Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i en diskusjon med regnskapsføreren på kontoret mitt, saken er dette:

I juni gikk jeg ned til 75% stilling og det samme skal jeg ha i august. Men i juli jobbet jeg 100%, men jeg hadde da ferie.

Jeg fikk feriepenger i juni, og i juli fikk jeg bare betalt 75%. Jeg selv mener at jeg skal ha full lønn i juli siden jeg da "jobbet" 100% mens hun mener at jeg kun skal ha 75% siden jeg jobbet det i juni. ( vi får lønning den 15, altså 2 uker på etterskudd og to uker på forskudd) Men siden juni er en feriepenge mnd for oss, så vil jo trekket for meg heller bli til neste års feriepenger? Altså de 5000 kr jeg taper på å gå ned til 75% stilling må jo heller bli trukket til neste års feriepenger?

Usj dette ble veldig vanskelig å lese, men vet ikke helt hvordan jeg skal få sagt det hehe.

Om dere ikke vet, vet dere i såfall hvor jeg kan ringe å få svar?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidstilsynet eller fagforeningen er rette sted.

Feriepengene dine ble beregnet ut fra hva du tjenete i fjor. Den øvrige betalingen går ifht stillingsprosent (og da også trekket i lønn - husk 5 uker ferie - er ingen mnd med 5 uker i).

Skrevet

Det er riktig slik du har fått det utbetalt. Redusert stilling gir jo ikke utslag kun i neste års feriepenger, men også på lønningen den mnd. La oss si at du hadde jobbet 100 % i juni når feriepengene kom og du da hadde ferie og jobbet 75 % i juli isteden. Utbetalingen blir den samme - altså full feriepenge utbetaling i juni, og 2 reduserte lønninger. Du ble jo ikke trukket i 25 % stilling i juni da feriepengene kom og du vil da bli trukket dem på neste lønning.

Skrevet

Ok jeg er ikke organisert, så vet ikke om jeg kan få noe hjelp fra fagforeningen. Men kan jo høre med ard.tilsynet da.

Er akkurat det jeg mener ang feriepengene. Siden juni er en feriepenge mnd, så vil jo heller trekket for de 25 % blir trukket i juni til neste år, eller? Jeg hadde ikke 5 uker ferie i juli, men fire. Men da hadde jeg 100% stilling ikke 75%. Er kun juni og august jeg skal ha 75 % stilling.

Skrevet

Jo det skjønner jeg, men i og med at juni er en feriepenge mnd hos oss kunne jeg jo ikke bli trukket 75% i lønn da siden de pengene jeg har fått da har jo ikke noe med junilønnen min å gjøre. Og det kan jo ikke være riktig at jeg skla både bli trukket i lønn nå i juli og i feriepengene til nste år?

Skrevet

Selvfølgelig er det riktig!! Feriepengegrunnlaget for neste år er basert på hvor mye du tjener i år. Altså vil ikke feriepengene dine for neste år være redusert med 25 % men at hele grunnlaget vil være noe redusert (5000 kr som du nevner). For eksempel at grunnlaget for neste år er 395.000 kr istedenfor 400.000 (vet ikke hva du tjener). Når man jobber redusert noen mnd så blir man selvføkgelig trukket i lønn de månedene det gjelder.

Hvis jeg går ned i 80 % stilling så vil jeg altså få redusert lønning hver måned, samtidig som feriepengegrunnlaget for neste år vil være redusert.

Skrevet

Jeg skjønner at jeg vil få redusert hver mnd. Og det er det jeg mener at det må jo gå utover den mnd det gjelder. Atså jobbet jeg redusert i juni, skla jo ikke det gå utover den lønningen jeg skulle få i juli, for da jobbet jeg 100%

Skrevet

Du fikk for mye i juni og for lite i juli? Det har vel ikke noe å si? Det går jo ikke utover noe annet enn at de har betalt ut motsatt av det du mener.

Skrevet

Er ikke lønnen for juli det du jobber i juni da? Da vil du jo bli trukket på julilønna :)

Skrevet

Men du fikk jo feriepenger i juni så da fikk du ikke redusert med penger. Mener du virkelig at du da skal slippe å trekkes i lønn for det du ikke har jobbet? Da kan jo alle redusere stillingen sin den måneden de får utbetalt feriepenger og slippe å bli trukket for det...At du jobbet mindre i juni må du jo trekkes for!

Skrevet

Nei nei absolutt ikke, men det jeg trodde var jo at det vil bli trukket i fra på neste års feriepenger i og med dette var en feriepenge mnd.

Skrevet

Jeg fikk ikke for mye i juni, for da fikk jeg feriepengene

Skrevet

Nei jeg får lønnen i juni i juni. Altså 2 uker på etterskudd og to uker på forskudd

Skrevet

Jeg tror du har misforstått litt. Juni er feriepengemånede fordi det er den måneden du får utbetalt dine opptjente feriepenger fra i fjor.

Juni danner ikke grunnlaget for feriepengene neste år. Det er hele året som er grunnlaget. Og derfor vil du ikke merke forskjell på feriepengene neste år(Du får selvsagt mindre feriepenger neste år siden du har redusert stilling i 2 mnd.)

Skrevet

Ja det vet jeg. er ikke det jeg heller mener. Har snakket med en rådgiver nå, og det slik jeg mente det var at jeg har fått for lite lønn i juli siden jeg da jobbet 100% For når skulle jeg da fått igjen det jeg jobbet i juli ellers?

Var vedlig spesielt i og med at jeg jobbet redusert i feriepenge mnd og så fult igjen, men da hadde jeg ferie og så jobber jeg nå redusert igjen i august.

Men men nå har det ihvertfall ordnet seg og jeg kan velge om jeg vil ha 5 ferie dager eller ha pengene. Så nå er alle enige og glade igjen:)

Skrevet

Hvordan går det an å jobbe 75% i juni, 75% i august og få det til at du jobber 100% i juli når du har ferie og ikke har vært på jobb i juli? *blond*

Det er forøvrig riktig slik de over meg skriver, at juni har ingenting med feriepengene å gjøre, annet en at du får dem utbetalt da. Feriepengene blir betalt ut etteskuddsvis året etter opptjening, og grunnlaget er bruttolønn minus utbetalte feriepenger. Dvs at du får ikke feriepenger av feriepengene fra i fjor, hvis du skjønner?

Skrevet

Om siden jeg har ferie vil jeg jo ikke da ha redusert stilling. Om jeg hadde vært på jobb eller ikke i juli så skulle jeg ha 100% stilling. Og det med at juni er feriepenge mnd er jo akkurat det jeg mener. Siden de ikke har noe med i år å gjøre uansett så kunne jeg selvfølgelig ikke bli trukket i juni. Og siden jeg jobber fult i juli altså 100% så vil jo ikke det ha noe med at jeg jobber 75 % i juni. Altså vil dette gå utover feriepengene mine til neste år

Skrevet

Leste deg litt feil. At jeg jobbet 75 i juni og august har ikke noe med at jeg da vil jobbe automatisk 100% i juli, men jeg jobber vanligvis 100% men i juni og august skulle jeg jobbe 75%

Skrevet

Hvis du får utbetalt penger eller får fridager har du nok klart å lure arbeidsgiveren.

I utgangspunktet skal feriepengene utbetales den perioden du faktisk har ferie, og da skal en selvfølgelig ikke ha lønn.

Av praktiske hensyn velger mange arbeidsgivere å betale ut feriepenger i juni, og lønn i juli, uavhengig av når ferien tas ut.

Dersom du hadde fått utbetalt feriepengene på det tidspunktet du egentlig skulle hatt de, altså i juli, ville du likevel bare fått 75 % lønn i juni og august (for det var det du faktisk jobbet).

La oss si at du hadde fått feriepengene i juli i stedet for. Den måneden feriepengene blir utbetalt blir følgende utbetalt: Fast månedslønn minus lønn for 21 eller 25 dager (avhengig av hvor lang ferie du har totalt) + feriepengene som er opptjent året før.

Det du har fått utbetalt nå er altså riktig! Dersom du får utbetalt resten, har du i praksis jobbet 75 % en måned for 100 % lønn!

Skrevet

Om jeg tar ut ferien min i juli eller i november så får jeg alikevel feriepenger i juni. I juni får vi jo ikke vanlig lønn men kun feriepenger. Og i juli har jeg 100 % stilling, hadde jo vært andeledes hvis jeg hadde hatt 75 % stilling da også. jeg vil bli trukket for juni mnd, men det vil ikke skje før enn til neste år sa hun jeg snakket med nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...