Gå til innhold

alenemor-student-lånekassen-NAV.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har søkt om lån og stipend hos Lånekassen for skoleåret 2010/2011 - jeg får utbetalt 89 000 for dette året. I følge støttekalkulatoren får jeg utbetalt 103 300 for dette året.

Hvorfor får jeg mindre enn hva støttekalkulatoren sier - noen som vet det? Jeg har ingen jobbinntekt. Og studerer fulltid.

Jeg har forresten søkt om overgangsstønad og andre stønader aleneforeldre har rett på fra NAV - men jeg har ikke oppført dette på søknaden om lån&stipend. Det har jeg ikke gjort fordi jeg ikke vet hvor mye jeg kommer til å få utbetalt...

Er det da greit at jeg bare sender inn en ny søknad til Lånekassen når jeg vet eksakt "inntekt" fra NAV?

Håper så inderlig at noen kan svare på dette... Takkis ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke sende inn noe bekreftelse til lånekassa hva du får fra nav. Hvert år skjekker lånekassa inntekten din(gjennom ligningen) og da ser de hva du har fått av nav eller arbeidsgiver(da ser de bare inntekt, som da vil si overgangsstønad) da gjør de omregninger ved at de gjør om deler av stipendet til lån. Det er fordi OS er over lånekassa sine beregninger om å¨få fullt stipend. Du vil da få mindre i stipend og mer i lån.

Jeg får også 103 000 i året i følge støttekalkulatoren og jeg har fått det samme innvilget i søknaden. Så hvorfor du får noe annent det vet jeg desverre ikke.

Skrevet

Det er stipendet på 14 700 jeg ikke får. Rart at jeg ikke får full støtte...

Har sendt mail til lånekassen og spurt. Så får se hva de svarer :)

Takk for at du tok deg tid til å svare meg :)

Skrevet

Det tilsvarer jo ca forsørgerstipendet, husket du å skrive 01 i antall barn?

Skrevet

Er forsørgerstipendet på 14 700 i året?

Ja, jeg husket å skrive på det.

Venter på svar fra de...

HVIS det skulle ha seg sånn at jeg har skrevet feil i søknaden - kan jeg få etterbetalt stipendet da? Dette er jo penger jeg har rett på som alenemor...

Skrevet

Ser at jeg heller ikke har fått forsørgerstipend, så får ringe dem, jeg også.

• 3 uker senere...
Skrevet

Har du sendt inn dokumentasjon på at du har mer enn 40% omsorg?

Det må jeg gjøre...noe som er ganske så logisk når jeg tenker meg om :)

Men - jeg vet ikke hvor jeg skal få denne dokumentasjonen fra?

Noen andre som vet?

Skrevet

Den dokumentasjonen får du jo enten fra fvk eller nav.

Skrevet

Må man ha underskrift fra disse da, eller er det nok å bare levere en kopi av samværsavtalen?

Skrevet

Jeg mottar os og får derfor ingen ting fra lånekassen uten om utstyrstipend. kunne nok søkt om lån, men siden jeg enda har ungdomsrett må jeg betale alt tilbake, hadde jeg ikke hatt det ville noen?alt? blitt omgjort til stipend når jeg har fullfør skoleåret.

får jo også bostøtte,dobbel barnetrygd og barnebidrag. så tror du må oppi til lånekassen når og hvor mye du får i os og om du får bostøtte fra kommunen.

Skrevet

Ja, men tror lånekassen sjekker ligningene etterhvert som lån skal bli omgjort til stipend - sånn for min del som ikke har ungdomsrett.

Jeg kommer til å spare litt av det jeg får utbetalt fra lånekassen, sånn at jeg ikke får en super baksmell når jeg er ferdig utdannet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...