blomstre Skrevet 2. august 2010 #1 Skrevet 2. august 2010 Min aktive store jente som elsker skogen får med seg en flått av og til. Må si jeg sliter med å få dreisen på den der flått-fjerner-pinsetten. Noen som har noen triks? Mener også at jeg for en stund tilbake kom over en annen metode for å fjerne flått, som jeg tenkte at så myye enklere ut, og at den måtte jeg huske... Meeen, hva det var har jeg selvfølgelig glemt - Noen som har andre gode metoder å dele?
Mor Løvehjerte Skrevet 2. august 2010 #2 Skrevet 2. august 2010 http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article1345764.ece Sprit, olje og liknende er oppskrytt. Biologilæreren min fjernet flått hos meg bare ved å vri. som du leser i linken.
blomstre Skrevet 2. august 2010 Forfatter #3 Skrevet 2. august 2010 Med video og det hele gitt! Takk, de skal jeg se på :-) Spørs om det var noe å smøre på jeg leste om ja,men da er altså ikke det så lurt.
Mor Løvehjerte Skrevet 2. august 2010 #4 Skrevet 2. august 2010 Fhi er faktisk enig i at å smøre ting på flåtten, kan gjøre vondt verre: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5669&MainLeft_5669=5544:65035::0:5667:2:::0:0 Fått den ut?
blomstre Skrevet 2. august 2010 Forfatter #5 Skrevet 2. august 2010 Ja, greide det med flått-fjerner-pinsetten. Tidligere har jeg ikke greid å få med hodet... Så i den første linken din at det ikke spiller så stor rolle mht smitte, men greit å slippe den ekstra hudirritasjonen det følger med seg da. Det blir vel fler tenker jeg (les: masse blåbær), og øvelse gjør mester!
Tjohoppsannhei Skrevet 2. august 2010 #6 Skrevet 2. august 2010 Hvorfor sier alle at man skal vri? De løsner da akkurat like lett når man bare drar dem rett ut, med fingrene, og da kommer de ut hele også. Bikkja får gjerne lett flått...
blomstre Skrevet 2. august 2010 Forfatter #7 Skrevet 2. august 2010 Tja... men hvis man kan droppe vriinga så blir det jo lettere! Ellers er det vist små nymfer jenta mi kommer drassende med, så de er for små til å få tak på med fingrene.
ellen-propellen Skrevet 2. august 2010 #8 Skrevet 2. august 2010 Jeg skal prøve å forklare verdens beste måte å fjerne flått på,men det blir sikkert rart,haha Før fingrene ned til flåttens hode,en finger på hver side(pinsettgrep) Klem fingrene fort mot hverandre,og samtidig vri bittelitt mot høyre. Det kommer ett "knepp" og flåtten har sluppet. Jeg har brukt denne metoden i årevis (på dyr),og aldri hatt noen bein eller hodedeler sittende igjen.Heller ingen infeksjoner ol som har måtte behandles. Men forebygging er det viktigste.Flåtten hater hvitløk. Spis ett til to fedd i uka,så liker ikke flåtten deg lenger:-)
blomstre Skrevet 2. august 2010 Forfatter #9 Skrevet 2. august 2010 Takk for beskrivelse, ble forståelig den :-) Hvitløk? Hm, trodde vi spiste den del av det - jeg får øke dosen!
Mor Løvehjerte Skrevet 3. august 2010 #10 Skrevet 3. august 2010 Eller flytt nordover. Så kan vi leke sammen, og du slipper den dritten der. Tror det må være den eneste saken med vinger eller bein som vi ikke har her.
blomstre Skrevet 3. august 2010 Forfatter #11 Skrevet 3. august 2010 He, he, her har vi ikke mygg ser du... så da står det alså mellom mygg eller flått...
Mamma'n til Nora <3 + en spire Skrevet 4. august 2010 #12 Skrevet 4. august 2010 Hei! Jeg bruker selv en "flåttplukker" fra apoteket. Den ser ut som baksiden av hammeren om du forstår. Denne "trer" du bare rundt flåtten og vrir rundt. Da får du med alt. Jeg har brukt den i mange år både på dyr og mennesker. Fungerer hver gang. Man får med to str. også, slik at man kan fjerne de minste flått'ene. Den minste har jeg til go med brukt på våtlinjen til hunden min, uten problem.
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 4. august 2010 #13 Skrevet 4. august 2010 Henger meg på Mamma'n til Nora <3 her. Kjøpte noe som faktisk ligner et kubein eller baksiden på en hammer. Lett som en plett og man slipper knotingen en pinsett eller noe som minner om mine 10 tommeltotter. Fint for de som syns flåtten er helt motbydelig å ta på)
blomstre Skrevet 4. august 2010 Forfatter #14 Skrevet 4. august 2010 Hm, ja de høres absolutt mye mer brukervenlig ut enn den flått-pinsetten jeg fikk på mitt apotek, den skal jeg jammen se etter, så takk for tipset!
Gjest Skrevet 4. august 2010 #15 Skrevet 4. august 2010 Jeg må og henge meg på den altså! Har også den "brekkjern-liknende" flåttfjerneren og den er helt fantastisk:D Katten min har en tendens til å få flått om våren/sommeren og med denne er det ikke ekkelt å fjerne flått i det hele tatt. Og hele flåtten følger med også!
Lillebror og stoerebror Skrevet 4. august 2010 #16 Skrevet 4. august 2010 Bor på sørlandet og får jo flott hele tiden. Drar den bare rett ut. Ikke noe problem. Det viktigste er å fjerne den tidlig. Du kan eventuelt "massere" den inn med spytt og den slipper av seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå