cecilies mamma Skrevet 2. august 2010 #1 Skrevet 2. august 2010 av forskjellige grunner ønsker jeg at mitt barn skal starte på steiner skolen heller enn den kommunale. har vert og sett masse på i.nett siden deres og er veldig inntresert, men finner ikke ut hva det koster ha barna i steinerskolen??
Gjest Skrevet 2. august 2010 #2 Skrevet 2. august 2010 Vet ikke om det er likt over alt men her en sidene til en Steinerskole i Oslo: http://www.rsio.no/index.php?page=skolepenger Og forøvrig ... nei, skolen steiner ikke, det er ikke lov ;-)
cecilies mamma Skrevet 2. august 2010 Forfatter #3 Skrevet 2. august 2010 takker så mye, sto ingenting om priser på skolen i våres by, så følte meg noe fortvilet siden det kan påvirke det valget vi tar noen som har erfaring med å sende sine barn dit, som har erfaring med tradisjonell skole og steiner pedagogikken? setter pris på alle svar som kan være med og hjelpe meg ta en besluttning!
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 2. august 2010 #4 Skrevet 2. august 2010 Jeg vet at mange barn som har gått steinerskole føler at det blir vanskelig når de kommer til ungdomstrinnet og må over på vanlig skole, fordi det er relativt få steiner ungdomsskoler. De befinner seg da i et skolesystem som ikke vektlegger det samme som steiner og som de ikke forstår. Jeg er ikke negativ til steinerpedagogikk, men jeg er skeptisk til et system som bare delvis hjelper ungen. Det er sikkert fint å lage sine egne lærebøker, men man må fortsatt ha full opplæring i matematikk for å bli lege. Samtidig som læringsformen er kreativ og mer tilpasset individet.
second_time Skrevet 2. august 2010 #5 Skrevet 2. august 2010 Vi lever i en mine, dine og våre familie. Barna til min mann går på Steinkerskole. Steinerskoler er like forskjellige som kommunale skoler. Noen er kjempe bra og andre ikke så bra. Slik opplever jeg vår steinerskole: Steinerped. inviterer til individuell tilnærming til det enkelte skolebarn, de lar barna lære i sitt eget tempo, de har spennende kreative og praktiske fag som den kommunale skolen ikke har og de er sterke på å lære barna språk, matte og samfunnsfag. Jeg opplever også at steinerskolebarn er veldig flinke til å fremstille seg muntlig (de har fra tidlig alder rollespill og skuespill osv) Minus: -vi mener det er bra at man har forventninger til at barna skal ha et mål (som f.eks lære å lese innen 2 kl.) Mange barn henger etter i elementær kunnskap de første årene på grunn av dette. -1. klasse er som en forlengelse av barnehagen og er ikke skole (men de har offentlig godkjent fagplan for dette året -ikke skjønner jeg hvordan) -steinerskolen har for høyt indivduelt fokus... skaper individualister. -for lite lekser (viktig å lære seg å lese på egenhånd til skolegang senere i livet) - barna faller lett utenfor i det generelle ungdomsmiljøet i nærmiljøet. - Steinerskolen har ikke sans for karakterer, men skriver skriftlige vurderinger om barnet. Kvaliteten på vurderingene varierer. -mange foreldre med barn som "faller utenfor" eller er anderledes velger Steinerskolen til barna sine. -Steinerskolen har stort rom for barn som er anderledes og skolen er kanskje ikke den som kontakter hjelpeapparatet utenfor med det første... talefeil, utagering, lærevansker... ikke alltid disse barna får hjelp med det første. Barna til min mann elsker selvsagt sin skole og siden valget at de skulle gå der falt for lenge siden; er det klart de skal fortsette der. Våre felles barn skal gå i den offentlige skolen. Vi har mye positivt å si om Steinerskolen vår, men vi opplever den kommunale skolen som bedre.
Miss Misantrop Skrevet 3. august 2010 #6 Skrevet 3. august 2010 Jeg er 3. generasjon Steinerbarn og jeg vil gjøre alt som står i min makt for at det skal bli en 4. generasjon. Av de som gikk i klassen min på videregående er det 5!!!! med phd’s og vi var en klasse på 21 (noen kom til og noen falt fra, men vi startet med 21 og sluttet ca. der) Det er i allefall 8 av oss som gjør over en mill i året. (Av nygjerrighet sjekket jeg en i klassen og an tjente 11 mill i fjor og hadde en formue på 34 mill) så nei, vi er ikke en gjeng tapere. Jeg har dysleksi og fikk god hjelp til å finne mitt fagfelt og ble godtatt som den jeg var. Har en mastergrad og en bachelorgrad på to forskjellige områder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå