Gå til innhold

Duo test...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest litt om det inne her, og nevnt det fort for legen min, så jeg skal til han i morgen. Jeg rekker akkurat å bli 38 før termin, og tenker jo litt på det med alderen og fare for downs osv.

Kan ikke si at jeg har lyst til å ta fostervann prøve, men man kan vel få ganske greie svar på blodprøve også... eller? Spør dere her inne jeg, for jeg finner liksom ikke noen gode svar på det, og her inne er det jo mange som vet akkurat hva det er.

Takk for svar :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, en duotest er jo ikke 100% sikker når det gjelder resultater. Men det gir en veldig god indikasjon på om det er fare for noen syndromer. Jeg hadde sjanse på 1:128 etter alder, 1: 891 etter alder og ultralyd og tilslutt 1: 13298 etter alder, blodprøve og UL.

Dersom du ender opp med et resultat til sist med høyere risiko enn 1: 250 får du gjerne tilbud om FVprøve.

Vi ønsket ikke å ta den i utgangspunktet pga den lille abortrisikoen som er.

Snakk med legen din og søk om duo test.

Sist svangerskap ble jeg 38 2 mnd før termin og fikk tilbud om det.

Lykke til!

Skrevet

Hei Lille gull.

Jeg har tatt duotesten for litt mer enn to uker siden, og det gikk veldig fint. Første blir du innkalt til en genetisk veilednings time hvor en dame forteller hva risikoen for at du skal få et barn med down eller trisom 13 og 18 utifra alderen din. Jeg blir 39 og hadde en risiko på 1/128 for down og de andre kromosom avikene. Etter veiledningstimen gikk turen videre til ultralyd hvor en overlege så om det var veske i nakkefolden på babyen, om nesebenet var slik det skulle og gane spalte og ryggmargsbrokk. Når den timen var over fikk jeg en risiko på 1/800. Etter en uke fikk jeg brev med svar fra blodprøvene og da var jeg kommet opp i en risiko på 1/2150 for down og 1/3000 på trisom 13 og 18. Der stod det at det var lav risiko for at mitt barn har noen for for kromosom avvik. Hvis disse tallene hadde vært lavere hadde jeg valgt å ta fostervannsprøve, men nå så vi ingen grunn til det.

Lykke til...

Skrevet

Takk for svar.

Virka ikke helt som om legen helt kobla hva jeg snakka om med en gang da jeg nevnte det for han... så sa jeg til han at jeg blir jo 38 innen babyen kommer.. å ja, da vil du vel kanskje testes var svaret, hehe.

Fant derfor ut at jeg kanskje skal finne ut litt selv før jeg reiser til han i morgen, siden han ikke virket helt på nett da jeg snakket med han.

Men da skjønner jeg det slik at dette er noe som må søkes om, og at det ikke er blodprøver jeg tar hos legen? Og at jeg da ut i fra søknaden får time hvor dette blir snakket om, tatt blodprøver og UL?

Skrevet

ja det gjøres på sykehuset og ikke hos fastlegen. Så du må henvises av han vil jeg tro. Jeg følges opp på ullevål i utgangspunktet, så jeg ble bare sendt opp på duotest. Men hadde jeg vært deg ville jeg snakket med legen og sagt at du vil testes. Legen vi hadde ultralyd hos sa at de helst tok duotest først før de eventuelt gikk videre med fostervanns eller morkakeprøve.

Lykke til i morgen!

Skrevet

Takk for det!!!

Var hos legen i dag, så han sendte henvisning... nå får jeg bare vente å se hvor lang tid det tar..

Legen unnskyldte seg for at han var en smule distre sist, hadde bare hatt 50 pasienter den dagen, like mange som han har en hel helg på legevakta.. så jeg skjønner vel hvorfor han ikke var helt på nett...

Han hadde heller ikke helt kobla sist at jeg faktisk blir 38... han syns jeg så så ung og sprek ut... så det var jo kjekt, hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...