tobarns-mamma Skrevet 2. august 2010 #1 Skrevet 2. august 2010 Hei! Er overlykkelig over å være gravid igjen (uke 6)- men har begynt å bli litt nervøs for det økonomiske rundt det hele. Er i en jobb jeg ikke trives i- og hadde egentlig tenkt å si opp ved utgangen av året. Sjefen min reagerte med å sjelle meg ut forrige gang jeg ble gravid (burde gått videre med det- men var sliten og hadde gått ned 8 kg på 5 uker)...og vi har sidan hatt et veldig anstrengt forhold. Det siste året har jeg vært en del sykmeldt pga to veldig akutte dødsfall i nærmeste familie- og det endte opp med att jeg (etter all for lang tid uten å høre på signalene kroppen ga) møtte den berømte veggen. Det siste halvåret har jeg jobbet 80%... Nå har jeg i tilegg fått påvist en kronisk sykdom som gjør at en kan bli veldig sliten. Spesialisten på Rikshospitalet mener jeg bør jobbe redusert for å tenke på framtiden... Jeg vet at en må jobbe 6 av de siste 10 månedene før baby kommer for å få barselpenger- men er det slik at en får gjennomsnitt av de 10 siste måndene eller gjennomsnitt av de seks/syv månedene en har jobbet? Jeg skal prøve å jobbe fullt framover, men vet at det kommer til å bli noen harde måneder- i de to forrige svangerskapene har jeg hatt hypermesis (spydd opp nesten alt jeg har spist de første 4 månedene)...og lagt på meg minimalt (= null energi). Har jo hørt at dersom en er symeldt utover 1 år får mann ikke sykepenger lenger...hvordan fungerer det med barselspenger dersom jeg får td 20% uføretrygd fra statens pensjonskasse og 80% lønn fra arbeidsgiver nå fremover? Håper det er noen der ute som kan gi meg noen gode råd -litt sliten,gravid tobarnsmamma
sarahmor Skrevet 2. august 2010 #2 Skrevet 2. august 2010 Er litt i samme situsjon som deg men jeg har vært sykemeldt i 2 år.Gruer meg forferdlig til å møte sjefen min i neste uke. Fikk beskjed av nav at om jeg fortsetter å være halvt sykemeldt så ser de på det jeg har tjent i løpet av året og gir svangerskapspenger ut fra det, har ikke fått støtte av nav siste halvåret og bare fått lønn de % jeg har klart å jobbe,men har jeg klart å være i full jobb får jeg penger ut fra normal årslønn. Det er ganske vanskelig å forstå nav sine regler så du burde ringe med dem å høre.
tobarns-mamma Skrevet 3. august 2010 Forfatter #3 Skrevet 3. august 2010 Takk for svaret! Har du vært sykmeldt i 2 år- trodde ikke det var mulig jeg? Har hørt at etter 1 år med sykmeldig må en gå over på uføre/attføring... Lykke til i møtet med sjefen!
sarahmor Skrevet 3. august 2010 #4 Skrevet 3. august 2010 Jo det går ann det. Men det er mye slit med nav. Etter 1 år søkte jeg rehabeliteringspenger, fikk det i 6 måneder. Så ba nav trygd meg søke attføring for de mente jeg var for skadet til å motta rehabeliteringspenger. Attføring er det nav arbeid som har ansvaret for og de mente jeg var for frisk for attføring.Så falt mellom å være for frisk for den ene tingen for skadet for den andre. Der har du navs fantastiske system:( Det kjipe er at du nødvendigvis ikke kvalifiserer deg for hverken rehebelitering,attføring eller uføre, men tror det kommer veldig ann på saksbehandlerne, det er det jeg har hørt fra andre som er i navs system. Men har du en konkret skade som synes på rønken, mr osv er det lettere å få støtte, men har du bare smerter uten at det kommer fra et rent brudd, kan nav være et helvete. Men ring å hør med dem. Har du vært sykemeldt lenge? For du vil når det nærmer seg året motta et brev fra nav der de forteller deg hva du bør gjøre videre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå