Gå til innhold

Opplevde akkurat noe skikkelig ekkelt! Epilepsi/besvimelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg slo albuen min skikkelig hardt da jeg skulle legge datteren min i stad, og satte meg ned på sengen fordi jeg kjente at det begynte å svartne litt for meg. Plutselig kjenner jeg at jeg ligger i sengen og vet ikke egentlig helt hva som skjer. Jeg har en sterk følelse av at bena mine beveger seg, men jeg er så borte at jeg ikke kan stoppe det og jeg ser heller ingenting. Følte at jeg måtte ut av det, men klarte ikke. Til slutt (etter en liten stund) klarte jeg å kjempe meg ut av det og får satt meg opp i senga. Jeg kjenner da at jeg har skikkelig vondt på baksiden av anklene (har antakelig sparket de inn i senga mange ganger. Jeg spurte datteren min om jeg hadde sparket med bena, og da sa hun ja og viste meg hvordan. Det jeg holdt i den ene hånda lå også plutselig på den andre siden av meg, så antakelig har jeg "slengt" med armene også. Nå etterpå er jeg ganske kvalm og skjelven, men albuesmerten var helt borte da jeg "våknet". Jeg lurer på om slike bevegelser er vanlige hvis man besvimer eller om dette kan være et epileptisk anfall/krampeanfall? (Har ikke epilepsi så vidt jeg vet, altså). Kan et epileptisk anfall utløses av smerte? (Det var jo forøvrig ikke ekstrem smerte, (har jo slått meg der mange ganger før), men slik smerte man får når man slår nervus ulnaris på baksiden av albuen...)

Er litt bekymret nå... Hvis jeg bare besvimte, er det jo helt greit, men disse bevegelsene av bena og armene som skjedde skremmer meg... Burde jeg kontakte lege?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kunne kanskje kontaktet lege ja. Ring legevakten og hør hva de tror om det som skjedde.

Men: reiste du deg brått? Er det lenge siden du har spist? Drukket lite i dag?

Når man besvimer kan man få litt spasmer, det trenger ikke å være epilepsi.

Ville kanskje vurdert å ringe en slektning som kan passe ungene dine, hvis du må en tur på sykehuset. Min mann besvimte slik du beskriver, og da la de han inn på hjerteovervåkning en natt. Ble hentet av ambulanse, på båre.

Er du fortsatt svimmel? Prøv å spis litt og drikk et glass vann. Det kan være lavt væske og energinivå, og at du evt reiste deg litt fort.

Skrevet

Huff, da! Ja, er fortsatt litt svimmel og kvalm. Jeg satt i senga da jeg besvimte, så jeg reise meg ikke fort. Det er fire timer siden jeg spiste, og jeg har drukket helt greit mye idag, tror jeg. Hva fikk mannen din til å besvime? Huff, kanskje jeg burde ringe legevakta?

Skrevet

Ja, du burde kontakte lege :) Ta en tlf i morgen du og forklar situasjonen.

Skrevet

Du kan som nevnt ovenfor her faa spasmer som varer i noen sekunder naar man besvimer, og i.o.m at du paa en maate var klar over at du var liggende og ikke helt med paa en maate er det sannsynlig at det var en besvimelse. Sannsynligvis var det en vasovagal reaksjon paa smerten som foerte til at blodtrykket ditt falt og du mistet bevisstheten.

Dersom det var spasmer pga epileptisk anfall ville du ikke vaert klar over at noe var galt da du ville vaert dypere bevisstloes.

Har du bitt tungen din saa er saken en annen da det tyder paa epileptisk anfall.

Men ring legevakten dersom du vil bli ytterligere beroliget.

Skrevet

Broren min har epilepsi, og det er klart det kan utarte seg forskjellig fra person til person, men det høres ikke ut som det som skjedde deg. Han har enten anfall der han er helt borte (har ingen fornemmelse at det skjer noe), men rister noe helt voldsomt. Disse heter grand mal. Ellers har han de i midte som han ikke er klar, men ikke rister. Han smatter og snakker usammenhengende. De mildeste anfallene er han klar over, og de er det bare han som merker. Vi merker ikke noe på han da. Det er som lyn i hodet sier han.

Etter alle anfall våkner han med kraftig hodepine.

Men ring legevakten du!

Skrevet

Så nå at du føler deg uvel ennå, så da ville jeg ringt legevakta. Det går nok bra :)

21:03

Skrevet

Mulig slaget er årsaken. Men slike anfall som du beskriver tas meget alvorlig når en som voksen ikke har påvist epilepsi. Ring legen din og be om utredelse.

Skrevet

Ringte legevakta og legen ringte ringte meg tilbake etter en stund. Han sa at det ikke var nødvendig for meg å komme dit med mindre det skjedde igjen eller jeg følte meg dårligere, men sendte en henvisning til nevrolog eller eeg, jeg husker faktisk ikke helt. Kanskje det var begge deler, for eeg gjøres vel på nevrologisk avdeling? Jeg spurte om ventetid, for jeg reiser på ferie i slutten av neste uke, og da sa han at han skulle skrive det ned, slik at de kunne få prøve å få det til før jeg reiser på ferie. Huff, hørtes ut som om han tok dette litt alvorlig :( Trodde sykehus hadde månedslange ventelister om det ikke var alvorlig...

Har for øvrig opplevd noe liknende for ti år siden. Da svimte jeg også av (eller kanskje det ikke var det jeg gjorde?) og da hadde jeg også sånne bevegelser av armer og ben sa de som var i nærheten. Både da og nå var det rett etter svømming i svømmehall. Hmmm... kan epileptiske anfall utløses av klorvann, bading eller liknende?

HI

Skrevet

HI nok en gang...

Legen sa først at jeg skulle ringe fastlegen å be om henvisning, men så ringte han tilbake rett etterpå og sa at han sendte henvisning. Jeg ble litt perpleks, så jeg opplyste ikke om den besvimelsen/krampeanfallet jeg hadde for ti år siden. Burde jeg ringe legevakta og opplyse om det nå, så han får det med i henvisningen? Er litt i tvil om det er viktig nok/relevant eller ikke?

Skrevet

Hei :)

Det går nok bra at du ikke fortalte om den hendelsen for lenge siden, men nevn det når du skal til videre utredning.

Det er jo mange grunner til at en kan ha krampe/besvimelse, så veldig greit å bli utderet for dette.

Lykke til :)

Skrevet

Epilepsilignende opplevelser kan utløses av store smerter og overanstrengelser. Det fikk jeg erfare da jeg var nyopperert i ryggen og skulle forsøke å dusje selv. Endte opp på gulvet med kramper som varte en kort stund. Epilepsi har jeg ikke, og dette er mange år siden nå. Husket også hva som skjedde, og de tre jeg kjenner som har epilepsi har alle forklart at de ikke husker noe fra en liten stund før til en liten stund etter det skjer. Hjernen er en merkelig ting, så mye kan vel utløse slikt. Om du er redd får du garantert en hjernescan på sykehuset for sikkerhets skyld. Synes nok du kan ta kontakt med legen siden du har hatt det en gang før.

Skrevet

Det jeg hadde var jo vondt, men vil ikke akkurat kalle det veldig store smerter... Men, det kan godt hende at det var store nok smerter til at det utløste det... Ikke vet jeg... Skal nå uansett til nevrolog nå, for legen sendte henvisning i går...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...