Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #1 Skrevet 1. august 2010 tenk deg at du har likt et navn kjempelenge og ville ha det til ditt barn.. du har et söskenbarn som får barn flere år för deg deg og gir dette navnet til sitt barn.. nå skal du ha barn og finner ingen navn som du/dere liker.. du har dette navnet i tankene hele tiden.. og liker det såååå godt.. ingen andre navn "klikker" og du föler er det "rette".. hva gjör du??? disse barna kommer ikke til å bo i samme land og har ikke samme etternavn.. råd?? frekt å gi samme navn?? hadde du i samme situasjon blitt sur og forbanna om du var "söskenbarnet"??
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #2 Skrevet 1. august 2010 Jeg er vokst opp veldig nært mine søskenbarn og ser på dem som søsken. Så jeg ville ikke hatt samme navn på mine barn som de har. Men hadde vi ikke vært så nære og bodd på samme sted så kunne jeg kalt barna det samme som deres
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #3 Skrevet 1. august 2010 Jeg hadde tvert ringt søskenbarnet og forklart situasjonen,. Sikker på at hun synes det er helt greit, kanskje hun til og med blir litt beæret og ser på det som oppkalling siden det er aldersforkjell. Uansett kan hun jo ikke nekte deg å bruke navnet.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #4 Skrevet 1. august 2010 Hmm.. Vanskelig! Går det an å si hvordan det ligger an til søskenbarnet? Kjenner mange som ville blitt sure, ja. Ville ikke brydd meg selv tror jeg..
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #5 Skrevet 1. august 2010 Dattera til min søster heter akkurat det samme som døtrene til 2 av søskebarna våre! De er alle oppkalt etter vår bestemor. Vi søskenbarna har ikke noe særlig mye kontakt, annet enn når vi møtes i begravelser og bryllup. Synes det er helt greit jeg, så lenge dere ikke er "omgangsvenner" i tillegg. Hadde blitt litt sålt om dere var sammen 2-3 ganger i uka liksom, men dere bor jo ikke i samme land engang.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #6 Skrevet 1. august 2010 vi har et bra forhold..treffes 3-4 ganger i året.. prater i tlf iblant.. om det var omvendt så hadde jeg ikke brydd meg..flere år aldersforskjell, bor ikke i samme land..osv.. har flere i familien som har gitt navn til ungene som allerede finnes i närmeste familien.. navnet har jeg likt så lenge jeg kan huske..det er det "perfekte" navnet liksom... ufff..vanskelig det her... samtidig vil jeg ikke såre noen heller....men vil heller ikke gi et navn til mitt barn som jeg ikke liker så godt... HI
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #8 Skrevet 1. august 2010 Jeg blir sååå nysgjerrig på navnet jeg, navnegal som jeg er ;-)
prebs Skrevet 1. august 2010 #9 Skrevet 1. august 2010 Jeg ville ha brukt navnet. Argumentasjonen for det er: 1) Det er flere år mellom barna; de vil ikke være lekekamerater i oppveksten. 2) De skal ikke bo i samme land og har ikke samme etternavn. Jeg må ta et forbehold om at jeg ikke vet hvilket navn det er. Hvis det er et sjeldent familienavn, kan det være mer problematisk enn hvis det er Emma. Uansett kan du ta en telefon til søskenbarnet ditt hvis du vil være ekstra "gentlewoman", men jeg synes ikke det er nødvendig på grunn av argumentasjon 1 og 2. Ble veldig nysgjerrig på hvilket navn det er, men jeg har full forståelse for at du ikke vil legge det ut her :-)
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #10 Skrevet 1. august 2010 jeg fortalte min (eks)bestevenninne hva jeg skulle kalle barnet mitt hvis jeg fikk jente en gang. to år senere fikk hun en jente. og brukte det navnet!! jeg ble rett og slett sjokkert. og flau på hennes vegne rett og slett. jeg fikk en jente et år senere og måtte velge et helt annet navn.. har lite kontakt med henne i dag.. det spørs vel hvor "nær" du er søskenbarna dine. jeg har et søskenbarn som heter johanne. jeg har sett henne en gang. vi har ikke kontakt i det hele tatt. det er på fars side da. mormor heter johanne så jeg ville oppkalle datteren min etter henne. det er ikke rart i det hele tatt. men jeg har også søskenbarn jeg ser hver dagm vi er nesten bestevenner. da hadde det blitt litt feil igjen..
Anonym bruker Skrevet 2. august 2010 #11 Skrevet 2. august 2010 jeg pratet med söskenbarnet idag og det helt greit å bruke navnet..no hard feelings alle i familien vet at jeg har likt dette navnet i årevis.. så nå har vi endelig et navn ) föles sååå bra å gi et navn vi liker 100%... hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå