Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #1 Skrevet 1. august 2010 Nesten-treåringen skal begynne på storebarn-avdeling i neste uke. Det er smame barnehage som ør, men altså ny avdeling. Han kjenner noen av barn fra før men jeg vet ikke om han kjenner de voksne noe emr enn at han har sett dem i utetida. Bør man ha "tilvenning" til ny avdeling? Hvordan blir det med jobb, da?
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #2 Skrevet 1. august 2010 Når mine barn gikk over fra småbarn- til storbarn, så var det en naturlig overgang først på sommeren. At personalet tok med de barna som skulle flytte avdeling over, slik at de kunne bli kjent med avdelingen, aktivitetene og de som jobber der. De fleste var godt kjent fra før, da det er åpne avdelinger i barnehagen, men det er jo så rart med de små. Dette opplegget hadde de over en tid, de fikk spise sammen med de osv. Så for oss var det som en helt vanlig barnehagedag å starte på storbarn.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #3 Skrevet 1. august 2010 De færreste jeg vet om har behov for tilvenningsdager ved bytte til storavdeling i samme barnehage. I barnehagen har de antagelig sørget for besøk ved storebarnsavdelinga de siste par måneder og forberedt barna godt. Det gjør de i barnehagen min sønn går i, hvertfall. Det var ikke noe problem når sønnen min bytta.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #4 Skrevet 1. august 2010 Min 2,5 åring hadde mye tilvenning i hele juni mnd. Da var han oppe med dem mer og mer, spiste og var ute etc. I morgen starter han der for fullt, og vi har fått skriv om at det er greit å bruke litt tilvenningstid i starten. De anbefaler følgende : Han skal komme kl 0900 (selv om bhg åpner sju) og en av foreldrene bør være der litt i starten, og gjerne gi han kortere dager. En voksen fra den gamle avd skal også være med de første ukene. Det går greit for vår del, og vi har mulighet til å ta en myk start, men skjønner jo at det ikke er alle som har det. Har dere ikke fått noe info om hvordan dere bør gjøre det da ?
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #5 Skrevet 1. august 2010 Min lille på tre år begynte på "store avdelingen" på mandag. Hadde satt av litt ekstra tid til levering, men hun gikk fint inn, klem og kos og hade bra Så det gikk veldig fint
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #6 Skrevet 1. august 2010 Hos oss har de hatt tilvenning til avdelingene siden rett etter påske, så han har allerede vært der mye og til og med spist noen måltider der, så jeg tror det skal gå veldig bra å starte på stor avdeling. Jeg tviler på at du har krav på noe fri fra jobben for å bytte avdeling i barnehagen, men du kan jo spørre om du kan få noen dager fri ubetalt hvis du syns det er veldig nødvendig (hvis du ikke har mulighet for avspassering, ta ut feridager du har igjen el).
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #7 Skrevet 1. august 2010 De var på bsøk engang før vi tok ferie. Mulig de hadde tenkt å fortsette og at vi tok ferie tidligere enn vanlig, emn det hadde de da visst et par måneder.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #8 Skrevet 1. august 2010 Ser at de fleste har hatt tilvening før sommerferien. Vel, det har ikke sønnen min (med unntak av at de hadde vært en liten tur på besøk). Har ingen erfaring, for storebror byttet fra dagmamma til barnehage akkurat på denne tida - og da var det naturlig å ta meg fri for tilvenning. Det gikk fint med storebror, men han er en helt annen type enn lillebroren. Bare tenkte at det vel ikke var all verdens forskjell på å bytte barnehage enn å bytte avdeling, for jobbens skyld. Overgangen blir sannsynligvis større for lillebror selv om han "bare" skal bytte avdeling.
Gjest Skrevet 1. august 2010 #9 Skrevet 1. august 2010 Snakk med bhg om hva de ønsker? kanskje de har en plan? (Hvis ikke så kan du jo vennlig minne dem på at de burde får en...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå