Anonym bruker Skrevet 2. august 2010 #1 Skrevet 2. august 2010 Ja, da var vår første sommerferie som småbarnsfamilie over. Har en på snart to og en på 5 mnd. Kan trygt si at jeg ble mer sliten enn noen gang. Vi har nok gått i alle feriefellene! Jeg trenger sårt råd om hvordan legge opp en ferie med veldig små barn da vi kun har erfaring med "voksenferie" til St. Tropez ol.l.. Hva fungerer best: Resortanlegg i syden? Hytteferie på campingplass (Norge)? Helt andre alternativer? Eller blir man rett og slett hjemme de første årene? Neste sommer er eldstemann straks tre og yngste 15 mnd. Tar imot alle råd og erfaringer med glede!
Anonym bruker Skrevet 2. august 2010 #2 Skrevet 2. august 2010 Sunwing Resort Alcudia. Jeg har gode erfaringer med en 3 åring der.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2010 #3 Skrevet 2. august 2010 Hvis dere bor på østlandet så vil jeg anbefale Danmarksferie. Dere bare pakker bilen og kjører til ferga. Dere slipper av og på fly og innsjekk av bagasje osv. På ferga er det lekerom o.l. Når dere kommer til Danmark er det korte avstander, dere slipper altså en lang biltur med små unger. Sjekk inn på et feriesenter hvor dere får leilighet med alle fasiliteter. På feriesenterene har de gjerne i tillegg badeanlegg, lekeplasser, tennisbaner o.l. Bestill leilighet med hage så kan dere kose dere der når ungene sover. I Danmark blir det ikke stekende hett (noe som er et mareritt med småunger), men det er bedre vær enn i Norge. Vel er det litt harry med danskebåten, og Danmarksferie er kanskje ikke så "spennende". Men jeg er positivt overrasket over hvor utrolig fint det er der, rent og pent og veldig godt tilrettelagt for barnefamilier. Jeg ble i allefall ikke sliten av vår ferie der!
Anonym bruker Skrevet 2. august 2010 #4 Skrevet 2. august 2010 Hva mener du med feriefeller egentlig? Da tvillingene var ett dro vi til Thailand, Bangkok og øytur, slitsom flytur, men turen gikk greit ellers.. Da de var to dro vi til Mallorca, familieresort. Veldig fint, lettere med større barn ( vi har en stor og en liten tvilling, minste ligger ca ett år etter i utvikling ) I år ( de er tre ) har vi vært i Danmark, og småturer til Tusenfryd og Hunderfossen. Koselig å sove over på campingplass (hytte), det synes ungene var stas.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2010 #5 Skrevet 2. august 2010 Det aller aller beste er å leie et feriehus, du kan velge mellom alle de landene du ønsker deg. Vi har foreløbig holdt oss til Danmark og Sverige, men har nå tenkt på å leie i Frankrike også. Lei et barnevennlig hus/hytte, gjerne med svømmebasseng i hagen eller i nærheten av sjøen. I Danmark er det flere steder en kan leie feriehus med inngjerdet hage, og gangavstand til stranden, lekeplass og den lokale bakeren... Blir ikke bedre enn det, man kan kose seg hele dagen og når kvelden kommer legger du ungene på soverommet før de voksne setter seg på verandaen i solnedgangen med en kald øl eller et glass vin og en stor bolle reker Går også ann å leie hus med flere soverom og mange sengeplasser, da kan man ta med seg en barnefamilie til. Jeg har en søster med barn på samme alder som våre, og mannen min har en bror med barn på samme alder, begge disse har vi vært på koselige ferier sammen med. Overfyllte flyplasser, stress, hoteller og "syden" har jeg overhodet ingen dragning mot med en skolegutt og tre barn under skolealder. Med fire barn blir det altfor dyrt også, men kommer nok til å leie en leilighet i "syden" når ungene blir større, eldstemann på 9 år lurer fælt på hvor guttene i klassen har vært hen når de har bedt seg fri fra skolen i to uker Ungene trenger ikke så mye for å kose seg i ferien, for dem holder det lenge at vi foreldrene har helt fri noen uker og tar oss tid til dem fra morgen til kveld. En hyttetur på et nytt sted er full av opplevelser, oppdagelsesferder og koselig familietid, selv om det ikke er lenger unna enn sørlandet...
Anonym bruker Skrevet 2. august 2010 #6 Skrevet 2. august 2010 Kommer ann på hva dere og ungene trives med! Trives dere med bading tar dere et av de beste familiehotellene i syden med alt inkludert, så slipper dere tenke på noe. Trives dere i Norge på ferie leier dere hytte med vann, innedo osv. Har dere ikke råd "til det beste" må dere belage dere på en mer slitsom ferie så lenge man har flere under tre år. Min erfaring...
Anonym bruker Skrevet 2. august 2010 #7 Skrevet 2. august 2010 Takk for alle svar :-) Ser ut som det å leie hus er tingen og ikke farte fra hotell til hotell som vi har gjort nå. Å reise med ferge har jeg ikke tenkt på, men det virker jo som en god ide. Vi har alltid benyttet fly, men synes det har vært slitsomt de siste gangene (flyseter med uflyttbare armelener, demostrasjon på flyplass, forsinkelser, bagasje som ikke kommer frem osv).Slitsomt når man har veldig små barn! Har ikke prøvd Danmarksferie før, så skal nok prøve det til neste år. Skal bli interessant å prøve noe nytt. Skal si det med ferie endrer seg når man har fått barn. Et spm. til.: Pleier dere å ta en voksenferie også? Eller tar dere med barna på alle turer dere reiser på? HI
Anonym bruker Skrevet 2. august 2010 #8 Skrevet 2. august 2010 Vi satset på Nogesferie i år. Hytte på campingplass, kort kjøreavstand og det passet utmerket for oss. Campingplassen hadde basseng, lekeplass og god plass. Da kunne de boltre seg fritt hele tiden. (Har 2 under 3) for min del var dette mye mindre slitsomt enn tanken på hotellferie med de små!!
Anonym bruker Skrevet 3. august 2010 #9 Skrevet 3. august 2010 Vi prøver forresten å få til en "voksenferie" i året, bare en langhelg (2-4 overnattinger), men da på hotell uten barna. Vi har 4-6 uker med ungene om sommeren, og en helg alene. Da har alle fått det de trenger av ferie på et år
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå