Mammaen til Isak Skrevet 2. august 2010 #1 Skrevet 2. august 2010 Ser veldig mange er flinke til å lage all mat fra bunnen av. Vi syns selv vi er ganske flinke men kan bli bedre. Vil gjerne høre hva dere spiser til middag. Og feks litt oppskrifter ) Leste også i en annen tråd her om det samme, hvor flere skrev at de ikke likte disse matlistene som folk la ut. At de aldri spiste slik mat til middag selv. Og da blir jeg så nysgjerrig, hva spiser dere som aldri spiser fiskekaker,laksefilet,gryte og pizza feks? )
Gjest Skrevet 2. august 2010 #2 Skrevet 2. august 2010 Jeg lager i såfall pizzaen selv de få gangene vi har det, laks er jo godt, fiskekaker - tja, hvis de lages selv eller kjøpes på fisketorget så er det vel greit med fisk i de, men ellers så er det jo ikke noe særlig. Vi spiser mye kjøtt, slaø jeg innrøme. Burde spise mer fiskeretter. I dag skal jeg helsteke kylling og ha salat til.
Kaffemocca Skrevet 2. august 2010 #3 Skrevet 2. august 2010 Her er det jeg kommer på som jeg lager fra bunnen,jeg kjøper posemat også altså:-p Fiskegrateng Kjøttkaker/hamburgere Gryteretter Pai Supper Former med diverse i' Horn Også kjøper vi mye fersk fisk og rent kjøtt. Er det jeg kommer på i farta:-)
Mammaen til Isak Skrevet 2. august 2010 Forfatter #4 Skrevet 2. august 2010 Har du noen gode oppskrifter på hjemmelaga gryter? Jeg lager det svært sjeldent, gryte spiser vi egentlig sjeldent. Men mannen er innmari god på å lage viltgryte om høsten
Kaffemocca Skrevet 2. august 2010 #5 Skrevet 2. august 2010 Jeg tar egentlig ting veldig på slumpen når jeg lager gryte, men det går mye i viltgryter her siden vi får gratis kjøtt. Jeg kan jo liste opp ting vi pleier å ha i viltgryte hvertfall: Kjøtt Løk Enebær Gulerøtter Erter Rømme Salt Pepper Fløte Sopp av diverse slag Ikke den sunneste gryta kanskje,men blir ille godt med fløte og rømme i :-) Ellers er jo kyllinggryte godt,med paprika, ananas, mai, rødløk, karri og litt sånt i. Kjenner nå at jeg er dårlig på å huske hva jeg har i maten. Men bare prøv deg fram med ting du syns er godt sammen så blir det nok bra:-)
Gjest Skrevet 2. august 2010 #6 Skrevet 2. august 2010 Jeg lager musli yoghurt alle gryter og supper fra bunnen.
Gjest mphs Skrevet 2. august 2010 #7 Skrevet 2. august 2010 Hvordan lager du yoghurten. Har du en "sopp"? Og om det er det du har hvor får du kjøpt den? Husker moren min hadde en slags sopp som hun kunne lage yoghurt naturell med.
Gjest Kjøttkakemor Skrevet 2. august 2010 #8 Skrevet 2. august 2010 Her er oppskrifter med kun fem ingredienser: http://www.klikk.no/system/topicRoot/Fem_ingredienser/
Lemonia Skrevet 2. august 2010 #9 Skrevet 2. august 2010 Kan jo bruke denne ukens meny som eksempel, ganske typisk mat for oss: I dag: Hjemmelaget fiskegrateng med kokte poteter, gulrøtter og smeltet smør. Tirsdag: Grillede lammekoteletter med couscoussalat. Onsdag: Hjemmelagede vårruller med søt chilisaus. Torsdag: Pitabrød fylt med stekt kylling, ovnsbakte grønnsaker og paprikahummus. Fredag: Hjemmelaget pizza med italiensk salami, oliven og chili. Lørdag: Stekt laks med poteter, grønnsaker og rømme blandet med urter og sitron. Søndag: Provencalsk kyllinggryte og annapoteter til. Ripskake og vaniljesaus til dessert.
Mammaen til Isak Skrevet 2. august 2010 Forfatter #10 Skrevet 2. august 2010 Oppskrift på søndagsmiddagen? )
Tommage♀♂ Skrevet 2. august 2010 #11 Skrevet 2. august 2010 Jeg lager stort sett alt fra bunnen av. Pizza, lasagne, alle andre pastaretter, alle risretter, alle potetretter, alle salater, alle sauser, alle supper osv. Ikke alle retter jeg lager som har navn, men jeg bruker vanligvis mye grønnsaker i alt. Lager ikke fiskerkaker osv selv, men bruker stort sett ren fisk. Burde nok servert fisk oftere...
Studine mevik Skrevet 2. august 2010 #12 Skrevet 2. august 2010 Må bare komme med en liten faktaopplysning angående fiskekaker. Det er et krav at det skal være minst 60-70%fisk i fiskekakene som du får kjøpt i butikken. Tidligere var det langt mindre fisk i fiskekakene. Så selv om det ikke er like bra som å lage selv, så er det blitt mye bedre
Lemonia Skrevet 2. august 2010 #13 Skrevet 2. august 2010 Veldig enkelt. Til potetene: Skrell poteter og skjær dem i _tynne_ skiver (går greiest i food processor eller på et rivjern). Tørk dem godt med kjøkkenpapir. Smelt smør. Pensle bunnen av en ildfast form med litt smør. Legg på et lag potetskiver så de overlapper hverandre litt. Pensle med smør og dryss på salt, pepper og timian. Nytt lag poteter, mer smør og krydder. Fortsett slik til potetene er brukt opp og pensle med smør øverst. Dekk med folie og stek ved 190 grader i 1½ time. Til kyllinggryten: Del kyllingfilet i biter og vend i mel tilsatt salt og pepper. Brun i gryte sammen med hakket løk og hvitløk. Tilsett hermetiske tomater, rødvin, salt og pepper. La småkoke ca 20 minutter. Rør inn svarte oliven og hakket frisk basilikum (du kan bruke tørket, da tilsettes det sammen med de andre ingrediensene).
Bebés'ilvousplâit Skrevet 2. august 2010 #14 Skrevet 2. august 2010 Jeg lager mat fra bunnen av og bruker halvfabrikata sånn ca. 50/50. Synes vi har funnet en god balanse der. Jeg er f. eks. veldig fan av frosne grønnsaksblandinger, som for øvrig er blitt "friskmeldt" den siste tiden. Her er noen forslag til mat jeg lager selv fra bunnen av: -Brød -Fiskegrateng -Hvit saus (denne er utrolig anvendelig og jeg bare smaksetter den etter hva den skal serveres til) -Kjøttkaker -Gulrotstuing/makaronistuing/kålstuing -Salater (liker godt kyllingsalat med pasta, rødløk og mais osv. Nam!) Åh, ble sulten nå
Gjest Skrevet 2. august 2010 #15 Skrevet 2. august 2010 Sett ovnen din på 50 grader aller først. Varm 2 liter melk opp til kokepunktet. Jeg bruker ekstra lett, da ddet er det vi bruker. (Og så er det jo sunnere) Så kjøler du det ned til en varm kroppstemperatur. Mellom 38-40 grader. Ikke for varmt heller, da dreper du yoghurten. Så tar du 1 boks MATyoghurt eller annen tykk naturell yoghurt. Jeg anbefaler ikke vanlig naturell. 2 ss rømme for å hjelpe på prosessen og du rører det i straks ønsket temperatur er nådd. Rør godt Så setter du det 6-8 timer/natten over inn i ovnen. Bare ha det i gryta. Når du setter i gryta slår du AV ovnen. Den skal bare være som en varm, lun plass. Ligger det et tynt lag med veske over den ferdige yoghurten er det bare å helle det av i stedet for å røre det inn, da får du tykkest mulig yoghurt. Ha det i en mugge i kjøleskapet, den tåler en uke. Spises naturell, med bær, honning eller en skje syltetøy. Sønnen min klarer knapt å begrense seg...
Gjest Skrevet 2. august 2010 #16 Skrevet 2. august 2010 Vi har mange retter som går igjen her i huset, som jeg derfor lager kjemperaskt fra bunnen av. Laksefilet bruker jeg ofte, men ikke det andre du nevner, og i såfall lager jeg alt selv. Laks i folie Wok - ulike versjoner Kjøttkaker Lettsaltet torsk Spagetti/pasta/pizza Koteletter kjøttsuppe lapskaus saltkjøtt osv Har alltid MASSE grønnsaker til. Sauser jeg bruker MYE: 1 Tomatsaus stek karbonadedeig stek hakket løk, hvitløk, gulrot, selleristenger, paprika i olje bland sammen og ha i vann + buljongterning kokes litt inn deretter noen ss tomatpure boks med hakket tomat stor t-skje sukker salt og pepper kokes 2 kotelettsaus Ha smør i ett slik dypt stekeebrett for ovn deretter koteletter som er saltet/ peppret på begge sider ha i en løk i båter + sopp + gulrot bland sammen 6 dl vann + 6 ss jevning (mørk) + 2-3 ss soya olje når kotelettene har stekt en stund på begge sider, ha over sause blandingen stekes/kokes ca 20 min på 200 gr. 3 woksaus kjøtt etter valg, vi bruker biff eller kyllingfile Mariner kjøttet i ca 20 min i: 4 ss lys soyasaus 2 ts brunt sukker Dette blandes, så sukkeret løser seg opp. wok deretter kjøttet, sett til side Grønnsaker etter valg, løk, hvitløk, gulrot, broccoli, blomkål, paprika, sopp, bambusskudd. tar det jeg har hjemme wokes ha i kjøttet ha i ca 3 ss sesamolje 4 dl vann 4 ss lys jevner gi ett oppkok og kok 3 min tar noen ganger i mere soyasaus 4 kyllingsaus: 1 dl hønsekraft eller -buljong 2 dl krem- eller matfløte 1 ts sennep 2 ss soyasaus pepper (hvis nødvendig) 2 ts maisenna jevner BRUN SAUS OG HVIT SAUS Orker ikke skrive mer ;S
Melkerullen Skrevet 2. august 2010 #17 Skrevet 2. august 2010 Veldig kjekk tråd! Kan dere si hvordan man lager fiskekaker og fiskegrateng?
Marbella Skrevet 3. august 2010 #18 Skrevet 3. august 2010 Jeg lager fiskegrateng sånn: Kok opp ca 500 g torskfile Lag hvitsaus ( med mel eller glutenfri melblanding) Kok opp makaroni ( jeg bruker glutenfri) 2 gulerøtter krydder Du kan ha på strøkavring på toppen Utrulig dårlig på oppskrifter jeg lager av det jeg har........ Ellers så spiser vi: Kjøttsuppe Mye kvalkjøtt Vilt Fisk, torsk, sei, kveite og laks Hjemmelaget lasagne Lasagne og fiskegrateng lager jeg kvelden i forveien - endel ting tar for lang tid og lage når man kommer hjem fra arbeid.....jeg vil bruke max 30 min på middag:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå