Gjest Skrevet 3. august 2010 #1 Skrevet 3. august 2010 Jeg aner ikke om jeg bare har vondt i ryggen eller om dette er bekkenløsning? Har i 2 netter nå våknet pga skikkelige smerter i ryggen og ut mot høyre side. Jeg klarer ikke finne noe behagelig stilling å ligge i så jeg har bare stått opp, gått litt, sittet litt og tøya litt for å se om det hjelper. Det går alt fra 1-3 timer før jeg er bra igjen og klarer å legge meg igjen.... Anyone?
GogJSpentNå Skrevet 3. august 2010 #2 Skrevet 3. august 2010 Jeg hadde bekkenløsning med førsta. Da klemte dem på en måte sammen håftene mine, jeg lå på siden på en benk og dem presset den andre siden av hoftea mi ned mot benken og det gjorde dem på begge sidene.. Så spurte dem om der var smerter og hvordan smerter. Var vont for meg å gå i trapper, røyse meg , ligge, stå, ja nesten alt var vont. Men det hjalp å legge en pute mellom lårene/knærne om natten.. Da får man mer mellomrom i bekkene å det gnisser ikke så mye i hopen..
Fru.Antonsen Skrevet 4. august 2010 #3 Skrevet 4. august 2010 Jeg var svært plaget med bekkneløsning i forrige svangerskap og er i startgropa for det nå. Hvis du ser deg forfra og ser på skrittet så sitter bekkenåpningen der. Denne driver nå å forbereder seg og har man bekkenløsning er det forskjell om den er muskulær eller ikke. Selv har jeg fått mange mange øvelser jeg kan bruke ca 10-15 minutter på daglig som hjelper meg mye. Som for eksempel (litt klissete beskrivelse) -stå på huk med bena i 90 graders vinkel og lat som du holder et perlekjede med skrittet. Stram underlivsmusklene og reis deg opp sakte. Gjenta 10 ganger. -knip av strålen når du tisser -stå på alle 4 og løft diagonalt armer og ben. -alt av balanse øvelser! Bruk pilatesball, plate osv. ' -Svømming -gå turer i skog eller annet varierende terreng. -sov med pute mellom bena. - og sist men ikke minst bruk bekkenløsningsbelte (elastsk). På det verste sist gang klarte jeg ikke gå i trapper, var vondt i ryggen, vondt å ligge, vondt å stå. Det som hjalp meg litt hvertfall var å bite tenna sammen og holde meg i litt bevegelse. Vanne blomster og enkelt husrabe for satt jeg meg ned ble det verre hvertfall.
Junifrue Skrevet 4. august 2010 #4 Skrevet 4. august 2010 En liten kommentar bare: jeg har fått bekkenløsning nå og har bare hatt en time hos fysioterapaut, men hun anbefalte ikke svømming fordi da var ikke bekkenet stabilt. Vanngymnastikk derimot var visst supre greier.
Malinemor Skrevet 4. august 2010 #5 Skrevet 4. august 2010 Ja, dessverre :/ Den kom for fullt i uke 14 i forrige svangerskap, og nå 3,5 år senere har jeg fortsatt vært plaget fra tid til annen. Nå er jeg imidlertid gravid igjen ( i uke 4) og jupp, bekkenløsningen har allerede gjort sitt inntog. Det som har hjulpet for meg tidligere er behandlinger hos kiropraktor og manuellterapeut. Skal kontakte manuellterapeuten nå snart for å få oppfølging og øvelser. Varme lindrer, så det å ta et varmt bad eller stå med dusjstrålen mot korsryggen lindrer meg. Jeg har mest utslag i korsryggen, setet og nedover i lårene, ikke så mye foran i symfysen. Men jeg kjenner det godt om jeg reiser meg med beina for spredt f.eks. Sov med pute mellom knærne om natten, og reis deg med samlete bein så langt du klarer! Bekkenbelte kan hjelpe litt ja, men jeg ble anbefalt å ikke bruke det hele tiden.. Gode sko er også viktig!
Snøfnugg75 Skrevet 4. august 2010 #6 Skrevet 4. august 2010 Har dessverre lang erfaring. Tredjegangsgravid no, og i gang igjen. Eg har prøvd det meste av behandling (akupunktur, fysio, bekkenbelte, bassengtrening, naprapat). Mi BL sit i symfysen. For meg har ein ting vore ein revolusjon: MBT-sko. Sånne stygge masai-sko med "rund såle". Dei gjer at eg faktisk klarer å gå, og har mindre smerter når eg skal sove. Med vanlige sko, kan eg berre gå nokre hundre meter på asfalt. Dette er betre smertelindring for meg enn alt det andre til sammen! Det andre som funkar er: Bassengtrening med fysioterapeut. Dette finst mange stadar, og du treng henvisning frå lege. Eit anna tips er å ligge med pute mlm beina/knea. Når du blir større, kan det vere vanskelig/smertefullt å snu seg. Då er silkelaken ei god investering. Ta BL på største alvor og snakk med legen din.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå