Gå til innhold

Hvordan taklet nr.2 at nr.3 ble født?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner at det blir stor overgang for nr.1 og få søsken. Men nr.2 ble jo født med søsken på plass...

Hvordan taklet din nr.2 at det kom en baby? Aldersforskjell mellom ungene i søskenflokken? Reagerte eldstemann på at det kom en baby til?

Har to tette med 19,5mnd i mellom, yngste snart 16mnd. Vi er i tenkeboksen kommende halvår om vi skal ha ett barn til. Er i det minste blitt enige om at en eventuell tredjemann skal komme om ikke så altfor lenge. Men lurer på hva slags omveltninger det i så fall vil medføre for oss som familie. Våre to gutter er meget bestemte og har slitt med sjalusi, spesielt når eldste kom inn i toårstrassen og minste begynte å bevege seg rundt og bli en konkurrent om lekene. Samtidig ser jeg det som positivt at vi fikk nyfødttida med minste før enn verste trassen satte inn hos eldste. Finnes det flere slike "gløtt" i utviklinga hvor det kan passe best med fødsel og nyfødttid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har det gått ganske bra med både nr 2 og 3 når de ble storesøsken, men ettersom babyene ble litt større (7-8 mnd +) merket vi litt at de ikke alltid var fornøyd med å ikke være minst og søtest lenger ;-) Litt sånn måtte/må bare bort å subbe litt på minste, gjøre seg ekstra til osv. Har generelt sett vært veldig forskånet for sjalusi, så skal ikke klage. Vi har 2 år og 9 mnd mellom nr 2 og 3 og 2 år og 2 mnd mellom nr 3 og 4. Synes ca 2 år er bedre enn nesten 3 år. Ville enten hatt kort avstand (ca år eller mindre), eller lang avstand (over 4 år) mellom barna. Så skulle jeg valgt anderledes nå, noe som er umulig, så skulle jeg ønske at nr 2 og 3 var tettere i alder.

Skrevet

Nr 1 var 2 år og 3 mnd når nr 2 kom.

Det var en stor overgang og masse sjalusi i starten, men det gikk seg bra til etter noen mnd.

Nr. 2 var 20 mnd da nr 3 kom (nr 1 hadde 3 uker til 4-årsdagen sin).

Dette var nesten ikke noe overgang i det heletatt annet enn noen flere bleieskift.

Storesøsknenen elsket lillebror fra første stund og har gjort det siden. De sloss omtrent om å hjelpe til med å hente og kaste bleier, og koste/koser på han heletiden. Må innimellom bli skikkelig streng og be de la han ligge litt ifred også.

Så jeg pleier å si til de som funderer på nummer 3 at overlevde du nummer 2 er det bbare å kjøre på.

Skrevet

Takk for svar!

Tankekverna jobber videre, kommer stadig opp noen nye argumenter for/mot nr.3 oppi hodet mitt :)

Skrevet

Noen flere som har innspill?

Skrevet

Svært dårlig, og han var åtte.

Skrevet

Oida Lektor Doppler!

Han var kanskje godt inne i rollen som minstebarnet... Ikke alltid fordeler med litt alderssprang skjønner jeg! Hjemme var vi storesøstrene 13 og 9,5 da lillesøster kom og det var veldig stas; selv å skifte bæsjebleier... Kan ikke huske at hun på 9,5 oppførte seg sjalu, men kanskje annerledes for storesøstre og få ei levende "dukke" i hus!

Skrevet

Han var gutt, han har ADHD, var under utredning da denne babyen kom og ødela hans verden, hans rutiner og hans mamma. Minsta hadde kolikk og han blir vill av høye lyder. Ikke verdens beste kombo. Men vi kom igjennom det. Men han er fortsatt sjalu, og ikke veldig snill storebror.

Han som var 10 da hun ble født har bare vært superstorebror hele veien. Det er han hun tyr til når resten av verden er dum.

Mistenker egentlig nr to for å være et minefelt.

Skrevet

Litt spesielt for din nr. 2 da. Godt hun har eldstebroren som en trygg havn :) Det vil vel kanskje mildne litt med tida.

Vår eldste har en ekstremt sterk vilje, så var spent på hvordan han skulle takle å få ett søsken. Det artet seg heldigvis som frustrasjon mot oss voksne over tapt oppmerksomhet, kanskje fordi han var for liten til å forstå? Men bra at nr.2 er en robust type, for det veksler mellom stolt storebror i ene øyeblikket og angrep i det neste :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...