Gå til innhold

DNA test,barnebidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det noen her som har vært igjennom mølle med DNA test og hvor lang tid tok det fra den var fastslått til dere begynte å få inn barnebidrag, og blir det etterbetalt fra når barnet er født? noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjorde det for ca tre år siden. Jeg tok det ikke via nav siden jeg har hørt at det tar så lang tid osv. Jeg gikk direkte til tingretten. Sendte en dom mot han. Enkelt og gratis. Fikk time der jeg og barnefar måtte/pliktig å møte opp på. Vi fikk noen papirer som vi måtte ta med til fastlegen. Bestilte time hos fastlegen tok blodprøver av både meg og sønnen min. Fastlegen sendte papirene og blodprøvene til rettmedisinsk institutt. svaret kom 3-4 uker senere. Alt i alt tok det ca 2 mnd.

Siden jeg aldri bodde med barnefar har man krav på bidrag fra mnd barnet ble født. man kan ikke søke mer en et år da. Barnefar mente det var rettferdig at han betalte bidrag fra mnd han fikk vite at han var biologiske far, men det fikk han ikke igjennom.

Skrevet

barnefaren måtte kontakte sin fastlege der hans lege måtte gjøre det samme.

Skrevet

vi har tatt testen og fått svar også for flere uker siden, så håper det begynner å komme bidrag snart. hvor lang tid tok det før du begynte å få bidrag etter at testen var avklart?

Skrevet

Man kan få forskudd på barnebidrag via NAV mens man venter på behandling og utregning.

Skrevet

hvis han ikke gjør det, blir han hentet av politet og tatt med til legevakten for prøver....

Skrevet

Det er desverre ikke sånn at du bare får bidrag når testen er avklart.

Denne mølla var jeg igjennom:

BF ville ikke skrive under på papirene på at han var faren. Vi måtte ta en DNA prøve(Spyttprøve) som vi fikk sendt fra NAV. Denne måtte både jeg, barnet og BF ta hos legen. Ble sendt til rettsmedisinsk institutt. Prøven kom tilbake som jeg forventet, han var faren.

Men BF skrev fortsatt ikke under på farskapserklæringen, så NAV sendte saken til Tingretten Vi måtte igjen ta ny DNA prøve. Denne gangen blodprøve fordi Tingretten godkjenner ikke spyttprøve. Han var fortsatt faren.... Han skrev fortsatt ikke under på noen papirer, så han ble dømt som pappa via dom uten at noen av oss var til stede i Tingretten.

Nå trodde jeg at jeg ville få bidrag, men nei da.... Jeg måtte sende kopi av dommen til NAV samtidig som jeg måtte jeg søke om barnebidrag igjen. Gikk ca 2 mnd fra jeg søkte om bidrag, til jeg mottok noe. BF måtte betale fra barnet var født fordi jeg søkte om det (dvs her betalte han for 10 mnd tilbake). Og heldigvis så betaler han punktlig hver mnd nå. Han betaler via NAV.

I mellomtiden mens jeg ventet på at BF skulle innse at han ikke slapp unna fikk jeg Forskuddsbidrag fra NAV.

Grunne til at jeg tok dette gjennom NAV er fordi BF nekter å snakke med meg og se barnet sitt.

Skrevet

og jeg som håpet jeg skulle begynne å få inn bidrag snart så det blir litt bedre økonomisk. har tatt DNA test,samme som deg med spyttprøve,og det viste jo at han var faren. dette er flere uker siden og har ikke fått noe melding om at han har skrevet under på farskap eller om det blir tingretten ennå. trodde at den testen er definitiv jeg,men da blir det sikkert den samme mølla som for deg, for tror ikke han her skriver under på noe frivillig, han gjør det visst fordi han tror han slipper betale bidrag for de mnd.....

Skrevet

Her tok papir mølla med testing,far som nektet å underskrive å tilslutt ble fastsatt som far av tingretten 1 år... tok 4 mnd etter det fra jeg søkte om bidrag til jeg fikk brev om at jeg kom til å få forskuddsbidrag fordi bf ikke har bidragsevne.

Han har visst en stor bidragsgjeld fra før...

Jeg har fått 75% forskudd fra barnet ble født i 2008. Det bidraget er nå på 1040 kr. ( om man lever av kun os + de andre stønadene er det 100% forskuddsbidrag på ca 1350 kr. )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...