Anonym bruker Skrevet 2. august 2010 #1 Skrevet 2. august 2010 Jeg svarte på en tråd for noen dager siden om min 2 uker gammel baby som spiser 120 ml MME mellom 7 - 8 ganger i døgnet. Er veldig redd for at hun spiser for mye, men hun gråter og skriker om hun ikke får mat når hun har lyst på det. Jeg spurte moren min om råd, men jeg ble helt satt ut da jeg hørte hva hun mente jeg burde gjøre. Først sa hun at jeg burde gi babyen gråt minst to ganger om dagen (bare for å forfriske minnene deres, hun var bare 2 uker gammel (snart 3 uker nå.) Da jeg sa at jeg mente det var altfor tidlig, sa hun at jeg burde ihvertfall gi henne varmt vann med solbær- eller bringebærsaft opp i når hun gråter. Er jeg den eneste som reagerer, eller er det mulig at hun har rett??!! Noen som har ordentlig råd jeg kan bruke? Vil ikke at hun skal veie 10 kilo før hun er 1 måned gammel.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2010 #2 Skrevet 2. august 2010 Hun spiser ganske mye, synes jeg. Her spiser baby, 4mnd., 180ml. 4 ganger i døgnet. Og det sies at babyer ikke skal overstige 1liter MME i døgnet. Så jeg ville tatt en prat med hs om dette. Og er du sikker på at det er mat hun vil ha når hun skriker? Kan det være andre ting som plager henne?
Anonym bruker Skrevet 2. august 2010 #3 Skrevet 2. august 2010 Snakk med helsestasjonen om hva du skal gjøre dersom du overstiger 1 l mme i døgnet. Ikke gi ungen saft. Er barnet stort nå siden du er redd for at hun skal veie 10 kg når hun er 1 mnd?
Anonym bruker Skrevet 2. august 2010 #4 Skrevet 2. august 2010 Regner med du mener grøt når du skriver at du skal gi henne gråt? Grøt skal hun ikke ha på lenge enda. Det tåler ikke magen. Du skal heller ikke gi henne saft. Det kan godt hende det får henne til å slutte å gråte en liten stund fordi det smaker søtt, men det gjør ikke noe med årsaken til at hun gråter. Prøv smokk eller en ren lillefinger til å suge på. Det kan være så enkelt som et suge/kosebehov. Stryk henne på ryggen, magen, byss henne, alle andre metoder for å stoppe gråten Ellers synes jeg du skal ta henne med på helsestasjonen og spørre der hva de synes om matinntaket. Det er stoooore forskjeller på hva barn skal ha og stort sett regulerer de det helt fint selv.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2010 #5 Skrevet 2. august 2010 Den totale mengeden mme bør ikke overstige 1000 ml pr. døgn over tid. OVER TID altså. Vesla spiste omtrent det samme som din på samme alder, men det stabiliserte seg på noe mindre etterhvert, da hun forsto at hun fikk mat, og sluttet å gulpe så mye (gulper jenta di?). Grining og saft er ikke å anbefale, nei. Moren din er ikke helt oppdatert dessverre. Bruker dattera di smokk? Kan være hun har et sugebehov som hun føler hun får dekket med flaska. Her hjalp det i hvert fall å begynne med smokk. Spør heller helsesøster eller se inne på flaskeforumet her inne, enn å frata barnet mat. Dessuten skal du ta å kontrollmåle en skje mme-pulver, da du kanskje ikke er helt nøyaktig i mengden pulver du bruker i hver flaske. Det kan gjøre at barnet må drikke mer for å få i seg nok mat. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 2. august 2010 #6 Skrevet 2. august 2010 Hi HI her! Ja, mente selvfølgelig grøt, gikk litt fort i svingene. Hun bruker smokk, og er vanligvis en veldig rolig og snill baby, men er noen ganger smokken ikke funker. Har også prøvd å gå med henne, bysse henne, etc.. Eneste som funker er flaske. Har prøvd bare kokt vann også for å se om hun er bare tørst, men ikke det hjelper en gang. Må innrømme at jeg blander opp noen MME måltider samtidig, måler alltid så nøyaktig som mulig og rister og blander godt for hver flaske, men har også tenkt tanken at det kanskje ikke er nok næring i melken. Hun gulper veldig lite, men sliter med hard magen innimellom. Er ikke noe overvektig enda, men har ikke mulighet til å komme meg til helsestasjon for å veie henne. Har ringt helsestasjon, men den helsesøsteren jeg skal få er på ferie denne uken, og jeg følte meg for dum til å spørre bare hvem som helst der oppe. Mitt første barn hadde GERD . reflux - magesyre som kom opp i spiserøret, og hun spiste nesten ingenting, så må innrømme at jeg har ikke peiling på hvor mye og hvor ofte en normal baby skal spise eller hvordan en baby da reagerer på måltidene sine. Skikkelig newbie, selv om jeg er andregangs
Anonym bruker Skrevet 2. august 2010 #7 Skrevet 2. august 2010 Hun skal absolutt ikke ha grøt nå, det kan fullstendig ødelegge tarmerr og fordøyelse! Snakk med helsesøster, de har mye mer peiling enn din mor- som overhodet ikke har det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå