose, eller skinn pose?

Kjenner jeg blir helt matt av alt dette, det er jo flott at man har valgmuligheter, men samtidig hadde det vært mye enklere om man bare hadde noen få å forholde seg til. ;) Jaja, dette var dagens lille klage fra denne kanten, jeg kjenner bare jeg blir sprø.. Vi ønsker jo at det skal fungere best mulig både for barnet og oss! Det meste blir vel smak og behag, men jeg stoler etterhvert ikke på råd jeg får i butikker, da jeg føler at de kun er ute etter å selge, og da gjerne helst det dyreste, mest fancy som man aldri kommer til å få brukt.

Er det bare jeg som er hormonell, eller er det flere som også føler at det er lett å gå seg vill i utstyrsjungelen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner deg veldig godt jeg! Følte det akkurat slik sist jeg var gravid, og føler det egentlig sånn nå også...

Vi hadde flere av de samme hensynene å ta når det gjaldt vogn som dere (bakker og gode hjul pga grusvei hos oss). Vi valgte Teutonia Mistral. Veldig godt fornøyd, men er mulig jeg ville vurdert Emmaljunga istedetfor. For oss var det viktig at også sportsdelen kan vendes MOT meg som går, for å få snakket med barnet der det sitter mens man er på tur. Vet både Teutonia og Emmaljunga har vogner der dette er mulig. (MEN de er relativt store som du nevner over... Du kan jo be om å få teste vogna sammenslått i bilen din for å se hvordan plassen blir. Tror de fleste butikker vil gå med på dette.)

Vi er vel av de få som faktisk har brukt sportsdelen til vogna minst like mye som bagdelen. Har vel sikkert noe med hvor vi bor, og at ei vanlig trille ikke har gode nok hjul til våre veier. (Og at gutten vår ikke var i barnehage fra 1 til 2år og vi dermed har fått flere turer her hjemme på dagtid.) Har faktisk klart oss med denne ene vogna hele tiden, og blir først nå når det kommer en ny liten en at vi investerer i en vogn til.

Vet ikke om det egentlig hjelper noe at jeg kommer med ENDA noen råd, for det har du vel fått nok av egentlig. Men overse de rådene som ikke passer deg du:)

Vi har både skinnpose OG syntetisk. Den posen vi har vært desidert mest fornøyd med er TROLLER sin. Helt genial, og gutten vår elsker den. Ligger ofte ei god stund helt rolig i den etter han har våknet og bare koser seg:) Jeg syntes den var litt dyr, men var gave fra besteforeldre. VELDIG glad for den gaven! (Har forresten skinn under posen som isolering.)

Lykke til videre med utstyrsjakten!

Skrevet

Hei Plutten.

Det at du får desemberbarn betyr at du overhodet ikke trenger å bekymre deg for om det blir plass med pose i vinter.

De fleste babyer er ca 50-52 cm ved fødsel og ved et halvtårs tid max 74, men mer vanlig 86cm ( i mai og er din baby 6 md- og da trenger den ikke posen lenger og kan bruke bag litt til.

Det er en ikke nødvendigvis slik at kombivognen blir mindre, i flere bl. teutonia og emmaljunga så brukes den samme sportsdelen i kombi og duo.

Det som er litt tungvint med duo, er at du ofte må ta bagen fysisk av understeller før du putter den i bilen. Men med kombi må du jo også ta ut bagen og legge den ved siden av.

Kjøp den vognen du syns er finest du.

Ang pose, vi hadde easygrow dunpose med glidelås i midten- genialt.

De minste bagene i duovognen er 74 cm, og de største er 85cm. Så du har minimm 25 cm til posen..

Skrevet

Vi er i akkurat samme situasjon som deg. Har sjekket og lest masse. Vi lander nok på Emma Ljunga City Cross med hardbag. Den er lett, ikke så stor og med plass til pose. Er ikke ekspert jeg heller, så kan jo selvfølgelig velge feil, men håper og tror at denne vogna passer vårt desember barns behov. Testet den ved å trille og bære i går. Kjentes greit ut. Lykke til og andres erfaringer mottas :-)

Skrevet

Uff ja, eg huske kossen dette var med førstemann. Blei så lei av alt at det endte med at vi reiste ut to veker før jenta kom og handla alt på ein liten time, vogn, seng, sete, alt! Eg endte med ei dansk vogn, Basson. Var kjempefornøyd med denne, veldig stor og romslig og med store hjul og ekstremt lett å trilla. Og ganske mye rimeligare enn f.eks Brio. Eg hadde vogna til jenta var omtrent halvtanna år, då kjøpte eg ei sportsvogn. Angre ikkje på at eg valgte å ha to vogner, men om det blir løysingå denne gong veit eg ikkje. Lykke til i jakten på det rette utstyret, kan ofte var greit å tenka klassisk og ikkje det mest fancy, det er ofte lettare å få solgt igjen.

Skrevet

Ha, ha! Akkurat sånn hadde jeg også det med førstemann! Det var uendelig mange valg og muligheter og jeg hadde ingen aaaanelse om hva behovet ville bli. Ble skikkelig frustrert og ganske stressa.

Mitt generelle råd er vel å vente å se med så mye som mulig. Selvfølgelig lurt å kjøpe inn vogn og pose og slikt på forhånd, men absolutt ikke tvingende nødvendig. Det eneste du egentlig trenger er noen bleier, noen skift med klær og et bilsete. Bilsete var jo det letteste: hva er best i test og kjøp det. Det eneste er at det er praktisk å kunne ta lett inn og ut av bilen - OG det må selvfølgelig stå mot kjøreretningen.

Du må selvfølgelig ha en vogn, men det går an å kjøpe brukt. Ellers får du gjøre som vi gjorde: vi satte opp en liste over våre behov og ønsker , og presenterte denne for de på butikken. Damen på den ene butikken klarte ikke å forholde seg til den, mens hun på den andre hadde tre barn selv og skjønte hva det var snakk om. Funket fint det:-) (Nå strøyk vogna vår i en test senere, skulle det vise seg, men den kom ikke før lenge etter at den var kjøpt ;-))

Noen får unger som ikke trives i vogna, og hva er da vitsen med en svindyr doning? Mens andre triller og triller og triller... Og sånn er det med alt av utstyr.

Trøsten er vel at så lenge du kjøper utstyret i Norge, er det (jevnt over) ikke skadelig for poden....

Her er vi snart 25 uker og har kjøpt inn ett par skinntøfler i søte jentefarger som er beregnet å passe henne når hun skal begynne i barnehagen. That's it! Haster ikke. Men så har vi jo grunnutrustningen fra før av da. Så, da gjenstår vel egentlig bare bleier og litt klær?

Lykke til!

Skrevet

Skjønner deg godt, jeg også leste meg helt grønn og blå på tester osv og følte meg ofte en smule fortapt i utstyrsjungelen før jeg ventet min første ja;)

Vil bare komme med to hete tips til deg; og det er

- vogn: Emmaljunga City Cross. Genial vogn, som ofte kommer best ut i test, og som kan brukes både som bagvogn og senere som sportsvogn uten problemer. Sportsdelen kan snus begge veier, og var et absolutt must for min del ihvertfall, siden jeg ønsker å ha baby vendt mot meg den første tiden i sportsvogn (de er jo gjerne bare 6-7 mnd når de bytter over, og fortsatt ganske små egentlig, og mange vogner mangler denne valgmuligheten).

Som bagvogn blir City Crossen utrolig lett og en FRYD å trille med City Bagen, som enkelt klikkes rett på understellet. Med city bagen veier vogna bare 11 kg, og blir dermed blant de letteste på markedet (tar liten plass i bil og enkel å slå sammen). Pga de fire store hjulene blir vogna også stødig og fin på vinterføre, grus osv- og med suuuper fjæring i tillegg er det etter min mening ingen over, ingen vedsiden;)

http://www.barnevognguiden.no/siste-nytt/test-av-barnevogner.html

- pose; Odenwalder Holly dunpose. Tar liten plass i bagen, men er goood og varm, og pga snøring øverst kan man snurpe posen tett rundt babyens ansikt på de kaldeste dagene. Denne muligheten mangler på skinnposene, og følte derfor at skinnposen ble litt kald og "trekkfull" midtvinters. Holly-posen er også lang, så kan brukes helt til barnet slutter m vogna ved 3-årsalder.

http://www.barnashus.no/nettbutikk/detaljer/ut-pa-tur/vognposer/odenwalder-dunpose.html

(den er ofte på tilbud på Barnas hus, så ville ventet litt og sett om den kom på tilbud iløpet av høsten en gang. Koster da ca 1400 kr som regel)

LYKKE TIL! Oppsøk gjerne en barnevogn-butikk og prøvekjør litt forskjellig, da får du fort følelsen av hva du liker og ikke=)

Skrevet

Hei.

Jeg vil bare si at jeg forstår deg veldig godt, følte det på samme måte da jeg ventet eldstemann :)

Gutten min er født i desember, og som en annen her nevner er det nettopp vintebarna som IKKE behøver stor plass i vognbagen, fordi disse barna fortsatt er veldig små mens det er vinter og det derfor er plass til både barn og pose i de aller fleste vogner :) De som er født i mai derimot er jo mye større i f eks januar, og behøver derfor større plass i bagen :)

Bare et lite tips!

Selv kjøpte vi emmaljunga edge duo da eldste ble født, og vi har vært veldig fornøyd med den! Men som du nevner tar den ganske stor plass i bilen, men siden vi har stoor bil har det aldri vært noe problem. Nå vet ikke jeg hvordan bagasjeromsplassen i Rav4 er, men hvis den ikke er all verden, er nok ikke det den beste vogna for dere. Vil bare nevne at edge duo ikke er tung å løfte inn og ut av bil, jeg har ingen problem med det og jeg er ei lita dame ;) Vi kjører også mye bil, men har aldri sett på vogna som noe problem :)

Vi var så fornøyd med emmaljunga at når vi nå (gutten er 1,5 år) ønket en sportsvogn så kjøpte vi Emmaljunga Scooter, det er en fantastisk vogn! :)

Vi er som du skjønner veldig fornøyd med Emmaljunga, og hvis dere er ute etter en god vogn for baby som tar mindre plass og er lettere enn en duo vogn, vil jeg anbefale dere å ta en titt på emmaljunga city cross :)

Lykke til i jungelen! :D

Skrevet

Jeg kjøpte også Basson forrige gang, og jeg var kjempe fornøyd med den. Den var en duo vogn, og jeg brukte sportsvogn delen lenge, så jeg syns ikke det var tungvindt.

Jeg brukte også voksi pose. Den var jeg også kjempe fornøyd med, og den brukte hun til hun var ganske så stor...den kan vokse med barnet.

Dette kommer jeg til å bruke med den kommende også ;-)

Skrevet

Uff,jeg føler med deg. ;)

Var superstressa over akkurat det samme før jeg fikk bestemt meg.

Skal ha i Oktober.

Valget mitt falt på en Emmaljunga Edge Duovogn.

Stor plass i bagen og 4 hjul som er gode til vinterveier og litt "skog". :)

Det er ikke sånn at desse vognene er tunge i den forstand,men de er tyngre enn feks en Emmaljunga City Cross.

Jeg tenkte som så at jeg har ingenting å sammenligne med,så jeg blir jo vant til min "tunge" vogn jeg da.. ;)

Posen jeg har tenkt mer og mer på er en EasyGrow dunpose.

Åsså har jeg også kjøpt inn et saueskinn som kan brukes i vogn. :)

Skrevet

Hei!

Jeg hadde Stokkevogna med forrige, og det gikk helt fint på vinteren i forhold til vinterpose. Og stokkebagen er ganske liten. Jeg brukte Odenwalder dunposen og er kjempefornøyd med den!! Har også Voksi Classic posen, men jeg liker Odenwalder sin pose myyyyye bedre! Den kan man komprimere litt sammen så den får plass oppi bagen, og er lett og fin! Anbefales virkelig! :)

Masse lykke til i utstyrjungelen! :)

Skrevet

Skjønner godt du blir lei. Vi studerte ganske mye med vår første.

Ang duovogn anbefaler jeg virkelig det! Mye bedre å ha en hardbag enn å legge en myk inn i sportsdelen.

Emmaljunga city cross som mange nevner er en god vogn. Vedig fin størrelse, og siden du venter desemberbarn trenger du ikke tenke på plassen i det hele tatt!

MEN! Vil bare gi deg er råd. Vi hadde bestemt oss for citycrossen, helt til jeg en dag satt på nettsidene til emmaljunga og kom over classic sport vogna. De to er så og si helt identisk. Forskjellen er at classic sport er ca 2 kg tyngre, men pga lufthjul (fantastisk!!!!) virket den mye (5kg) lettere enn citycrossen. Litt mindre fargeutvalt på classic på sportsdelen, men citybagen velger du hva du vil.

Bare et råd viss du skal trille mye i ulendt terreng, dårlig vinter osv. Lufthjul utgjør utrolig mye.

De store vognene som edge og simo er store og tunge!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...