Gå til innhold

Gartnerlosjens innhøstninger!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da var ferien vel overstått! Mye sol og det gode liv, selv om det ble litt mindre hage enn jeg hadde håpet på. Ikke så mange nykomlinger i hagen, og en del av det fra i fjor ble litt pjuskere i år... men noen gleder er det:

- Gressløk, persille og oregano for et år sikkert!

- Brukbart med rabarbra

- Lavendelen har kommet seg igjen etter den tøffe behandlingen!

- Klatrerosen har fått møll? Blanden var hullete og oppspist, fant små egg under ett blad, og en liten larve på et annet, men ikke noen ferdige dyr... plenen var imidlertid full av møtt når vi kom hjem fra ferie, så de er hovedmisstenkt. De nøyde seg i allefall med blandene, rosen blomstrer som bare det og er flott!

- Pyntekorg som stadig plukkes inn (selv om bare 3 av 5 vokste opp)

- Jordbærampelen fra i fjor har gitt bær, selv om jenta mi gjerne spiser de opp mens de er kart...

-1 eple på elpetreet! det er 1 mer enn i fjor... men det er et søyletre da, så det er jo ikke skapt for å bære frukter, skal bare se pent ut...

Så er vi endelig i gang med det hjørnet av tomta vi ikke visste hva vi skulle gjøre med... Gubben bygger platting til hagebenkdrømmen min, og jeg skal så litt gress og lage et bed. Et epspalje med noe klatrene skal det også bli. Noen tips til hva som trives i østveggen?

Håper dere har hatt en fin hagesommer!

:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tomatene er ikke klare, men har en squash. Liker ikke squash men den er ferdig. Urter og salat har jeg høstet hele sommeren. Blomstene blomstrer, Lavendelen dufter og rosene er plettfrie.

Skrevet

Er jo ikke helt med i "gjengen" her, men dere kab få velte dere i min håpløshet og le av at i min hage ble det et katastrofeår.

-Eplene på ene epletreet er allerede råtne(dette treet har sykdom, så det var fucked uansett)

-Plommetreet ser ut til å synge på siste verset, det kommer seig guffe ut av umodne, små plommer...

-Tomatene ble ikke modne og tørka inn.

-Blomsterløk og frø kom ikke opp i nye beddet.

-Fikk aldri kjøpt og planta sommerblomster i noen krukker.

-Morellene ble spist umodne av Skjæreunger før vi rakk å kaste på nett.

-Stikkelsbærene er snart også oppspist av "noen".

-Jordbærene ble halvvellykka men mange råtna da de er for nært jorda.(neste år må det plastes!)

-Bringebærene var supre ifjor, så de er litt små og lunkne i år.

-Ripsbuska er lita og rar og de to nye er ikke bærklare i år.

Positivt:

-Rabarbraen var okei, laga 2 glass syltetøy med vanilje og limesaft som var nyyyydelig!

-Bjørnebærene kommer forhåpentligvis greit, de har knoppa seg nå.

-Det store epletreet leverer vel som vanlig, men jeg er ikke så eple-fan, så egentlig driter jeg i det, men eplemos og eplekaker kan jeg da lage til fryseboksen.

-Solbærene er fine, men de er dølle og bare henger der.

Prøvde meg på geriljagartnering også, det ble ny fiasko! Karsefrøene har faen ikke spira!

Skrevet

Alle som har hage og som bryr seg om den er velkomne i Gartnerlosjen! Vellykka eller misslyka spiller liten rolle, det er pasjonen som teller :-)

Har du en oppskrift på rabarbrasyltetøy å annbefale eller lagde du på slump? Er det for sent å høste å sylte nå tro, de blir jo ganske treete etterhvert, er liksom best på forsommeren, men går kanskje greit til sylting? Ellers pleier jeg å bruke de til rabarbrasorbet, det er også nam! Og solbærsyltetøy er foresten veldig godt til ost, hvis du vil bruke solbærene til noe.

Som geriljagartner kom jeg så langt som å handle inn frø...

