Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #1 Skrevet 1. august 2010 Ble inspirert av ett annet innlegg jeg las nå nettopp.. HI på det andre innlegget, skriver at barnet hennes på 8 mnd plutselig kaster hodet nedover mot ene siden.. Men det jeg lurer på er.. ( Blir ett vanskelig formulert spm, men ) Ett barn, som er normalt fra dag 1, følger utviklingen sin, og er som er vanlig unge, kan vel ikke rundt 8 mnd få ett syndrom? Eller? Dersom barnet har ett syndrom, vil ikke da dette vises før 8 mnd? Dersom barn er funksjonshemmet, så er de jo født med det, eller tar jeg helt feil nå? Syns det er rart at tilsynelatende friske barn, plutselig skal få ett syndrom av noe slag?
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #2 Skrevet 1. august 2010 det kan være eplipsi det kan vise seg senere. Men vi har rett syndrom ol. som kommer senere men er meget sjelden sykdom. Det siste jeg ville ha tenkt på vist jeg var mora til 8 mnd som plutslig kastet hodet nedover mot den ene siden
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #3 Skrevet 1. august 2010 Et barn kan selvfølgelig være tilsynelatende frisk før man oppdager syndromet/sykdommen/"skavanken" og det er ikke alt man oppdager med en gang. I noen tilfeller kan det gå år før man ser at det er noe "gale" med barnet (selv om det er medfødt)
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #4 Skrevet 1. august 2010 Et barn kan fint ha et syndrom uten at man vet om det...så vil det dukke opp symptomer etterhvert. Vi har et barn som ikke begynte å vise symptomer før ved 2 års alderen. Noen syndrom "viser seg" gjerne ikke før skolealder.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #5 Skrevet 1. august 2010 Ja, f.eks. spinal muskelatrofi. Der utvikler barnet seg normalt til det er rundt 6 mnd, før det begynner å gå tilbake med ferdighetene. F.eks. løfte hodet.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #6 Skrevet 1. august 2010 Finnes desverre flere slike syndromer, kjenner personlig til flere barn som plutselig har blitt syke. Er noen syndromer som gir plutselig stagnering og deretter tilbakegang i utviklingen. Kjenner en gutt dette skjedde med, startet med plutselige epilepsianfall i 3-års alderen også ble han sykere og sykere, holdt på å dø. Nå fungerer han greit, men må leve med epilepsien, medisineringen, adferdsproblemer, konsentrasjonsvansker osv osv. Han var helt frisk og utviklet seg normalt til han var 3 år. Kjenner også ei jente som utviklet seg normalt til hun var rundt et halvt år gammel, da stagnerte det. Var en form for muskelsvinn så utviklingen gikk plutselig feil vei, mistet kontroll over musklene. Siste gangen jeg så henne lå hun helt stille på ryggen og kunne bare bevege øynene, mat med intravenøs væske osv. Siste muskelen som sluttet virke var hjertet og da døde hun, 2 år gammel.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #7 Skrevet 1. august 2010 Det er jo en sykdom som heter Spielmeyer-Vogt. Der viser ikke symptomene seg før i fem- seks årsalderen . Begynner med at synet svikter og den mentale utviklingen stanser. Så forsvinner språket og så videre... Helt forferdelig men heldigvis meget sjelden sykdom.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #8 Skrevet 1. august 2010 Autisme merkes gjerne ikke før etter 18 mnd.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #9 Skrevet 1. august 2010 "Kjenner også ei jente som utviklet seg normalt til hun var rundt et halvt år gammel, da stagnerte det. Var en form for muskelsvinn så utviklingen gikk plutselig feil vei, mistet kontroll over musklene. Siste gangen jeg så henne lå hun helt stille på ryggen og kunne bare bevege øynene, mat med intravenøs væske osv. Siste muskelen som sluttet virke var hjertet og da døde hun, 2 år gammel." Herregud så grusomt!! Nå fikk jeg frysninger på ryggen (og det er ikke ofte jeg får). Stakkars jente og stakkars familien:(!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå