Gå til innhold

Skepsis til fremmede er positivt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var det jeg også alltid har ment, at babyen min er skeptisk til andre fordi hun er intelligent, og skjønner at det er forskjell på mennesker.

Utklipp tatt i fra forsiden på dinbaby.com:

12. Trygg og tillitsfull

"Trygge barn er tillitsfulle overfor fremmede."

Psykolog Berit Waal: Snarere tvert imot: Trygge barn er utstyrt med vett, og er ikke ukritisk overfor fremmede. De har lært å bruke sansene sine og er oppmerksomme overfor folk de møter. De legger derfor merke til om de er hyggelige, eller om de virker rare eller fjerne.

Utrygge barn kan ha en kontakthunger som gjør at de søker tillitsfullt mot fremmede. Dette misforstås ofte som at de er trygge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men dette er jo unyansert da. Det er stor forskjell på å hekte seg på hvilken som helst fremmed uten å bry seg om hvor foreldrene er og det å f.eks flørte med fremmede i visshet av at foreldrene er der og passer på.

Mitt barn er supersosialt i vognen eller i bæretøy, men småskeptisk og opptatt av å vite hvor vi er når folk det ikke ser så ofte holder det.

Skrevet

Det er klart. De fleste babyer er ikke skeptisk for alltid. Mi jente er skeptisk til fremmede de første minuttene. Hun må varmes opp, og deretter kan hun være hos nesten hvem som helst. Men det har alltid vært tydelig at hun har visst hvem foreldrene sine er, og at hun alltid foretrekker oss.

Skrevet

Dette er vel nærmest spesialpedagogikk, og ikke noe som angår den jevne borger. Men barn som har vokst opp på barnehjem kan ha lært seg til at de ikke skal binde seg til noen av pleierne, og derfor oppføre seg som "barnet" til alle voksne det møter. Dette kan gjelde for noen adoptivbarn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...