Skrevet

Sommeren har vært god, til tross for i overkant mye autovanning og lite naturlig dagslys, men men...

Tomatplantene mine gir tidenes dårligste avling ( der har jeg igjen for å kjøpe ferdigplanter isteden for å dyrke dem fram selv...), men de få som modner er søte som plommer og fryktelig gode, og spises derfor i smug når jeg tusler i hagen :-)

Timian, estragon, sitronmelisse ( hva skal jeg med en så diger en?) bugner som om de får betalt, og jeg har nå urter i det meste jeg lager.

Bringebærbuskene er høstet 3 ganger, og det som er igjen nå skal maurene og skjærene få. Villbringebær, som er det jeg har, blir forøvrig ganske svære og flotte når de får noen never gjødsel og en slump vann i ny og ne.

Det nye epletreet har ett og et halvt eple, stakkars liten, men det er tvilsomt om det klarer å bære det helt til det er modent.

Blomstene blomstrer, bortsett fra stokkrosene som noen har prøvd å spise opp, og den foredla småhjertevarianten som viste seg å være snilekrekenes favorittsnacks. Hrmf!

Skrevet

Her er det overgrodd som vanlig, men jobber med å få skikk på parkeringsdelen av tomta og er noe på vei. Vil ha store trær, men jobber av naturlige årsaker svært sent med saken.

Jordbær hadde vi i massevis og ble høstet rett "i tryne".

Store deler av ripsen gikk samme vei, men har lagd gele av noe.

Blomkarsen henger over gjerdet og ser etterhvert veldig dekorativ ut og jeg er i ferd med å så blomkarse rundt i kommunens bed sånn rundt omkring. (Erfaring med at frø kan klare seg igjennom vinteren)

Har vært selvforskynt med squasj siden juni, men den stakkars agurken ser fremdeles puslete ut etter siste kulde i mai.

Har fått bringebærbusker bak uthuset, merklig nok, så mulig jeg har en geriljanabo.

Vannmelonene er på str med plommer og ser riktig så fine ut.

Sukkerertene høstes jevnlig, og anbefaler at de surres fort i panna med litt margarin, eller puttes "rett inn"

Urter i massevis og vurderer å legge noe på olje.

Peppermynten, som egentlig er annerledes enn peppermynten jeg før har sett, sprer seg som ugress og har nå fått lilla blomster som trekker til seg utallige orange sommerfugler. Snålt, siden lavendelen ved siden av kun trekker til seg hvite sommerfugler.

Til sist og egentlig ganske morsomt. Petuniane i kassene imponerer visstnok en av nabodamene. Hun ville ha forklaring på hvordan jeg fikk til disse fantastiske blomstene. Ble noe overrasket da jeg sa at de var kjøpt inn i 10 pakning på plantasjen for 59 kr pakka. Det eneste jeg gjør er å gi en gjødselskvett og plukke avblomstret gjevnlig. Er overbevist om at petunia skal plantes når planten er minst mulig for å ettablere seg i kassa. Mao. De er billigst mulig hvert år og like flotte bestandig.

Skrevet

Gjevnlig. Hælle måne. Se opp for skrivefeil. Flere.

Skrevet

Dersom du skar ned rabarbraen til st.hans og er på runde to skal den ære okei nå ihvertfall. Dannes vel en slags syre etter da som forringes smaken og så blir den også, slik du sier, trevlete.

Er jo ikke verre enn at du bare prøver....:-)

Oppskrift og oppskrift. Rensker og kutter i terninger og har i kaserolle med sukker over. Bruker litt under halvparten av sukker vs rabarbra. Lar det stå slik i kjøleskapet over natta, så er alt flytende neste dag og klar for koking. Jeg hadde frøene fra 1 vaniljestang og safta fra 1 lime oppi da jeg kokte(hadde bare 6-700 gr. rabarbra), og kokte vel rundt 2 timer. Jo lengre du koker, jo mørkere og mer smak få du. Noen har svisker oppi også, det har jeg ikke testet.

Hmmm, solbærsyltetøy får jeg vel teste ut, om ikke fuglene har spist det meste nå, hehe. God oppskrift å dele?

Skrevet

Oppussingsobjektet av en hage byr på stadig nye overraskelser og utfordringer.

I bedet hvor jeg har røska og luka vekk fagerfredløsen som har fått regjere alene der de siste 20 åra dukker det nå opp både Sibirvalmuer, primula, lammeøre, et par rosebusker og diverse varianter av floks. Ukjent ugress som spirer får nå vokse til jeg ser hva det er, kanskje kommer det noe annet spennende?

Jeg sådde masse inne, men kom igang minst en mnd for sent, så de fleste blomstene har stått som fine grønne dusker i potter og bed og blomstrer først nå - MEN de blomster. Naboen flirte og sa han hadde vanna ugresset mitt også, men bare vent til neste år, da skal ugresset gi både store røde valmuer og stokkroser.

Etter to uker ferie blomstret skvalderkålen lykkelig over hele hagen, det var bare å gå til innkjøp av ljå - fantastisk effektivt redskap!

Villbringebærkrattet som i fjor ble røska opp til å danne tre fine rekke har takket for stellet med å modne store fine bringebær fortere enn vi kan plukke. Den ytterste rekka har det likevel tydelig skrint, for der kommer det bare, riktignok i enorme mengder, små, sure knopper av noen bær. Mulig litt jord og gjødsel vil hjelpe?

En enslig rips"busk" (dvs. én lang tynn gren) som befant seg inni kratt av bringebær og rotskudd fra felte trær har i år gitt en liten håndfull bær. Vurderer å flytte den til et mer gunstig sted hvor den ikke må lukes frem hver 14.dag...

Blåbærtreet ser ut til å funnet seg til rette på den nye vokseplassen sin, men har ikke gitt ett eneste bær. Morelltreet som ble planta i fjor ga én morell - det var én mer enn forventa, men noen spiste den før den rakk å modne.

Barbara ble aldri høstet... Nå brer hun sine store blader utover og hindrer skalderkålen å på gro. Minibarbara gir seg ikke, men kommer stadig med nye skudd i blomsterbedet hun ble flyttet fra.

Lavendelen ble sådd først i slutten av april og er lav og tett. Det er mulig den ikke skal blomstre før til neste år...? Men den lukter jo godt også uten blomster.

Nå går jeg rundt og rundt engletrompeten hver dag og venter og venter på at den snart skal begynne å blomstre der den står i potta si og vipper ytterst på plattingen. Håper bare ingen av håndverkerne klabber til den med en planke... De (håndverkere, altså) fyller ellers blomsterbedene med sagmugg om dagen. Tro om det kanskje fungerer som gjødsel?

Skrevet

Jeg skar ned rabarbraen til 17 mai... så spørs om det har blitt gammal og treete nå, jeg får inspisere!

Har bare hatt gleden av å smake andre sitt solbærsyltetøy, så har ingen oppskrift. Men det siste jeg spiste var med vanilje. Har også fått tips om at det skal være godt å blande i litt pære. Du får spørre google :-)

Skrevet

Skriveleifer er ugress som gartnerlosjen overser! (håper jeg....)

Og høsting midt i tryne, det er sommer det!

:-)

Skrevet

Nei, rett i tryne var det jo, midt i ble litt rart....

Gjest sug lut
Skrevet

Snarvisitt for gartnerlosjerapport:

Hagen er genial, rett og slett. Selv om ikke alt slo til.

Plukker nå tomater fortløpende, kjempesøte. Og jordbæra rett i munnen, og solbær for sylting. Tayberries (blanding av bjørne- og bringebær) har derimot bare vokst og ikke satt fram ei eneste bær. Chilien er full av frukt og kjempegod, mild men smakfull.

Alt blomstrer vilt og vilig. Erteblomsttårnet er to meter høyt og nydelig, rett og slett. Blomkarsen som egt trenger sol får det ikke men har likevel bredt seg en meter utover og to meter oppover fra bedet sitt, med mengder av blomster. Pyntekosmosen er lekker og over meteren høy. Akeleiene var lekre, men malvaene kom aldri (bortsett fra en vill-frødd hvit en som dukka opp i bedet, den var kjempefin og får selvsagt bli). Kjøpt til flere hvite høye campanula, som må få bedre vindstøtte neste år men ellers er fine. Hav av tagetes. Hav av pelargonier, både Dronning Ingrid og andre. Masser av storkenebb, en genial staude - har planta mange sorter nær hverandre så de blomstrer delvis overlappende og delvis i stafett.

Potter uten høl i bånn bannlyses nå uansett hvor fine de er, etter et par nær-drukningsulykker på pelargonier. Heretter er det digre brune plastpotter (25+ liter) til alle som skal bo i potte.

Sein-sesong-salg på stauder rundt omkring. Fylt på med noen flere coreopsis, som tåler klimaet på haugen og begynner blomstring nå. Og raska med meg åtte sære salvier, ikke spiselige men veldig pene. Og Geum (jordbærblomst, oransj). Og iris.

Ny-bedet ble ren sneglemat, to hele pakke peonvalmuer en pakke sorte akeleier kom bare såvidt over jorda før de ble spist, og halvparten av kornblomstene også, de overlevende kornblomstene ble flytta. Neste år vurderer jeg å sette poteter i bedet, om ingen har bedre forslag.

Ble innehaver av mynte ved en tilfeldighet - så nå serveres vann med lime og mynte.

Duftjasminforsøk nr to dufta faktisk, og dekker fint på ex-komposthaug.

Solsikkene av året er veldig fine, fra gule til lillabrune i alle kombinasjoner, og med borti ti blomster på hver.

Rosene (marsipanrosen Claire Renaissance og en utplanta potterose) har superblomstring, men har det ikke godt når det kommer for hardt og mye regn.

Klematis vokser som besatt i tujahekken, lange utløpere alle veier, håper på blomst til neste år.

Fortsatt ikke noen hagebenk. Eller hammock. Men planene er der.

Skrevet

Hallais og takk for sist. Nå som jeg endelig har blitt trebarnsmor (det varte og det rakk), er jeg så fryktelig travel at det blir lite dibbing, det er jo så mye hagearbeid å ta seg av i tillegg til mann og unger.

Generell hagebriefing:

Dere SKULLE HA SETT hvordan hagen så ut da jeg kom hjem etter en måneds ferie i Lofoten (mens badet ble gjort ferdig, ble knall.) Eldste mente det hadde eksplodert i hagen, og det hadde hun rett i, for styggere hage har jeg ikke sett på lenge. Staudene har omtrent vokst om kapp, og enkelte vant til de grader. Noe jeg tror er Dragehode (litt usikker, fordi den er blitt så høy) hadde nesten overtatt hele bedet. Tror den skal bort til neste år. Ellers har jeg funnet tre typer akeleier (hurra!), og skogen av liljer har jeg flyttet til en annen del av hagen. Tror faktisk Rhododendronen blomstrer på nytt, og det kommer jordbær, bringebær, bjørnebær og blåbær.

Noen av stokkroseplantene har kommet opp, men prosjekt Clematis tør jeg ikke si noe om, da jeg fikk spørsmål om det var "Mor til tusen barn" jeg hadde potta. Har kjøpt en Alpeclematis ´Ruby´ på Plantasjen i dag, skal sette den ned sammen med rosebusken, men der jeg tenkte å ha den, så jeg i dag en svær feit edderkopp som smatt opp under bordkledninga da jeg nærma meg, så prosjektet er utsatt på ubestemt tid. Ingen av kongeliljene har spiret, så jeg har pælma dem. Prøver på nytt senere.

Komposthaugen var helt overgrodd da jeg kom hjem, og det er den enda. Der vokser det faktisk poteter. De skal nok ikke spises.

Solsikkene blomstrer! De er faktisk veldig fine. Så alt i alt er jeg fornøyd med hageåret så langt. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...